naar verhaaloverzicht
16 juli 2020

"Ik wilde het advies van de docenten nog weleens negeren"

Het is een waar kunststuk geworden, de meesterproef van Gijs Kreutzkamp: een  24 pagina’s tellende strip met De Avonturen van Kapitein Geis. Het is een indrukwekkende afronding van vier jaar Comic Design in Zwolle waar Gijs hard aan heeft gewerkt en waar hij erg trots op is. “Strips maken is leuk, maar soms ook zwaar.” 

Het is een grote klus om een meesterproef te maken en een begeleidend essay te schrijven, vertelt Gijs. “Daar ben je het hele vierde jaar fulltime mee bezig. In het eerste semester werk je aan het storyboard, in het tweede semester werk je het storyboard uit tot een volwaardige strip.” 

Toevoegen aan het genre

Het essay is het resultaat van drieënhalf jaar Individueel Onderzoek. Studenten kijken gedurende de hele studietijd voortdurend naar zichzelf en naar hun werk en beantwoorden steeds de vragen: wat is mijn verhaal en waaróm is dat mijn verhaal? Gijs: “Mijn meesterproef is een piratenverhaal en een avonturenverhaal. Ik moest dus antwoord geven op de vraag waarom ik een piratenstrip wilde maken. En wat ik dacht te kunnen toevoegen aan het genre van avonturenverhalen. Vervolgens schrijf je het essay dan verplicht in twee weken. Zo is het als het ware een begeleidend schrijven bij de meesterproef.” 

ArtEZ Comic Design - Gijs Kreutzkamp

Moeilijk om te maken

Als medium zijn strips heel toegankelijk, maar mensen vergeten nog weleens hoeveel tijd het kost om iets toegankelijk te maken. Ze zien strips als vanzelfsprekend, terwijl je in de regel kunt zeggen dat hoe makkelijker iets oogt, hoe moeilijker het is om te maken. En hoe meer werk het kost. Neem bijvoorbeeld het ‘inkten’ van de pagina’s – de stap zetten van potloodschetsen naar ‘strakke’ inkttekeningen. “Dat was een waar monnikenwerk waar ik tijdenlang mee bezig ben geweest. Je werkt bij het tekenen van strippagina’s altijd op groter formaat dan het uiteindelijke product wordt. Mijn meesterproef is verschenen op ongeveer A4-formaat, wat betekent dat ik op A3-formaat heb gewerkt. Dat is hartstikke arbeidsintensief. Strips maken is leuk maar soms ook zwaar.” 

Zelf blijven nadenken

ArtEZ is de enige stripopleiding van Nederland. Dus hier komt iedereen samen die gek is op strips. Gijs herinnert zich nog het toelatingsexamen. Na de lunch pakte iedereen uit het niets een schetsboek en begon gewoon te tekenen. “Ik ben niet meer de enige die dat altijd doet, dacht ik toen.” Een stripopleiding is overigens heel goed, vindt Gijs, maar studenten moeten wel zelf blijven nadenken. “Docenten willen hun ideeën vaak ‘doordrukken’. En dat is ook goed, want ze hebben zinvolle dingen toe te voegen. Maar ik was ook wel geneigd om het advies af en toe eens te negeren. Je wordt na je afstuderen toch een autonoom stripmaker, dan heb je niet meer een docent die met je meekijkt.” 

Boffen

Van de docenten blijven Hanco Kolk en Sam Peeters hem het meest bij. Hanco weet zijn liefde voor het vak over te brengen, hij is echt een ambachtsman. Sam is een vakdocent die het experiment aanmoedigt en zo het uiterste van je talent vergt. “Zij hebben allebei de insteek: strips maken is leuk, boffen jullie even dat je dat later voor je werk mag gaan doen!” 

Altijd blijven tekenen

Nu Gijs is afgestudeerd gaat hij werken. Hij heeft als striptekenaar de skills ontwikkeld om heel breed inzetbaar te zijn. Hij kan dus strips gaan maken als freelancer, maar kan ook illustraties voor tijdschriften gaan maken, of cartoons voor kranten, of zijn talent inzetten als ‘samenvattend tekenaar’ bij congressen, enzovoort. “Overal waar tekeningen nodig zijn kan ik aan de slag. Waar ik precies terechtkom, weet ik nog niet. Maar dat ik zal tekenen dat staat wel vast.” 

Volg Gijs Kreutzkamp