Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Claudia Remerie, Laat je niet KISTA
Claudia Remerie, Laat je niet KISTA

Laat je niet KISTA

Scriptie - Is de fiets nog heel?

In mijn scriptie heb ik onderzocht of de grafisch ontwerper een bijdrage kan leveren aan het verminderen van overconsumptie.

Uit onderzoek is gebleken dat het van belang is dat grafisch ontwerpers inzien dat zij een sociaal maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Naar mijn mening moeten zij hun skills inzetten om gericht te ontwerpen. Dit betekent dat je als ontwerper hoort na te denken over de opdrachten die je aanneemt en waar je aan gaat werken. Om een bijdrage te leveren aan de vermindering van overconsumptie is het daarnaast van belang om de consument aan te spreken in een ontwerp. Door ontwerp strategieën als nudging/gorilla marketing kan je de consument bereiken en mentaliteitsverandering in gang zetten.


Visie
Als grafisch ontwerper wil ik bewustwording creëren voor sociaal maatschappelijk problemen. Het is belangrijk om bij jezelf stil te staan en te bedenken: voor wie ontwerp ik?, wat is de intentie achter het werk?, etc. Ontwerpers hebben een zekere macht en ik vind dat dit altijd ingezet moet worden om te blijven streven naar de beste kwaliteit voor de mens.


Laat je niet KISTA

Met dit project wil ik de algemene consument aanspreken op hun koopgedrag. We consumeren simpelweg te veel. We willen de nieuwste technologie, om de haverklap een nieuw interieur en willen het liefst elke dag in een nieuwe outfit rondlopen. Dit is absurd en totaal niet nodig. Als we zo doorgaan graven we ons eigen graf. We vernielen de aarde en brengen daarbij de toekomst van de mens in gevaar. Dit wil ik mensen laten weten doormiddel van een statement. KISTA is een grafkist die jezelf in elkaar kan zetten. Mijn doelgroep is de algemene consument, mijn uitwerking komt je wellicht bekend voor. Dit komt doordat het bewust gekoppeld is aan een bekende massaproducent. KISTA is niet zomaar een grafkist. Deze grafkist is modulair en naar smaak in te richten. Denk aan een plek voor je gloednieuwe mobiel, Je favoriete sieraden, etc. Op deze manier heb jij als consument de keus met welke geconsumeerde producten jij graag begraven wilt worden. Door mijn ontwerp naar het absurde te trekken hoop ik dat mensen bewust worden over hun eigen uitgaves en ze in het vervolg twee keer nadenken voor ze iets aanschaffen. Laten we hopen dat KISTA een absurd idee blijft en dat een modulaire grafkist om in begraven of gecremeerd te worden met je favoriete producten geen realiteit wordt in de toekomst.

 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 17 juni 2023

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.