Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Twee Factor Authenticatie

ArtEZ werkt continu aan het verbeteren van de ICT-security. Mede naar aanleiding van de recente ransomware aanvallen bij andere universiteiten en hogescholen, worden er voor en achter de schermen diverse maatregelen genomen om het ArtEZ netwerk met gebruikersdata, persoonlijke gegevens en vele documenten nog beter te beveiligen. Evenals andere hogescholen en universiteiten in Nederland heeft het CvB besloten om Twee-Factor Authenticatie (2FA) ook bij ArtEZ in te voeren.

Wat is 2FA?

2FA voegt een extra veiligheidslaag toe aan de inlogprocedure. Deze methode van inloggen wordt bijvoorbeeld ook toegepast door de overheid (DigiD) en banken voor het veilig online bankieren. Na het invullen van het ArtEZ email adres en het wachtwoord (iets wat je weet) volgt een tweede authenticatie stap via een los apparaat, bijvoorbeeld via de mobiele telefoon (iets wat je hebt). Door deze dubbele manier van authenticatie is het voor kwaadwillende veel moeilijker om toegang te krijgen tot je account omdat zowel de combinatie van de inlognaam en het wachtwoord, als de tweede authenticatie factor via een los apparaat nodig is.

Wat is de impact?

Alle medewerkers en studenten krijgen uiteindelijk met 2FA te maken zodra ze inloggen op het ArtEZ netwerk. In veel gevallen zal dit maar één keer in de paar weken zijn. Dit hangt echter af van diverse factoren, bijvoorbeeld van de tijd die je inactief bent, of van het feit dat je met steeds dezelfde computer met dezelfde browser inlogt of vaak wisselt van computer. Gebruikers van programma’s als Osiris, HR2day en Exact werken al met 2FA.

Wat heb je er voor nodig?

Voor 2FA is een mobiele telefoon nodig waarop de app Microsoft Authenticator is geïnstalleerd die de tweede inlogcode genereert en de uiteindelijke toegang faciliteert.

Wanneer ga ik er iets van merken?

Vanaf november 2021 wordt Twee-Factor Authenticatie uitgerold over de hogeschool. Iedere week worden medewerkers van een opleiding of afdeling begeleid met het instellen van Twee-factor Authenticatie.

Is 2FA de enige security maatregel die wordt getroffen?

De introductie van 2FA is één van de vele security maatregelen die worden doorgevoerd. Veel van de maatregelen zijn niet zichtbaar voor het grote publiek. 2FA is dat zeker wel. Ook de invoering van de nieuwe passwoord reset tool op https://password.artez.nl waar je voortaan een wachtwoord van minimaal 12 karakters moet kiezen, is een maatregel die alle medewerkers en studenten van ArtEZ aangaat.

2FA instellen op smartphone

Volg de instructies op de instructiekaart zodat je snel met de nieuwe inlog methode aan de slag kunt. Er is een aparte instructie voor iOS (iPhone en iPad) en voor Android.

Download de instructies voor iPhone

Download de instructies voor Android


Problemen & Storingen

Ik kom er niet uit met de handleiding.

Geen probleem. Bel met de ICT Helpdesk op 026 - 35 35 679 en we helpen je verder.

Ik heb een nieuwe telefoon. Hoe moet ik dan inloggen?

Als je een vervangende telefoon hebt, dan kun je gaan naar https://aka.ms/mfasetup, daar je instellingen wijzigen en een nieuwe telefoon opvoeren. Het oude telefoonnummer kun je verwijderen.

Mobiele telefoon vergeten of kapot. Hoe moet ik dan inloggen?

Als een medewerker of student tijdelijk geen mogelijkheid heeft om 2FA te gebruiken via een mobiele telefoon, dan biedt de Temporary Access Pass (TAP) functionaliteit een uitkomst. Een TAP is een automatisch gegenereerde code die de ICT Helpdesk kan aanmaken en met jou kan delen. De Temporary Access Pass verloopt automatisch na een ingestelde tijd en kan meerdere malen gebruikt worden. Stel dat je je telefoon bent vergeten of de telefoon is kapot, dan kan jouw Temporay Access Pass worden ingesteld voor 1 week waardoor je de hele week met deze TAP code kan inloggen, zonder verdere tussenkomst van de ICT Helpdesk.

Ik heb geen mobiele telefoon of ik wil uit principe mijn mobiele telefoon niet gebruiken voor ArtEZ. Hoe moet ik dan inloggen?

In deze situatie is ook de Temporary Access Pass voor jou van toepassing. De TAP code is geldig voor 1 week. Je moet dan elke week de ICT helpdesk bellen op 026 - 35 35 679 om in te kunnen loggen bij ArtEZ. De ICT Helpdesk medewerker zal dan elke keer een controle vraag stellen over bijv. je geboortedatum of adres.