Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Hoe bereid je studenten voor op de zakelijke kant van het vak en leer je ze over ondernemerschap?

Advies en kennis

 

We adviseren hoofden en docenten over hun programma door in gesprek te gaan over hoe je studenten kunt voorbereiden op de zakelijke kant van het vak. Ondernemerschapsonderwijs is een verplicht onderdeel binnen het ArtEZ curriculum. Veel opleidingen zien het belang hiervan in en er wordt gezocht hoe ondernemerschap moet worden opgenomen in het onderwijs. Begin je daar in het eerste jaar al mee of pas tegen de tijd dat studenten afstuderen? Wat voor projecten, methodes en werkvormen leveren bewezen goede leerresultaten op? Gaan we het tijdens de studie over geld hebben of niet? Bieden we deze onderwerpen expliciet aan of vervlechten we ze impliciet in projecten? 

IMAE, Master Artist Educator, Usefulness, 2020

In 2018 heeft het ArtEZ Business Centre onderzocht en geïnventariseerd hoe de stand van zaken is van het ondernemerschap in het onderwijs onder de 31 ArtEZ bacheloropleidingen. Je kunt hier ons onderzoek lezen en een artikel erover in het digitale tijdschrift Onderwjisinnovatie: “Nut en noodzaak van ondernemerschap in het kunstonderwijs”.

We zien dat veel opleidingen elk op hun eigen manier al waardevolle programma’s en projecten hebben ontwikkeld. De inzichten uit het onderzoek hebben geleid tot een actievere begeleiding van de opleidingen vanuit het ArtEZ Business Centre. Door samen met de onderwijsmakers te investeren in het delen van kennis en ervaringen krijgen de opleidingen beter inzicht in, hoe zij hun studenten ondernemerschap als een meer vanzelfsprekend onderdeel kunnen aanbieden.

We nodigen iedereen uit gebruik te maken van onze kennis over hoe deze vaardigheden op een passende manier te integreren in het onderwijs. Tamara Rookus ontwikkelt en geeft onderwijs over creatief ondernemerschap, je kunt contact met haar opnemen voor een adviesgesprek.