Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Else Sesink

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Bachelor

Polymeren

Waar materialen elkaar raken, ontstaat wrijving en precies daar begint mijn werk. 

Ik combineer natuurlijke en synthetische materialen die elkaar uitdagen: glad naast ruw, groei tegenover stilstand, het breekbare naast het elastische. In die spanningsvelden zoek ik betekenis. Materiële eigenschappen zijn geen vorm alleen, maar dragers van kennis. Ze onthullen hoe wij, bewust of onbewust, onze wereld vormgeven. Wat betekent het om te leven in een tijd waarin het kunstmatige diep verweven is met het natuurlijke?

Door controle los te laten, geef ik ruimte aan het onverwachte. Mijn werk verbeeldt een verlangen naar hernieuwde verbondenheid met de natuur, zonder onze afhankelijkheid van het kunstmatige te ontkennen.

Als kunsteducator nodig ik studenten uit om te verdwalen in materiaal en proces. Niet het eindresultaat staat centraal, maar het vertrouwen in het zoeken. Twijfel is voor mij geen zwakte, maar een begin van onbevangen creativiteit.

 

Wie ben jij als Artist Educator?
Als Artist Educator zie ik mezelf als een verbinder tussen het artistieke proces en de sociale praktijk. Ik ben iemand die nieuwsgierigheid en verwondering als kernwaarden meeneemt in het werken met anderen. Voor mij is kunst geen doel op zich, maar een middel om vragen te stellen, perspectieven te openen en verbinding te maken. Met mezelf, met anderen en met de wereld om me heen. Mijn kracht ligt in het creëren van ruimte, om te onderzoeken, te falen, te spelen en te groeien.  

Hoe breng jij jouw visie tot uiting in jouw werk?
Open, reflectief en met oog voor detail en proces. Ik probeer in elk project of samenwerking balans te vinden tussen autonomie en afstemming. Mijn werk vertrekt vaak vanuit een persoonlijke fascinatie of verwondering. Die fascinatie gebruik ik als startpunt om anderen mee te nemen in een proces van gezamenlijke ontdekking. Of het nu in een klaslokaal is, een atelier of een workshopruimte: ik wil altijd een sfeer creëren waarin mensen zich veilig voelen om te experimenteren en zichzelf te uiten. Mijn beeldend werk, dat vaak in keramiek ontstaat, gebruik ik als een verlengstuk van die visie, het tastbare als drager van een gesprek of beleving.

Wat voor soort onderzoek heb je uitgevoerd tijdens je afstuderen en wat waren de meest opmerkelijke bevindingen?
Ik heb onderzoek gedaan naar dyslexie, met aandacht voor hoe we er binnen de klas en thuis hier over praten of eigenlijk, hoe weinig we er over praten. Het krijgt zelden echt de aandacht die het nodig heeft, terwijl het wel degelijk grote invloed heeft op iemands zelfvertrouwen, leerervaring en communicatie. Veel mensen met dyslexie voelen zich niet gehoord, krijgen de diagnose laat of helemaal niet, waardoor ze onbewust strategieën ontwikkelen om ‘mee te draaien’, terwijl ze zich vaak onbegrepen of onzeker voelen.
Om dit bespreekbaar te maken, heb ik het spel Lang leve dyslexie ontwikkeld. Dit spel is bedoeld om op een toegankelijke, speelse manier het gesprek aan te gaan over dyslexie. Het spel nodigt uit tot openheid, herkenning en wederzijds begrip. Een van de meest waardevolle inzichten uit mijn onderzoek was dat veel mensen pas écht begrepen werden toen er ruimte kwam om hun ervaring te delen. Dat erkenning al helend kan werken vormt de kern van mijn spel en mijn visie op kunsteducatie.

Met welk materiaal werk je voornamelijk in jouw beeldende praktijk en waarom kies je voor dit materiaal?  
Keramiek, het is tactiel, eerlijk en vol mogelijkheden. Werken met klei vraagt om aandacht, tijd en respect voor het proces. Ik hou van de traagheid ervan, van het feit dat je niet alles kunt controleren. Dat past bij mijn manier van werken en kijken: open, onderzoekend, gevoelig. Tegelijkertijd sta ik open voor allerlei andere materialen en technieken. Ik geloof niet in vast blijven zitten in één vorm, maar juist in het blijven ontdekken en combineren. Wat ik belangrijk vind, is dat het mensen iets laat voelen wat je soms niet in woorden kunt vangen.

 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 27 juni 2025

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.