Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Tips tegen belangst: voorbereiding is alles

Wanneer heb jij voor het laatst gebeld? Pas geleden nog of was dit alweer een hele tijd terug? Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat een groeiend aantal jongeren rondloopt met angst voor telefoneren. Dat is lastig, wij hebben ontdekt dat professioneel contact door deze vrees bemoeilijkt kan worden. Gelukkig zijn er veel manieren om deze onrust te lijf te gaan. De aankomende weken schrijven alumni Tim Bongaerts en Lars Meijer een reeks artikelen met slechts één doel: jouw ondernemerschap verder helpen met praktische tips. 

 

ArtEZ Finals
ArtEZ Finals

 

Klamme handen, hartkloppingen en vooral stress. Het zijn bekende symptomen voor iemand die rondloopt met een angst voor telefoneren, een toenemend probleem. Uit onderzoek van Motivaction kwam naar voren dat 38% van de mensen tussen de 18 en 30 in Nederland aangeeft bang te zijn om te bellen en liever een berichtje stuurt via WhatsApp of e-mail. Wanneer het gaat om vrienden of familie hoeft het geen enorm probleem te zijn, maar je ondernemerspraktijk kan hieronder gaan lijden: moeizaam contact met de opdrachtgever, eindeloos wachten op e-mails en stress wanneer wél moet worden gebeld. En dit gaat allemaal ten koste van de tijd die ook in het maken van werk kan worden gestoken. 

Een herinnering over telefoneren die Lars nog nauw bijstaat, is afkomstig uit zijn tijd voor ArtEZ, tijdens zijn studie journalistiek: ‘Eén van de eerste opdrachten die wij kregen was het opbellen van een bron. Dit gesprek moest worden opgenomen, zodat het in de les kon worden teruggeluisterd en besproken. Mijn gesprek ging slecht. Ik was zenuwachtig en tijdens mijn belletje haalde ik door de spanning constant de woorden ‘voorstelling’ en ‘tentoonstelling’ door elkaar, terwijl ik met een galeriehouder aan het praten was. Ik leerde van de feedback in de les naderhand dat een telefoongesprek makkelijk kan worden voorbereid. Dit doe ik nog steeds voorafgaand aan belangrijke telefoontjes.’ 

Als je op het internet zoekt naar manieren om belangst tegen te gaan, kom je in veel gevallen bij experts terecht met als grootste tip ‘gewoon doen’. Hoewel hier een kern van waarheid in zit, vinden wij dit niet de meest behulpzame tip om mee aan de slag te gaan. Wij hebben het web afgestruind op zoek naar makkelijke en praktische informatie die helpt om met een gerust hart een telefoongesprek aan te gaan: 

Voorbereiding. Een professioneel telefoontje is doorgaans goed voor te bereiden, gezien er vaak een patroon zit in zulke gesprekken. Een goede leidraad hiervoor is een belscript wat je van tevoren in kan vullen als ‘spiekbriefje’ tijdens het gesprek om te voorkomen dat je vergeet wat je wil zeggen. In het belscript vul je in waarom je belt in plaats van mailt en wat je wil bereiken. Een functioneel belscript is te vinden op de website Sochicken

Kondig je telefoontje aan. Bang zijn om op een slecht moment te bellen kan een reden zijn om het bellen uit te stellen of niet te doen. Dit kan worden voorkomen door vooraf te vragen of het gelegen komt. Dit neemt wat druk van de ketel. 

Beltijden. Spreek met je opdrachtgever af welke tijdsloten handig zijn voor jullie om te bellen, zo weet je dat allebei de partijen een telefoontje verwachten. 

Bel op een rustige plek. Omgevingsgeluid of een afleidende omgeving kan ervoor zorgen dat je je aandacht verliest, iets niet verstaat en je stressniveau omhoog gaat. Op een stille plek heb je hier geen last van. 

Oefen het gesprek fysiek. Dit kan een beetje gênant lijken, maar tegenover een vriend zitten met een banaan aan je oor en hiermee het gesprek oefenen haalt de onvoorspelbaarheid weg. 

Je kunt altijd wachten. Als iemand je iets vraagt waar je op dat moment geen antwoord op hebt, zoals een honorarium, is het altijd geoorloofd om te zeggen: ‘Daar kom ik later op terug’ of ‘Dat moet ik even navragen’. Je kunt niet alles weten.

Een goede onderneming staat of valt niet bij een telefoongesprek, maar er kunnen veel zorgen worden voorkomen wanneer de drempel om direct iets te vragen wordt verlaagd. De tijd en energie die je hiermee wint, kan worden ingezet om te werken aan de opdrachten die op je aandacht wachten. En wie weet, misschien levert een soepel telefoongesprek wel een nieuwe klus op voor in de toekomst. Succes!

 

Lars Meijer en Tim Bongaerts


De afstudeerlichting 2020 werd in een totaal ander werkveld gegooid dan waar ze jarenlang op waren voorbereid. Hoe gaan deze alumni om met de invloed van het coronavirus op hun creatieve beroepspraktijk? Lars Meijer en Tim Bongaerts, alumni uit deze lichting, gaan in samenwerking met het ArtEZ Business Centre, op zoek naar manieren om te ondernemen in deze nieuwe wereld. Door in gesprek te gaan met vindingrijke ondernemers proberen zij erachter te komen wat het betekent om momenteel ondernemende kunstenaar te zijn.