Porrelen als leerweg
In haar onderwijs laat Petra kinderen op een speelse en intuïtieve manier onderzoeken wat kunst kan zijn. Niet als iets groots of verhevens. Maar juist als iets dat je stap voor stap, tastend en twijfelend mag ontdekken. Die benadering zie je terug in haar beeldend onderzoek. Daarin onderzoekt ze het begrip ‘porrelen’. Een soort zacht dwalen. Inefficiënt, ongrijpbaar. Maar ook vindingrijk en verrassend.
In haar werkruimte experimenteert ze met materialen. Zonder vooropgezet plan. Soms ontstaat er iets. Soms ook niet. En dat is prima.
Het hoeft niet mooi, het hoeft niet met de beste materialen. Maar vaak is het wél nuttig.”
Kunstmaken en onderwijs
Als kunstenaar én als docent wil Petra ruimte maken voor dat ongemak. Ze helpt anderen om dat wat onbekend is niet uit de weg te gaan. Maar juist op te zoeken. Het is oké om niet te weten wat je aan het doen bent. Dat leerde Petra tijdens de deeltijdbachelor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving aan ArtEZ Academie voor Art & Design Arnhem. "En om verrast te worden door wat er dan ontstaat."
Meer over de deeltijdbachelor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving