Bernice Horst

Kairos
Op zoek naar bevlogenheid in het onderwijs
Inleiding
De oude Grieken hadden twee woorden voor tijd: Chronos en Kairos. Waar Chronos de tijd is van de klok is, van lesroosters en jaarplanningen, is Kairos de tijd van het juiste moment. Het onbewaakte ogenblik waar je gedachten met je op de loop kunnen gaan en minuten uren kunnen duren. Ook het moment waarop je je beste ideeën zomaar kunt krijgen vanuit het niets. Tijdens een lange autorit, onder de douche of tijdens een loos moment waarop je met een collega zit te kletsen. Deze momenten kunnen ruimte bieden voor inspiratie en reflectie. In mijn onderzoek heb ik gekeken naar hoe we dit meer vorm kunnen geven en wat Kairos het voortgezet onderwijs op kan leveren.
Het Nederlandse onderwijssysteem kampt momenteel met veel tekorten. Er is geen beroepsgroep met meer burn-outs. Docenten die het onderwijs verlaten noemen vaak de werkdruk als voornaamste reden. Hoe kunnen we zorgen dat de docenten die nu in het onderwijs werken hun inspiratie en bevlogenheid vast kunnen houden en de leerlingen echt kunnen bereiken?

Visie
Als artist-educator onderzocht ik samen met diverse participanten wat Kairostijd kan beteken voor het onderwijs van vandaag. Het onderwijs kan de tijd makkelijk helemaal opeisen. De mentale situatie van de jongeren maakt dat docenten op vele vlakken bevraagd worden. Waar zit de rust om tot inspiratie voor je lessen te komen? En wat kunnen docenten daarin van kunstenaars leren? Gelukkige docenten laten leerlingen betere prestaties leveren, diverse onderzoeken tonen dit aan. Dus laten we de docent meer centraal stellen en onderzoeken wat die nodig heeft.

Urgentie
Het Nederlandse Voortgezet Onderwijs staat momenteel onder grote druk. De combinatie van de mentale gesteldheid van de leerlingen, de hoge eisen die aan de lessen gesteld worden en de kritische houding van ouders, maakt dat veel docenten afhaken. Ik voel als artist-educator de urgentie om mee te zoeken naar waar de ruimte zit. Hoe kunnen we docenten echt helpen om een goede start in het onderwijs te maken en om vervolgens met elkaar in gesprek te blijven over wat ons drijft en ‘fris’ houdt?
“Ik gun het onderwijs meer Kairos; tijd om te reflecteren, ontspannen en fantaseren.”

Doel
Mijn doel was om het onderwijs voor iedereen een veilige en fijne plek te laten zijn. Dit heb ik gedaan door ruimte te geven aan een gesprek over waar iemand door geïnspireerd raakt, en door de werkdruk bespreekbaar te maken. Docenten zijn ontzettend loyale mensen, die het beste willen voor hun leerlingen, maar die het soms lastig vinden om het beste voor zichzelf te regelen. Ik gun het onderwijs meer Kairostijd. Tijd waarin je afstand kan nemen, om vervolgens met een helder beeld voor ogen weer verder te gaan. Zoals een schilder en zijn doek.

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 27 juni 2024
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.