Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Nationale Nederlanden steunt ondernemerschap beeldend kunstenaars ArtEZ

  • Beeldende Kunst
ArtEZ BEAR finals

Kunstenaars en ontwerpers zijn de ondernemers van de toekomst. Door hun onafhankelijke denkwijze en creativiteit leveren zij een belangrijke bijdrage aan innovaties in onze samenleving. Tegelijk hebben pas afgestudeerde beeldend kunstenaars het financieel vaak moeilijk. Met een donatie wil Stichting van Schulden naar Kansen, een initiatief van Nationale-Nederlanden, de ondernemende houding en het inkomensperspectief van afstuderende kunstenaars helpen versterken.

Nieuw onderwijsprogramma leidt tot meer ondernemende kunstenaars
Een grote meerderheid van de afgestudeerde kunstenaars starten na afronding van hun studie een eigen onderneming. Met steun van de Stichting heeft de opleiding BEAR een nieuw onderwijsprogramma samengesteld om studenten al tijdens de studie ervaring op te laten doen met ondernemen en hun positionering in het kunstenveld.

Studenten komen in aanraking met voor hen relevante netwerken en instituten, ontvangen individuele coaching gericht op de eigen beroepspraktijk, leren wat er komt kijken bij het opstarten van een onderneming en ontwikkelen projecten voor een zelf te bepalen doelgroep. Dit biedt een belangrijke voorbereiding op het professioneel kunstenaarschap en een versterking van de positie van de kunstenaar.

Kunsten, innovatie en ondernemerschap
De ‘andere blik’ uit de kunsten zorgt voor innovatie in leefomgeving, zorg, burgerparticipatie of innovatie bij bedrijven. Om publiek te bereiken werken kunstenaars steeds vaker samen met organisaties, instellingen en bedrijven. Door het maken van boeiende tentoonstellingen of het uitvoeren van kunstopdrachten. En door helder en aansprekend over de betekenis en bijdrage van de eigen kunst te vertellen. Kortom: door op eigen wijze ondernemend te zijn, met behoud van autonomie.

Over Nationale-Nederlanden 
Verzekeraar Nationale-Nederlanden (NN) wil een positieve bijdrage leveren aan de samenleving, door mensen te helpen hun financiële toekomst veilig te stellen en door maatschappelijk betrokken te zijn. Op het gebied van cultuursponsoring is het doel om kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek. NN is onder andere hoofdsponsor van het Mauritshuis in Den Haag en partner van het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. Daarnaast heeft NN een focus op cultureel ondernemerschap voor kunstenaars, door het uitreiken van een jaarlijkse kunstprijs, aankopen voor de bedrijfscollectie en het organiseren van portfoliodagen voor startende fotografen. Hiernaast heeft NN de maatschappelijke doelstelling om financieel welzijn in Nederland te bevorderen door zowel te werken aan het verminderen van geldzorgen als aan het vergroten van inkomensperspectieven. Dit doet zij onder andere via Stichting van Schulden naar Kansen, die een donatie beschikbaar heeft gesteld om het nieuwe onderwijsprogramma van ArtEZ voor twee jaar te ondersteunen.

Meer informatie https://www.nn-group.com/In-society/Art-and-culture.htm en www.vanschuldennaarkansen.nl