Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Denise Wijsman

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving deeltijd
Bachelor
Denise_HEADER
Denise Wijsman
 
 

TOUCHED

Traces on the skin
touched your soul…
 
Some vague and unconscious, loving, warm and soft…
Others strong, powerful, bright and clear
to evil, annoying or rude…
 
Sensing daily touches through our skin...
Thats where we end and the world begins.

 
AANGERAAKT

Achtergelaten op de huid 
Je ziel (aan)geraakt 
 
Sommige vaag en onbewust, liefdevol, warm en zacht
Andere sterk, krachtig, helder en duidelijk
Kwaadaardig, vervelend of onbeleefd 
 
Waargenomen aanrakingen via onze huid
Dat is waar wij eindigen en de wereld begint
 

WIE IS DENISE ALS EDUCATIE PROFESSIONAL EN KUNSTENAAR?

De laatste 4 jaar ontwikkelde ik mij van grafisch vormgever tot volledig autonoom kunstenaar met de focus op kunsteducatie. Samen met mijn grenzeloze creativiteit in beeldende kunst en vormgeving, heb ik alles in huis om kunst toegankelijk te maken in het onderwijs.

Kunst en creativiteit maken mij tot wie ik ben en bepalen hoe ik de wereld betreed, ervaar en waarneem. Deze creativiteit en de ‘kunstenaarsmindset’, zoals Merlijn Twaalfhoven het zo mooi noemt, zorgen voor vaardigheden waar leerlingen in de huidige snel veranderende maatschappij baat bij hebben. Ze leren ontdekken, nieuwsgierig te zijn en de wereld waar te nemen met een openheid waarin alles mogelijk is. Daarvoor is stilstaan nodig en met verwondering kijken. In de ruimte die daardoor ontstaat, vinden de leerlingen hun creativiteit.

In de huidige digitale wereld gaat alles snel. Informatie flitst voorbij. De ruimte die nodig is om te genieten en mogelijkheden te kunnen zien ontbreekt. Net als opties die nieuwsgierig maken en die leiden tot onderzoeken, spelen en experimenteren. Het is belangrijk dat jongeren leren dat de wereld niet zwart-wit is, niet slechts goed of fout, maar een grijs gebied met eindeloze mogelijkheden.

Kunst zorgt ervoor dat je even stilstaat. Mijn ‘Remix-spel’ speelt daarop in en geeft ruimte aan gevoel, fantasie en interpretatie. Het brengt gedachten en gesprekken op gang. Laagdrempelig en toegankelijk.

Leerlingen kijken samen naar hedendaagse kunst en onderzoeken verschillende thema’s of vragen. De belangrijkste bevindingen presenteren ze aan elkaar. Zo maken ze stap voor stap op een moderne manier kennis met beeldende kunst en vormgeving. Ze leren samen om uitgebreid en onbevooroordeeld waar te nemen.

(Lees het verslag hier of mail mij voor meer informatie info@doekleur.nl)

 

KUNSTENAAR

Ik kijk graag op andere manieren naar de wereld om me heen. Soms ver weg en soms heel erg dichtbij. De huid, als grens tussen het individu en de wereld, fascineert mij. Alles komt binnen via de huid. Deze reageert op invloeden van buitenaf en vormt een bescherming naar de omgeving.

In mijn werk wil ik die zintuiglijke ervaring, tactiliteit of ook wel fenomenologie delen met de toeschouwer. Door middel van verschillende materialen en onderzoek in combinatie met fotografie, breng ik het thema ‘De huid en de relatie tussen waarneming, aanraking en kwetsbaarheid’ in beeld.

ER ZIT EEN GELAAGDHEID IN AANGERAAKT WORDEN. JE NEEMT NIET ALLEEN WAAR MET JE HUID (OF JE VLEES), MAAR OOK MET JE PSYCHE, JE ZIEL.

Door de foto’s transparant te maken en ze in strakke frames te zetten, ze te combineren met een laag erachter ze te belichten, creëer ik gelaagdheid. Hiermee ik laat zien dat er meer is dan de eerste ‘indruk’… 

MATERIALEN

Ik maak gebruik van diverse materialen die de verschillende aspecten van de huid weerspiegelen: Latex bijvoorbeeld heeft de flexibiliteit, kracht en rekbaarheid, maar kan ook heel kwetsbaar zijn, net als onze huid. Stug, flexibel en krachtig, maar tegelijk kan het scheuren of zwakke gevoelige plekken tonen.

Alginaat voelt als huid wanneer je het net hebt gegoten, is flexibel en neemt de indrukken op die je erin achterlaat. Dit geeft voor mij weer welke indrukken er op ons worden achtergelaten, zichtbaar, wat onzichtbaar is of kan zijn.

Gips daarentegen vertoont vele eigenschappen juist in contrast met de huid, maar aan de andere kant geeft het ook heel duidelijk een beeld van kwetsbaar, breekbaar, textuur. Dit materiaal kan ik juist goed gebruiken in de beelden, het levert een tactiliteit op, die net zo breekbaar en kwetsbaar en gelaagd is.

 

INSPIRATIE

Door te kijken naar verschillende kunstenaars als bijvoorbeeld Dahpne van de Velde, Wineke Gartz en bijvoorbeeld Paul Kooijker, doe ik inspiratie op als weglaten en eenvoud van van de Velde of juist de gelaagdheid en narratieven van Gartz en bijvoorbeeld het rauwe randje van de fotografie van Kooijker… enkele voorbeelden van herkenning en of voorbeelden van kunstenaars die mij aanspreken.

Enkele filosofen die hier goed op aansluiten zijn Husserl, Merleau-Ponty maar ook Aristoteles, deze drie gaan in op de filosofie van waarneming en aanraking, fenomenologie.

 

Husserls conclusion that “the body can be constituted originally only in tactuality and in everything that is localized in the sensations of touch.” This tactile incarnation, he insists, operates always in “unity with consciousness as soul and psych.” This is important: flesh is not opposed to mind - it is deep mind, intimate mind, felt mind. Body and mind are like the inside and outside of our skin - two sides of one sleeve. And since tactuality is what allows for empathy with others, a civilization that loses touch with flesh loses touch with itself.

(Quote uit: Touch, Recovering our most vital sense – Richard Kearney - p.47)

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 12 juni 2023

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.