Melle Foortjes, AKI ArtEZ Crossmedia Design, Enschede
naar verhaaloverzicht
16 juli 2020

"Ik ben trots op mijn eindwerk"

In de naam ‘Crossmedia Design’ ligt een wereld van mogelijkheden verborgen. Ontwerpen voor alle soorten media – dat is toch de droom van elke ontwerper? Maar is het er ook leuk en uitdagend? Daarover vertelt Melle Foortjes, afgestudeerd aan AKI Crossmedia Design in Enschede. “Ik ben in de vier jaar dat ik hier heb gestudeerd niet alleen ontwerper geworden, maar ook kunstenaar/filosoof.”

Melle kwam uit een heel andere hoek dan de meeste van haar medestudenten. Haar vooropleiding was een agrarische, en ook het milieu waaruit ze kwam was niet per se artistiek. “Ik heb me dus heel goed voorbereid voordat ik naar ArtEZ kwam. Die voorbereiding was niet voor niks. Ik had er een goed gevoel bij voordat ik begon, en dat goede gevoel is al die vier jaar niet meer weggegaan. Ik had geen betere keuze kunnen maken.”

Zelf je opleiding invullen

AKI Crossmedia Design heeft vrijheid hoog in het vaandel staan. ‘Crossmedia’ geeft bijvoorbeeld al aan dat er geen beperkingen zijn aan de media die je gebruikt. “Dat is een vrijheid die mij heel erg ligt,” zegt Melle. In het begin van de opleiding kregen zij en haar medestudenten wel opdrachten die gericht waren op de basisprincipes van het ontwerpproces. Maar gaandeweg de vier jaar kregen ze steeds meer vrijheid in hoe ze hun opleiding wilden invullen. “Bijvoorbeeld door de opdrachten die we kregen, maar ook door de zij-opleidingen en keuzevakken die je kon doen. Ik heb een keuzevak gedaan dat Bio Matters heette en waar werd gefocust op het snijvlak van kunst, design, wetenschap, filosofie, politiek, ecologie en bio-ethiek.”

Sterke lichting

Vier jaar geleden begon Melle’s lichting met zo’n dertig studenten. Daarvan zijn er nu achttien afgestudeerd. Dat is een redelijke afslanking, maar dat is ook wel logisch want het is een opleiding die je moet liggen en die bij je moet passen, qua tempo en inzicht. Melle: “De achttien afstudeerders van dit jaar vormden een sterke lichting, vind ik. Met de coronacrisis hadden we niet de gemakkelijkste omstandigheden, maar ik heb geen wanklank gehoord. We zijn gewoon keihard doorgegaan en we hebben een zeer goed eindresultaat behaald. Mooi detail vind ik dat de eindwerken niet alleen maar dienstbaar zijn, maar dat er ook veel autonome werken zijn ontstaan.”

Haar eigen eindwerk is ook een autonoom werk en ze is er trots op. Het heet Fluid Syntaxis en het is een artistiek en filosofisch onderzoek naar de verschillende vormen van betekenisformaties in water. “Wat is betekenis? Hoe bepaalt ons perspectief wat we zien en hoe we waarde toekennen aan de dingen om ons heen? Wat staat vast en wat is veranderlijk? In hoeverre hebben we de macht om de dingen te vormen en zijn ze onder onze controle? De taal van het water geeft nieuwe inzichten in hoe mensen zich verhouden tot de wereld om hen heen.”

Intensief onderwijs

Vier jaar ArtEZ waren voor Melle ontzettend inspirerend, inzichtvol en intensief. Dat kwam niet alleen door het programma, maar ook door de docenten en door haar medestudenten. “De docenten hebben hier een groot aandeel in je vorming. Ze hebben bijvoorbeeld heel veel kennis. Dat maakt het onderwijs intensief, maar wel op een manier die je verbetert in je vak en die je verder helpt.”

Coaching

Wat ze hierna gaat doen? Daar heeft ze nog geen vast beeld van. Ze wil graag autonoom werk blijven maken en dat publiceren en exposeren. Maar er smeult ook iets anders. “Het lijkt me leuk om, op artistieke wijze, mensen te coachen bij het werk dat zij gaan doen. Op de opleiding deden we niet anders: we bespraken al ons werk met elkaar, we deelden, we luisterden. En je merkte ook dat het werk er beter van werd. Ik zie het wel zitten om dat te blijven doen, maar dan in een professionele setting.”

 

Volg Melle Foortjes