Inonge Jante Stekelenburg

Stages
- Karel de Grote College Nijmegen, theaterdocent
- Toneelmakerij Amsterdam, educatiemaker
- Het Nationale Theater Den Haag, educatiemaker
- RCS Glasgow, researcher
Afstudeervoorstelling
'Ikke Noget' 2021, ‘Afwas, over de keuzes die we maken’, ‘Ongehoord’, Delft Fringe 2024
‘Ikke Noget’, ofwel ‘niets’, maakte ik met drie acteurs van MBO-theater Arnhem in 2021. Samen gingen we op zoek naar ‘niets’, en naar ‘iets’. We hadden een zoektocht naar waarde. Hoe maak je je leven waardevol. Hieruit is ‘Afwas, over de keuzes die we maken’ gaan groeien. ‘Ikke noget’ en ‘Afwas’ zijn met elkaar verbonden. Het zijn werken die elkaar aanvullen. Ikke noget ging over een persoonlijke zoektocht naar waarde, Afwas gaat over de waarde van losbreken. Weglopen uit de patronen, die in ‘Ikke noget’ zo van waarde werden geacht. Afwas, is gebaseerd op het boek ‘zwaarte’ van Jeanette Winterson, en gaat over de mythe van Atlas. ‘Ikke noget’ is gebaseerd op het boek van de gelijknamige titel, van Janne Teller.
Wie ben je als maker/kunstenaar?
Door mijn loopbaan in mijn studietijd ben ik als kunstenaar de breedte ingetrokken. Dit past bij mij, en ik ben blij met wie ik nu ben, aan het einde van de rit. Ik ben een performer, die in Maastricht op de toneelacademie is ontwikkeld. Ik ben een docent, die in Arnhem op ArtEZ voet aan de grond heeft gekregen. Ik ben een makende speler, ik ben acteur en een grondzoeker. Vaste grond vinden is altijd onderdeel van mijn zoektocht..
In mijn werk zoek ik vaak de grenslijn op tussen comfort en discomfort. Mijn doofheid (ik hoor ongeveer 30% zonder gehoorapparaten) is een terugkerend fenomeen in deze zoektocht. Discomfort en comfort zijn dingen die voor mij normaalste zaak zijn in het theater. Hierin zoek ik de confrontatie met het publiek graag verder op. Hoe snijd je thema’s aan die niet comfortabel zijn om over te spreken? Hoe confronteer je elkaar? Wat is nodig en wat is provocatie?
Wat heb je geleerd in je opleiding waardoor je dit werk hebt kunnen maken?
Ik heb tijdens mijn opleidingen vooral geleerd om in mijn ongemak te ‘marineren’. Zonder deze ‘skill’ zou ik nooit werk kunnen maken waarmee ik dit van een publiek vraag. Ik geloof in verantwoordelijkheid als maker en docent. Je kunt leerlingen en publiek niet vragen om in emoties en/of gevoelens te gaan zoeken naar grond als je dit zelf als docent / speler/ maker niet óók doet. Ik heb ArtEZ nodig gehad om veiligheid die ik zoek, die vaste grond die ik nooit lijk te vinden, bij mezelf te zoeken. Niet bij anderen. Nu ik dat kan, ben ik een betere maker en docent. Omdat ik minder zoek, kan ik meer geven.
Wat zijn je ambities en toekomstplannen?
Eind dit jaar speel ik op Delft Fringe, met de voorstelling ‘Ongehoord’. Volgend jaar studeer ik af als performer, aan de toneelacademie. Ik heb nog een aantal stages staan waar ik heel veel zin in heb. Ik speel mee in de voorstelling ‘Cyrano’, van Bostheaterproducties Amsterdam. Als ik daar klaar ben ga ik maken. Maken en spelen, en lesgeven. Ik hou van lesgeven. Het leert me veel over de wereld. Dat ga ik zeker volhouden. Ook wil ik Engeland gaan onderzoeken. Ik liep stage in Glasgow, en wil hier graag aan het werk.
Waar haal je je inspiratie uit?
Boeken, taal, de psyche van de mens.
Waarom ben jij van waarde voor het werkveld?
Ik kan alles en ik kan niets. Dat lijkt me waardevol.
Loslaten is iets anders dan achterlaten. En vasthouden is iets anders dan weigeren om verder te gaan.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 7 mei 2024
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.