Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Floris Siks

Artisteducator in Theater & Media
Bachelor
Floris Siks
Floris Siks

“Kaap de opdracht.” - Paul Op den Camp 

Vandaag beantwoord ik de vraag ‘wie ben je als docent/maker?’ met: WEET IK NIET :)
Ik zou de vraag liever als volgt gesteld hebben: ‘wie ben je NU als docent/maker?’. Want ik geloof dat ik pas écht ga leren wat voor maker ik ben wanneer ik mijn papiertje heb. Nu maak ik graag muzikaal en sferisch werk met enige abstractie. Als docent geef ik aandacht aan het ontwikkelen van eigen makerschap bij mijn deelnemers. En kijk vooral ook naar de quote die ik heb aangeleverd. Ik ben een kaper. 

Wat me inspireert en fascineert: Mensen die vragen durven te stellen. Mensen die iets anders denken en uit kunnen leggen waarom. Mensen die een passie hebben die henzelf soms op lijkt te slokken. Mensen die weten wat ze aan het doen zijn – of in ieder geval goed kunnen doen alsof. Mensen die het niet weten. 

Samen met Nadieh Graumans-Tigchelaar deed ik onderzoek naar de werking van educatief theater voor jongeren tussen de 14 en de 18 jaar. Daar schrijf ik, naar aanleiding van de discussie, een vervolg op dat zich meer richt op het reflectieve vermogen van de jongeren. 

Over 50 jaar ben ik nog steeds een kaper. Mijn inhoud is mogelijk veranderd, maar ik blijf vragen stellen. Ik blijf doen wat ik kan, ook al vind ik het spannend. Ik blijf het niet weten en ik blijf zoeken naar antwoorden tot ik denk dat ik het weet. En als ik (over 50 jaar nog steeds) geen antwoord kan vinden, dan doe ik nog steeds alsof.  

Stages

Assistent regie bij de voorstelling Overhoop van ITA. - Mede-onderzoeker van ‘Meneer we leven in 2021, denk je dat mensen gaan praten?’ met Nadieh Graumans-Tigchelaar, i.o.v. Leonardus Stichting en Podiumacademie, ROC van Twente. 

Onderzoek

Een onderzoek naar jongeren en educatief theater, met een sausje ontwikkelingspsychologie. 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 14 juni 2022

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.