Al vijftien jaar lang haalt ze haar inkomsten volledig uit de kunstsector. Hoewel Marcelle de dansacademie heeft afgerond en daar zowel uitvoerend als educatief mee aan de slag ging, heeft ze zich nooit willen ‘beperken’ tot een specifieke vaardigheid. “Voor mij hoefde niet alles binnen de kaders van één kunstdiscipline te gebeuren. Als ik met dans bezig ben, dan ben ik ook bezig met fotografie, beeld, decor en installatie; kortom: vakoverstijgend. Ik werk graag vanuit een vraag of een aanleiding en bepaal pas later in het ontwerpproces welke discipline of combinatie van disciplines daar het beste bij passen.”
Meer dan alleen een kleurplaat
Tegenwoordig werkt Marcelle een dag in de week bij Hogeschool Windesheim, waar ze kunstenaar-onderzoeker is bij het lectoraat GGZ en Samenleving. Hier is ze onder andere bezig met het opzetten van een art based research atelier. Verder runt ze samen met Lobke Meekes IDKR8 - een organisatie die scholen en culturele instellingen begeleidt bij het versterken van kunst- en cultuureducatie binnen het onderwijs – en is ze betrokken bij projecten van Club Goud in Nijmegen. “Een beweging die zich richt op senioren,” legt ze uit. “In 2017 zijn ze daar begonnen met prachtige projecten die het belang van kunst en cultuur in relatie tot ouderen op de kaart zet. Ik ontwikkel hier onder andere materiaal voor senioren waarmee ik verdieping wil aanbrengen in hun leven.”
En dat gaat verder dan alleen een kleurplaat, benadrukt ze. “Het is soms heel ontroerend om te zien wat er gebeurt als ze bezig gaan met een opdracht. Er heerst soms nog steeds het idee dat je na je 75e niet meer meedoet in de maatschappij, maar deze mensen barsten van de levenservaring.”
Een leven lang leren
Omdat ze gaandeweg ontdekte dat ze naast kunstenaar en kunsteducator ook een onderzoeker is, voelde de master Kunsteducatie voor Marcelle als een mooi opstapje om zich meer te gaan toeleggen op het doen van artistiek onderzoek. “Ik wilde de meerwaarde van kunst doorgronden en mezelf nóg verder ontwikkelen,” legt ze haar keuze uit om opnieuw de schoolbanken op te zoeken. “Eigenlijk had ik dat idee al jaren, maar je kent het wel: te druk, geen tijd et cetera. Toen klopte corona aan en vond ik eindelijk het juiste moment. Een van mijn collega’s was overigens het jaar daarvoor afgestudeerd aan dezelfde master, en zij gaf me het laatste zetje.” Wat ze van de opleiding vond? Marcelle: “Ja, hartstikke leuk. Ik zat in een klas waar de jongste student 25 jaar was en de oudste rond de 60. Heel inspirerend om omringd te zijn met zoveel verschillende visies en achtergronden. Ik zag het ook meer als een leer- en werkplaats dan als een school.”
Via kunst haal je een ander soort kennis naar boven. Je ontwikkelt een nieuwe manier van denken en kijken, waardoor je ontdekt dat kunst een prima onderzoeksmethode is."
Tijdens de master leerde Marcelle met name dat artistiek onderzoek écht een aanvulling kan zijn op het traditionele onderzoek. “Via kunst haal je een ander soort kennis naar boven. Je ontwikkelt een nieuwe manier van denken en kijken, waardoor je ontdekt dat kunst een prima onderzoeksmethode is. Een inzicht dat ik nu ook gebruik tijdens mijn werkzaamheden op het Windesheim.” Marcelle prijst het feit dat ze tijdens de master alle ruimte kreeg voor eigen inbreng. “Het theoretische verhaal en de artistieke vertaling daarvan, had wat mij betreft nog wel meer hand in hand mogen gaan.” Ze heeft genoten van haar tijd op ArtEZ en het bevestigde voor haar dat leren eindeloos lang kan doorgaan. “Misschien een inkoppertje, maar toch mooi om je daar weer even bewust van te zijn.”
Meer samenwerken met de wetenschap
Of ze tevreden is met waar ze nu staat? Marcelle knikt. “Heel tevreden. Ik doe steeds minder concessies en meer waar mijn hart echt ligt: bezig zijn met verhalen ophalen en nieuwe verhalen maken, ook als die verhalen kwetsbaar of ongemakkelijk zijn. Tuurlijk ben je als net afgestudeerde kunststudent geneigd om in het begin overal ja op te zeggen, dat heb ik ook gedaan. Maar je moet daar ook huiverig voor zijn. Het is een beetje zoeken waar je grenzen liggen. Bij IDKR8 houden we ons bijvoorbeeld vooral bezig met langlopende projecten waar we nauw bij betrokken zijn. We zijn niet van de kortstondige workshops, ook al weet je dat het geld oplevert.”
Zelf heeft ze altijd een enorme drive gehad om een carrière op te bouwen in de kunstsector. “Dat dat is gelukt, is natuurlijk een droom die uitkomt.” Of ze nog ambities heeft op dit vlak? Marcelle: “Ik zou nog wel wat nauwer betrokken willen zijn bij de traditionele manier van onderzoek doen. Dus meer optrekken met een wetenschapper en dan van elkaar leren. Maar eigenlijk ben ik meer dan blij met hoe ik mijn leven nu heb ingericht.”
Volg Marcelle