Britt Lodeweges

LOVERLOAD
In onze zoektocht naar liefde is zij anno 2024 een consumptiegoed geworden: de mens verkoopt zichzelf als een vluchtig verhandelbaar product, gereduceerd tot een zorgvuldig samengesteld profiel. Met een selectie van de ‘juiste’ foto’s en beschrijvingen heerst er stille hoop geliked te worden.
Digitale platforms beïnvloeden onze percepties van liefde door visuele representatie. Dit leidt tot sociale conformiteit: we vormen ons naar voorgeschotelde beelden en verwachtingen.
In de zoektocht naar liefde presenteren we de beste versie van onszelf om aan dit gecreëerde beeld te voldoen.
LOVERLOAD toont het kuddegedrag van verschillende levens- en persoonlijkheidsstijlen die zich op de liefdesmarkt begeven. Zij conformeren zich aan de overvloed van het hedendaagse liefdesaanbod, waardoor hun digitale expressies in de zoektocht naar liefde archetypisch worden. De installatie werpt een kritische blik op hoe de mens door liefde wordt vermarkt, wat het consumptieve aspect van digitale liefde tastbaar maakt.
Visie
Ik ambieer om sociaal-maatschappelijke onderwerpen met een analytische blik te benaderen. Zo leer én ontwerp ik door te onderzoeken. Onwetendheid prikkelt mij, waardoor ik tast naar de diepere laag. Ik kijk met een gerichte visie naar manieren om binnen ontwerp betekenis en bewustzijn te creëren.
Doel
De installatie ‘LOVERLOAD’ zet aan tot nadenken over hoe digitale platformen onze liefdeservaringen beïnvloeden en beperken. Aan de hand van 24 liefdespersoonlijkheidstypen wordt de absurditeit van digitale liefdesconsumptie blootgelegd. Dit confronteert bezoekers met de manier waarop liefde wordt vermarkt.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 14 juni 2024
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.