Anouk van Heteren
De Rode Draad
In mijn video-installatie De Rode Draad maak ik een koppeling tussen textiel, handwerktechnieken en seksualiteit. Met een rode draad werk ik vanuit persoonlijke ervaringen en zoek ik verbinding met die van anderen. Ik voel me verbonden met de feministische geschiedenis van handwerk, waar textielwerken vaak werden gebruikt als uiting van een stil protest.
Een uitspraak van de bekende seksuoloog Ellen Laan is: “Je kunt pas weten wat een ‘nee’ is als je ook weet wat een ‘ja’ is.” In de toekomst wil ik graag de focus leggen op positieve seksualiteit. Bedenk eens voor jezelf: ‘Wat is fijne seks voor jou?’, ‘Wat heb je van iemand nodig om je op je gemak te voelen?’ en ‘Wat had je willen leren tijdens jouw seksuele vorming?’
In mijn werk wil ik je uitnodigen om (anoniem) je ervaring te delen en bij te dragen aan het totaalbeeld van positieve seksualiteit.
Wie ben jij als Artist Educator?
Binnen mijn werk als Artist Educator gebruik ik kunst graag als middel om het gesprek te openen over persoonlijke of politiek-maatschappelijke onderwerpen. Het maken van kunst, kijken naar kunst, praten over kunst speelt hier allemaal een rol in. In contact met de doelgroep zoek ik naar connecties tussen materiaal en inhoud. Binnen een onderwijscontext heb ik geleerd om te kijken naar het werk van leerlingen of studenten en welk verhaal dat vertelt. Andersom reik ik voorbeelden van kunstenaars aan waarvan ik denk dat die aansluiten bij de ideeën van de doelgroep. In mijn eigen maakpraktijk werk ik vanuit persoonlijke ervaringen, maar betrek ik ook ervaringen van anderen en ben ik vaak opzoek naar een collectieve verbeelding van een thema.
Wat voor soort onderzoek heb je uitgevoerd tijdens je afstuderen en wat waren de meest opmerkelijke bevindingen?
Tijdens mijn afstuderen heb ik een artistiek en theoretisch onderzoek uitgevoerd naar een veilig en positief beeld van seksualiteit. Hierin heb ik gewerkt vanuit eigen ervaringen, ervaringen van anderen, theoretische bronnen en textieltechnieken. De meest opmerkelijke bevinding was om in de praktijk een focus te leggen op een positieve seksualiteit het gesprek te openen over positieve ervaringen. Tijdens mijn theoretische onderzoek heb ik veel gelezen over de kracht van positieve seksualiteit en hoe dit negatieve ervaringen en grensoverschrijding kan tegengaan. Ik hoop met mijn beeldende werk de toeschouwer te kunnen inspireren om na te denken over wat fijne seks is en hoe je hierover kan communiceren met elkaar.
Welke stage heb je gelopen en welke waardevolle lessen heb je hieruit gehaald die je toepast in je professionele praktijk?
Mijn eindstage heb ik mogen uitvoeren op de HAN (Hogeschool Arnhem-Nijmegen) binnen de studie Vaktherapie Beeldend. Hier heb ik beeldende lessen gegeven aan eerste- en tweedejaars studenten. De focus ligt hier op het onderzoeken van therapeutische processen binnen het werken met beeldende materialen. Binnen de lessenserie “Lichaam als Drager” kregen studenten de opdracht om beeldend werk te maken op basis van de relatie die zij hebben met hun lichaam, gericht op body-positivity en het leren houden van je lichaam. Deze lessenserie stond heel mooi in verband met mijn eigen beeldende en theoretische onderzoek naar een positief beeld van seksualiteit.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 24 juni 2025
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.