Bente Hoogwerf

Gestalte
Gisterochtend zag ik mijn gehele lichaam.
Ik bekeek mijn lichaam, met opmerkzaamheid.
Ik aanschouwde mijn open lijf, een romp met ledematen waarin ik mijzelf zie, maar ook een ander.
Ik zag, als een spion die een verrekijker inruilde voor een vergrootglas, waarmee ik de plooien en vlekken van mijn vlees kon volgen.
Ik was een voyeur, een vriendelijke.
Ik zag mijn huid als de omheining van mijn gestalte, niet altijd waterbestendig.
Ik bestudeerde mijn vormen waar verhalen aan kleven, de handelingen van een ander.
Ik bekeek mijn lichaam in eerlijkheid, en ik zag de macht van de ander.
Ik observeerde en zag hoe een torso een archiefkast kan zijn, waarin mijn meest intieme toestanden liggen opgeslagen.
Ik bekeek mijn lijf en ik zag zijn handen.
Ik bekijk mijn lijf en ik zag zijn macht.
Ik bekeek de koe en ik zag mijn lichaam.
Gisterochtend zag ik mijn gehele lichaam.
Hoe breng jij jouw visie tot uiting in jouw werk?
In mijn werk ga ik op zoek naar verstopte geschiedenissen en onderbelichte verhoudingen. Afgelopen jaren probeerde ik tijdens maakprocessen mijn moeder, de koe en mijn jongere zelf te zien door overgebleven snippers van wat was onder de loep te leggen. Archieven zijn daarbij een rode draad, als een plek om steeds naar terug te keren. Door goed te kijken, naar zowel tastbare als niet-tastbare bronnen, wil ik met mijn werk in kaart brengen wie macht heeft en wie macht is ontnomen. Het gaat mij niet om schuld maar om het scherpstellen van een scheve verhouding tussen twee mensen of een mens en een dier.
Welke stage heb je gelopen en welke waardevolle lessen heb je hieruit gehaald die je toepast in je professionele praktijk?
Tijdens mijn afstudeerjaar heb ik een LIO-stage gelopen op Pantarijn MHV, een montessorischool in Wageningen. In mijn tweede studiejaar liep ik hier al stage waardoor het als thuiskomen voelde om terug te keren. Ik kreeg op Pantarijn de vrijheid om als volwaardig beginnend docent aan de slag. Mijn visie op kunsteducatie, die flink veranderd is door bijvoorbeeld mijn stage bij Framer Framed, kon ik met de aanmoediging van collega’s toepassen en verder ontwikkelen. Ik heb ervaren hoe leerlingen meer vrijheden aankunnen dan je denkt en dat een maakproces echt start wanneer een project uitdagend is. Het kunstlokaal is voor mij een plek geworden waar mijn leerlingen en ik niet bang hoeven te zijn om het gesprek aan te gaan dat soms lastig is om te voeren. In tijden waarin er zo veel op leerlingen afkomt, wil ik binnen het schoolsysteem een plek bieden waar we iets doen met de zaken die ons bezighouden.
Met welk materiaal werk je voornamelijk in jouw beeldende praktijk en waarom kies je voor dit materiaal?
Met mijn Olympus OM-D E-M10 Mark III leg ik vast hoe ik kijk en zie. Met de camera kan ik mijn ontrafelingen van een observatie blootleggen. Ik heb mijn woorden, mijn teksten die er niet om liegen. Mijn gedichten, vaak in voorgedragen vorm, klampen aan het beeld en komen tezamen zonder afremming binnen. Ik denk dat woorden één van mijn grootste bewapeningen zijn. Groot papier met Oost-Indische inkt, houtskool en pastelkrijt zijn materialen waar ik graag mee werk. Door de grootte en snelheid van deze materialencombinatie kom ik dichter bij mijn oprechte verhaal.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 27 juni 2025
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.