Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Jesse Vissers

Toneelschool
Bachelor
Portret 4e jaars toneelschool 2023
Portret 4e jaars toneelschool 2023

Fysiek spel & improvisatie als basis

Als speler houd ik van fysiek spel, dans en mime. Mijn voorliefde hiervoor ontstond in het eerste en tweede jaar van de toneelschool in solo’s die we maakten voor de fysieke vakken mime en dynamische training. Ook ben ik een maker die vanuit improvisatie werkt. Ik geloof dat de fysieke impuls de kern is van spelen op de vloer. Wanneer je de handelingen correct uitvoert en de impuls volgt kan je voor even samenvallen met je rol. Als maker houd ik ook van film. En ben ik altijd op zoek naar de grens tussen fictie en realiteit. En verder werk ik graag met beeldende kunst, absurdisme, en atheatraliteit.

Ik wil bij verschillende gezelschappen spelen in Nederland en daar buiten. Ik zou heel graag een keert bij Peeping Tom willen spelen. Dat is Vlaams gezelschap, zij vertrekken vanuit filmisch realisme. De komende jaren wil ik fysiek theater en mime verder onderzoeken, cursussen Grotowski en Meyerhold technieken doen om daarna weer meer met tekst te gaan werken. Deze zomer ga ik maken binnen het Unboxed programma bij het Over ’t IJ festival. Dus dat is in ieder geval een leuk begin.

Fases: 2023

Voor mijn afstudeerwerk maak ik een solo getiteld Fases: 2023. Het is eigenlijk meer een lezing dan een toneelstuk omdat ik atheatraliteit wil onderzoeken in dit werk. Als het lukt ga ik het werk ook buiten de standaard black-box van het theater opvoeren. De vraag die ik beantwoord in de lezing is kunnen we kunst begrijpen? Ik gebruik ateatraliteit en de grens tussen spel en non-fictie als basis in de lezing. Dit doe ik niet alleen vanuit mijn acteursachtergrond maar ook vanuit mijn vorige studie als kunsthistoricus.

Stage en scriptie

Tijdens mijn stage speelde ik mee in het werk Engelenburcht van Golden Palace. Een magisch-realistische voorstelling over een zuster die hulpzoekenden verpleegt in een sanatorium hoog in de bergen. Daar speelde ik een neurotische man die altijd de eerste wil zijn als het op zorg aankomt. Wat leuk was aan het proces is dat we alles hebben geïmproviseerd, bijna geheel zonder tekst. We werkten situationele scenes uit in improvisaties, behielden wat werkte en gingen daarmee verder. Ook zongen we vierstemmige koorzang.

Ik haal mijn inspiratie uit de realiteit. Voor mijn stage gingen we een dag naar het ziekenhuis om personage onderzoek te doen. Daar zag ik een man die niet meer zijn rolstoel uit kwam, en daar heb ik samen met een danseres een fysieke performance van gemaakt, van twee mensen die elkaar om de beurt optillen en elkaar willen dragen maar dat lukt niet. De wereld om ons heen wordt bevolkt door interessante personages. Soms is de realiteit vreemder dan fictie en dit is het  materiaal in theater. We vertellen verhalen om de werkelijkheid te kunnen begrijpen. Ook haal ik inspiratie uit muziek en films en beeldende kunst, de mensen die ik ontmoet en situaties die ik heb gekend en natuurlijk grotendeels uit mijn eigen  verbeelding.

Jesse Vissers, Engelenburcht, Golden Palace, foto Ben van Duin

Dance First, Think Later 

Mijn scriptie (bovenstaande titel) schreef ik over dans en taal. Ik heb allereerst brieven geschreven aan Anne Teresa De Keersmaeker. Zij reageert niet op mijn vragen, dus besluit ik in de sciptie zelf onderzoek te doen naar de relatie tussen beweging en gedachtes op de vloer. De vraag daarbij was hoe dans en taal elkaar kunnen beïnvloeden? Uiteindelijk heb ik ook met een aantal acteurs en dansers op de vloer onderzoek gedaan. Het blijkt dat je soms door een dansbeweging uit te voeren de uitspraak en tekstzegging kan veranderen en vice-versa, dat je ook door een tekst uit te spreken terwijl je beweegt op een andere manier kan gaan dansen. 

Jesse Vissers, Engelenburcht, Golden Palace, foto Ben van Duin

Quote

Never believe a thought which is not born in movement
- Nietzsche

 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 22 mei 2023

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.