Femke van Wageningen

Anders, Samen, Sterker
In de stilte van mijn kerk maakt een getatoeëerd voormalig crimineel plannen met een deftig oud dametje. Twee werelden, ogenschijnlijk onverenigbaar, samengebracht in geloof.
Waar mensen zo verschillend van elkaar niet botsen, maar versmelten, elkaar niet afstoten, maar optillen — dáár ontstaat iets groters dan de som der delen.
Een principe dat zichtbaar is in mijn werk.
Wie mijn werk bekijkt ontdekt handgedraaid hout en met zorg gevormde keramiek.
Unieke sculpturen komen samen rond een spinnewiel — een familie-erfstuk.
Elementen verwant aan ambacht en traditie, eigentijds gepresenteerd.
Een drang naar contact met de natuurlijke wereld om mij heen.
Een zoektocht naar verbinding met hen die mij voorgingen.
Samengebracht in een liefde voor het nu.
Van de vrolijke paardenbloem die door stoeptegels breekt, tot de kracht die ik put uit mijn geloof, en de hoop die opbloeit bij een mooi gebaar tussen vreemden.
Typerend voor mijn werk.
Typerend voor mij.
Wie ben jij als Artist Educator?
Als Artist Educator vind ik het belangrijk om mensen bloot te stellen aan de brede wereld van kunst en hen vervolgens vrijheid te geven om te ontdekken wat voor hen werkt, wat zij belangrijk vinden en welk materiaal hen inspireert. In lesmateriaal geef ik een basisopdracht voor houvast en daarnaast veel ruimte voor personalisatie. Want daar zit de kracht van kunst. In elk individu schuilt een unieke schoonheid, die met de wereld gedeeld kan worden. Ik heb de eer om de presentie die men heeft van wat mogelijk is te verbreden en hen te ondersteunen in hun reis met kunst.
Op het middelbaar onderwijs bestaat de scholing grotendeels uit leren met het hoofd. Daarom vind ik het erg belangrijk tieners en jongvolwassenen bloot te stellen aan leren door te doen, leren met je handen. Voor sommige mensen zal deze manier van leren een stuk fijner werken, maar ook voor mensen bij wie dit juist minder fijn werkt, is het goed om er wat oefening in te doen. Hoe dan ook vind ik het belangrijk dat jongeren, die de hele dag in de schoolboeken gedoken zitten en zich moeten concentreren op lezingen, momenten in hun lesdag krijgen om even uit hun hoofd te stappen. Hun intelligentie anders in te zetten en een ontspannen sfeer te creëren. Dit is terug te zien in mijn lessen. Tuurlijk vind ik het belangrijk dat kunst als vak serieus genomen wordt, en dat er in mijn les geleerd wordt. Maar binnen het regulier onderwijs zie ik het bieden van een ontspanningsmoment waar gesocialiseerd kan worden evengoed als onderdeel van mijn werk als Artist Educator.
Met welk materiaal werk je voornamelijk in jouw beeldende praktijk en waarom kies je voor dit materiaal?
Keramiek heeft een speciaal plekje in mijn hart. Ik geniet ervan hoe fysieke handelingen directe resultaten teweegbrengen. Geen programma om te leren of knopjes om te onthouden, werken met klei voelt bij mij intuïtief. Ook ben ik een liefhebber van organische vormen waar het materiaal zich zo goed voor leent en dat, wanneer er iets misgaat, het materiaal vaak gerecycled kan worden. Mijn werk bestaat zelden uit 1 materiaal. Ik combineer graag, of het nou keramiek met stof drukken is, of crêpepapier en film. Mijn voorkeur gaat uit naar ruimtelijk en analoog werken, maar ik laat me leiden door het idee. Mijn concept bepaalt mijn materiaal en voor ik het weet ben ik weer een nieuwe techniek aan het leren.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 27 juni 2025
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.