Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Cracking the Code

Hoe kunnen we diversiteit en inclusiviteit onder docenten en studenten van docentopleidingen bevorderen en uitdragen? Hoe kunnen de lerarenopleidingen van ArtEZ verschillende groepen in onze samenleving aantrekken? 

Cracking the Code

Met verschillende projecten op locatie, inspiratiebijeenkomsten met gastsprekers en rondetafelgesprekken, die in context van en buiten het reguliere programma om worden georganiseerd, worden inclusief denken en handelen op experimentele wijze in praktijk gebracht. Het Cracking the Code-project onderschrijft de waarde van ArtEZ artisteducators als agents of change: aanjagers van verandering.

Het uitgangspunt van dit project is dat het onderwijs en de samenstelling van het studieprogramma geen weerspiegeling vormen van de culturele diversiteit van onze huidige samenleving. Het onderwijs bereidt niet expliciet voor op een maatschappij waarin multiculturalisme een voorwaarde is om met elkaar samen te leven; waarin etnische spanningen worden verminderd in plaats van aangewakkerd. De esthetische, filosofische en educatieve canon die aan de basis van het onderwijs ligt, is westers en blank. Hierdoor worden studenten niet optimaal voorbereid op de verschillende culturele achtergronden waar ze straks als kunstdocent of artisteducator mee te maken krijgen.

Diversity in Education is een integrale aanpak met concrete acties in het gehele onderwijssysteem. Het probleem kan namelijk alleen effectief worden aangepakt vanuit een geïntegreerde benadering: de oorzaken van het gebrek aan diversiteit zijn in het huidige systeem op alle mogelijke manieren met elkaar verweven. Dit project omvat dan ook meerdere onderdelen, waarbij niet alleen het studieprogramma, maar ook het intakeproces, de lesmethoden, de leeromgeving, de beoordeling en het werkveld kritisch onder de loep worden genomen. Alleen door het project als een totaalproject te benaderen, heeft het kans van slagen.