Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

GESPOT: Laurien Timmermans: “Zoals fine art de basis is voor alle moderne kunstvormen, is klassieke muziek de moeder van alle nieuwe muziekontwikkelingen.”

  • Muziek

Het zal niemand ontgaan zijn; vele subsidies en andere geldstromen in de culturele sector staan onder druk. Als een gevolg hiervan is het in de muziekindustrie steeds moeilijker om muziekscholen en de organisatie van bijvoorbeeld klassieke muziek concours te blijven bekostigen.

Opleiding klassieke muziek ArtEZ Conservatorium Zwolle
Lessituatie Klassieke Muziek | Foto: Maaike Ronhaar

Dagblad Trouw vroeg aan ArtEZ Conservatorium directeur Laurien Timmermans om een reactie: “Er zijn genoeg kinderen die iets met klassieke muziek willen, maar als je de toegankelijkheid beperkt – geen muziekles, geen mogelijkheden om met anderen samen te spelen – dan wordt het lastig. Je moet mazzel hebben dat je in een gezin opgroeit waar klassieke muziek spelen iets vanzelfsprekends is. Zo wordt een instrument bespelen iets elitairs. Het gaat over het overbrengen van emoties en reflectie op de wereld. Het is jammer voor diegene met talent die de kansen niet krijgt.”

In het uitgebreide stuk dat Trouw hierover schreef werd Laurien ook gevraagd of de opleiding Klassieke Muziek zou moeten blijven bestaan, waarop zij reageerde: “Klassieke Muziek is één van de meest kwetsbare studierichtingen, ook omdat de instrumenten en het individuele onderwijs veel geld kosten. Zoals fine arts de basis is voor alle moderne kunstvormen, is klassieke muziek de moeder van alle nieuwe muziekontwikkelingen. Die basis moeten we behouden. Het heeft onze zorg nodig.”

Benieuw naar het hele artikel? Als je een abonnement op Dagblad Trouw hebt kun je hem lezen via deze link.