Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Design Art Technology studeren, hoe is DAT?

  • Beeldende Kunst
  • Vormgeving

Tweedejaarsstudente Varvara Pekhota verhuisde van Rusland naar Nederland om Design Art Technology te studeren. In haar inmiddels anderhalf jaar bij ArtEZ in Arnhem ontdekte ze het creatieve en diverse landschap van de bacheloropleiding. In deze story blikt Varvara terug op haar ervaringen, uitdagingen en groei gedurende haar tijd bij Design Art Technology ('DAT').

Visueel essay van Varvara Pekhota
Visueel essay van Varvara Pekhota

Van Media Art naar Design Art Technology

Varvara kijkt terug op haar keuze voor Design Art Technology: "Ik studeerde eerst Media Art in Moskou. Door mijn ervaringen bij Media Art kwam ik erachter wat ik wilde leren. Ik schreef me in bij ArtEZ in Arnhem op zoek naar iets vergelijkbaars, maar dan breder. Het enige wat ik wist, was dat ik graag met beeldschermen werkte."

Uit je comfortzone stappen: even geen schermen

De eerste maanden waren een overweldigende ervaring, want Varvara waagde zich buiten haar comfortzone en werkte met tastbare materialen zoals hout, metaal en naaiwerk. "Ik was gewend aan het medium beeldscherm en de wereld van Design Art Technology had toen zo veel fysieke dingen te bieden, bijvoorbeeld in de werkplaatsen. Ik ben geloof ik niet zo sterk in werken met fysieke materialen, dus ik vond het in het begin wel stressvol. Maar nadat ik die spanning had overwonnen, wist ik ineens hoeveel mogelijkheden ik had en dat gaf me inspiratie voor mijn werk", vertelt ze, waarbij ze het belang van grenzen verleggen benadrukt.

Portretfoto van Varvara
Als student kun je een heleboel dingen doen. De mogelijkheden zijn overweldigend. Na een tijdje komt er iets naar boven waardoor je nog meer van je werk wilt genieten."

De werkplaatsen in

In het eerste jaar werden Varvara en haar studiegenoten gestimuleerd beeldschermen te laten voor wat ze waren en deel te nemen aan de workshops en fysieke projecten. "Docenten dagen ons uit om verschillende media te verkennen, waarmee ze onze perspectieven verbreden en ook niet-digitale creativiteit stimuleren."

Wist je dat je bij Design Art Technology kunt werken in het Hard- en Software Lab, de eigen werkruimte van DAT! Neem een kijkje:

Terugkeer naar beeldschermen: kiezen wat goed voelt

Toen ze het tweede jaar inging, voelde Varvara zich weer aangetrokken tot projecten op het scherm. "In het eerste jaar zou ik kiezen voor werken met het scherm, omdat dat het enige was wat ik kende. Nu kies ik ervoor om met schermen te werken omdat het goed voelt", verwoordt ze haar veranderende perspectief.

Schermen als fysieke objecten: relaties opnieuw definiëren

"Ik wil schermen zien als fysieke objecten", aldus Varvara's uitleg voor haar nieuwe interesse. "In het begin van het tweede jaar werden lcd-schermen en het ontwaren van de ingewikkelde componenten daarin een hele ontdekkingstocht voor mij."

Schermen uit elkaar halen en kijken wat erin zit, leidde tot onverwachte visuele effecten en een dieper inzicht in de relatie tussen schermen en beelden. "Het proces zelf was zeer interessant. In het begin deed ik het omdat ik nieuwsgierig was hoe het eruit zou zien. Daarna ging het over het conceptualiseren ervan: waarom vraag ik me af waar dit over gaat? Zoals de meeste mensen ben ik gewend aan beelden die op een bepaalde wijze zijn gemaakt en op een scherm geproduceerd. Als je het scherm uit elkaar haalt, zie je dat het een fragiel object is. Door er spanning doorheen te sturen om een gelijkenis van een beeld te krijgen, vraag ik me af wat een beeld eigenlijk is. Het ging niet alleen om grappige of rare effecten, maar het veranderde mijn relatie met hoe ik schermen gebruik", reflecteert ze over het conceptualiserende element van het proces.

DAT is een vibe

Hoe voelt het nou om Design Art Technology te studeren? Wat is de vibe? In haar kleine klas ontdekte Varvara een ondersteunende en diverse gemeenschap. "Ook al zijn we een kleine klas, op de een of andere manier zijn we divers in de media waarin we werken – van geluid tot fysiek en van technisch tot kunst – en in onze perceptie van kunst. Daardoor is er geen sprake van concurrentie. Iedereen heeft plezier en doet zijn ding", merkt ze op. Verder kennen alle studenten elkaar. "We worden gestimuleerd om veel samen te werken met medestudenten uit andere jaren – bijvoorbeeld tijdens projectmaanden, open dagen en hackathons. DAT heeft als afdeling een specifieke vibe: Het is er leuk en gezellig. Er heerst soms ook een zekere mate van stress, omdat er zoveel te leren en te experimenteren valt. Het hangt echt van de dag af. Soms rent iedereen rond en soms danst iedereen! Het is vooral een kleine gemeenschap en een vriendengroep.

De community reikt verder dan het klaslokaal en vormt een gezellige en ondersteunende omgeving:

We zijn nu dikke vrienden en hebben één keer per week een 'DAT-etentje'. Het is leuk om in een klas te zitten waar iedereen vrienden is. Het is gezellig. We zijn ook elkaars steun en toeverlaat als de werkdruk even wat zwaarder is."

Passie en zelfontdekking

Varvara's advies aan toekomstige studenten weerspiegelt haar eigen ervaringen: "Het klinkt misschien een beetje afgezaagd, maar het is heel belangrijk om gepassioneerd te zijn. Het gaat over jezelf vinden, jezelf lezen. Als student kun je een heleboel dingen doen. De mogelijkheden zijn overweldigend. Na een tijdje komt er iets naar boven waardoor je nog meer van je werk wilt genieten."

Design Art Technology

Wil je ook werken op het snijvlak van design, kunst en technologie? Lees meer over de bacheloropleiding via onderstaande button:

Design Art Technology