Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Joëlle Vaartjes

Artisteducator in Theater
Bachelor
Joëlle Vaartjes 29/08/2000, fotograaf Joep van Aert
Joëlle Vaartjes 29/08/2000, fotograaf Joep van Aert
“What is that unforgettable line?”
Samuel Beckett

Stage

Jeugdtheaterhuis Gouda - Workshop ontwikkeld en uitgevoerd als randprogrammering rondom de eindvoorstelling van de vooropleiding.
Oostpool educatie Jong Oostpool - Workshop ontwikkeld voor voorstelling Edward II.
Het zuiderlijk toneel - randprogrammering onderzoek > STICKHER “Did she stick with you”
Regie voorstelling PACT Amsterdam - “Ticket to the moon.”
Regie assistentie bij “Verloren Herinnering” van Godelieve Meijers.
PACT Amsterdam - theaterlessen in fysiek spel en tekstbehandeling.
Theater Havo/Vwo Rotterdam - Theaterlessenreeksen jaar 2 in werken met verbeeldingskracht en Sonnetten van Shakespeare.

Afstudeervoorstelling

“This is definitely not a story about witches."

Wij bevragen de invloed van de heksenvervolging op de sociale, maatschappelijke en politieke posities van vrouwen toen en nu. Welke sporen hebben de West-Europese heksenjachten achtergelaten in de huidige samenleving en in de levens van deze 3 vrouwen.

Deze voorstelling is in samenwerking met Minne Thomas en Fabienne Rutten gemaakt. Wij zijn in collectieve vorm samen gaan werken in het maken en spelen van deze voorstelling. De voorstelling is te zien op Fringe Festival Amsterdam 2023.

Wie ben je als maker/kunstenaar?

Als artist-educator ben ik iemand die graag collectief samenwerkt. Ik kan tijdens die samenwerking veiligheid, een open blik, artistieke visie en theatrale kennis inbrengen. Samen onderzoeken we vanuit een gedeelde noodzaak welk verhaal er nu verteld moet worden.

Ik werk altijd vanuit een maatschappelijk thema/probleem. Hierbij doe ik beroep op mijn eigen intrinsieke activisme. Daarnaast gebruik ik historische bronnen en muziek als vertrekpunt. Ik heb een grote interesse in multidisciplinair theater. Deze interesse komt voort uit mijn liefde voor muziek en achtergrond in dans en mime. Deze disciplines spreken mijn gevoel erg aan en prikkelen mij op meer plekken dan alleen het oog of het verstand. Theater ga je niet kijken, theater ervaar je in al je zintuigen.

Wat zijn je ambities?

Mijn ambitie is om mij te blijven ontwikkelen op artistiek gebied en om deze kennis te blijven uitwisselen met andere makers, docenten, leerlingen of studenten.

Ik zou willen doorwerken met mijn collectief met Minne Thomas en Fabiënne Rutten om verhalen vanuit ons feministische perspectief te blijven vertellen en mij te blijven ontwikkelen als zowel theatermaker en -speler.

Wanneer ik jaren met plezier op verschillende educatieafdelingen heb kunnen werken, met eigen producties heb kunnen touren en op vooropleidingen heb kunnen lesgeven, hoop ik een plek te creëren waar je heen kan gaan als jonge maker om te kunnen werken aan jouzelf als kunstenaar. Een grote hub waar mensen voor weinig een repetitieruimte kunnen huren, gebruik kunnen maken van (hergebruikt, gerecycled) kostuum en decor, in elkaar een netwerk kunnen vinden (want hoe zonde is het om al je artistieke overwinningen voor jezelf te houden) en begeleiding kunnen krijgen in zaken zoals het schrijven van concepten, subsidieaanvragen of coaching op artistiek gebied. Ik zou dit willen opzetten in een stad of dorp waarin hier nog geen aanbod voor is.

Als ik dan toch mag dromen, zie ik mijzelf ook internationaal bemoeien met theater- en filmproducties. Hoe uit men de interesse in deze discipline in landen buiten dit prachtige kikkerlandje en waar kan ik bijdragen om deze interesse te vergroten.

Waar haal je je inspiratie uit?

Ik werk altijd graag vanuit historische bronnen. Ze geven mij een context waaruit ik kan putten en mij toe kan verhouden. Wij zijn altijd beïnvloed door de historie en door te kijken naar “toen”, begrijp ik steeds meer het “nu”.

“History is merely a list of surprises. It can only prepare us to be surprised yet again.” - Kurt Vonnegut

Ik haal inspiratie uit de feministische stroming en kijk met dat oog naar hedendaagse maatschappelijke problematiek. Zoals de positie van vrouwen in het huidige patriarchaat. Dit onderwerp behandel ik in mijn afstudeervoorstelling.

Ook inspireren de mensen met wie ik werk mij. Wanneer ik samenwerk, ga ik op zoek naar een gedeelde noodzaak over welk verhaal verteld moet worden. Zo heb ik bij PACT met studenten een voorstelling gemaakt over onze gedeelde zorgen over de klimaatveranderingen en ons beeld over de toekomst.

Mijn artistieke motor blijft echter soepel lopen door het gebruik van muziek. Naast dat ik geïnspireerd raak door nummers van bijvoorbeeld Hania Rani, is muziek voor mij ook een regel; alles dat ik maak is muziek. Hoe de tekst wordt gezegd, de Mise en Scène of hoe het decor wordt verschoven is allemaal deel van een groot muzikaal geheel. Het is voor mij een manier van kijken naar dynamiek en artistieke structuren wat voor mij enorm inspirerend werkt.

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 11 april 2023

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.