Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Jente Poiësz

Artisteducator in Theater
Bachelor
Jente Poiesz fotocredits Joep van Aert
Jente Poiesz fotocredits Joep van Aert

Geboortedatum

03-08-1995

Stages

Company New Heroes, theatrale talk ‘Robin’ en ‘VALUE’ Magazine, theatermaker/producent/editor, 2020-2021 - Vooropleiding Utrecht, theatermaker, 2020 -

Beekdalcollege, theaterdocent, 2020 - ISK Gerrit Komrij College, interdisciplinair project, theaterdocent, 2020.

Afstudeerproject

STROOM

 

“Therefore, in navigating a complex world, we need to be intuitive, creative, imaginative, innovative, flexible, and able to respond quickly to what is happening in the moment. Instead of having all of the answers, we learn to be comfortable in the ‘not knowing.’ It helps to be able to see beyond the surface – to perceive beyond the obvious.”
- Alan Seale

 

De wereld als podium

Als Artist Educator vind ik het belangrijk dat theater mensen verbindt, zonder te veel van tevoren in te vullen hoe dat dan moet. Als maker doe ik dit graag aan de hand van multidisciplinaire projecten die neigen naar performance art. Mijn kracht ligt in het maken van divers theater in verschillende contexten.

Wat mij inspireert is dat je theater op zoveel verschillende gedaantes en in zoveel verschillende contexten kunt vormgeven en dat je daardoor publiek ontmoet dat normaal niet in de schouwburg zit. Een van die vormen onderzoek ik in mijn afstudeerproject STROOM, een beeldende, fysieke en auditieve onderzoek-performance installatie van collectief PARALLEL. Het is een onderzoek naar hoe je een multidisciplinaire werkwijze en vorm vindt om performatief werk te maken, waarin de toeschouwer vrijheid ervaart in perceptie. We laten ons inspireren door John Cage en het filosofische ‘Rizoom’ denken van Gilles Deleuze.

‘Een rizoom is een netwerk van verschillende objecten die gezamenlijk een groep vormen en de verschillen inzetten om het netwerk te verstevigen. Objecten vinden een weg in een structuur en voeden elkaar in het verleden, het nu en de toekomst.’ 

In mijn essay ‘De wereld als podium’ onderzoek ik het belang van ont-moetingen in de publieke ruimte. In mijn zoektocht interview en analyseer ik verschillende theatermakers die werken in dit vakgebied, probeer ik het complexe begrip ‘publieke ruimte’ in deze tijd voor mijzelf te definiëren en maak ik een schets van hoe ik zelf in de toekomst ont-moetingen in de publieke ruimte wil gaan vormgeven. Mijn wens voor de toekomst is dat er meer erkenning komt voor het soort theater dat ont-moetingen in de publieke ruimte teweegbrengt.

 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 19 mei 2022

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.