Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Heb jij een website?

De KvK-registratie is afgerond, de laptop is opgeladen, de potloden zijn geslepen, ben je klaar voor de start? Wellicht overweeg je om een website te (laten) maken, een plek waar werk wordt tentoongesteld, waar je naartoe kan verwijzen voor opdrachtgevers. Uit ons eigen onderzoek bleken veel ArtEZ-alumni gebruik te maken van een website om zichzelf online te profileren, maar is dit medium wel zo handig als het lijkt? Alumni Tim Bongaerts en Lars Meijer doken in de voor- en nadelen van een eigen website met slechts één doel: jouw ondernemerschap verder helpen met praktische tips.  

Vicky Lynn Geerdink, foto Isabelle Renate la Poutré
Vicky Lynn Geerdink, foto Isabelle Renate la Poutré

Laten we direct met de deur in huis vallen: wij hebben allebei geen website. Voor contact of professionele afspraken vallen we eerder terug op het gebruik van onze social media, zoals Instagram of Facebook. Desalniettemin, ons bekruipt soms het gevoel dat we hiermee een stap in het professionaliseren van onze creatieve beroepspraktijk missen. Maar is dat zo? Op welke manier betaalt een website zichzelf terug? Wat komt er zoal kijken bij ontwerpen, lanceren en in de lucht houden van een website? In dit artikel willen wij jou helpen bepalen of een website bij je onderneming past en waar je op moet letten wanneer je besluit van wel.  

De voornaamste reden dat wij twijfelen aan de effectiviteit van websites is een kwestie van de vindbaarheid. Als je website een adres heeft als <naam>.nl, is in onze beleving de kans groot dat alleen mensen die jou persoonlijk of op social media kennen op je website komen. Het kan daarentegen dienen als een mooi visitekaartje en/of uitgebreid portfolio om mensen naar door te verwijzen als je ze spreekt op een netwerkborrel, bijvoorbeeld. Om een breder beeld te krijgen, spraken wij af met schrijver Max Urai, trotse eigenaar van een plek op het internet.

‘Eén van mijn taken bij het samenstellen van een literair programma, was het verzamelen van contactgegevens,’ vertelt Max. ‘Dit ging meestal goed door websites waar ik relevante mailadressen of telefoonnummers vandaan kon plukken. Ik denk dat dit dan ook de grootste meerwaarde is van een website: alle relevante  informatie is voor een opdrachtgevers in één oogopslag beschikbaar. Het geeft richting en zorgt er in het beste geval ook voor dat er geen oud werk naar boven drijft wanneer iemand je googelt. Je stuurt de eerste indruk van jezelf en je werk, als het ware.’ Ook deze keer hebben wij weer het internet afgestruind naar tips en tricks, maar ditmaal geef Max ook een aantal nuttige handvatten bij het opzetten van een eigen website: 

Het is gemakkelijk om je te bereiken. Als je iemand een berichtje stuurt op Instagram of Facebook, loop je het risico pas maanden later antwoord te krijgen. Een email op je website geeft aan dat je je inbox regelmatig checkt en zo ontneem je eventuele opdrachtgevers extra moeite.

Belangrijke informatie eerst. Op de website van een restaurant ben je geïnteresseerd in het menu, de prijzen en de openingstijden. Hoe makkelijker deze te vinden zijn, hoe beter. Zo werkt het ook voor jouw website, denk goed na over de reden dat mensen jouw website bezoeken en welke informatie je aanbiedt.

Kosten van een website: design. Het inhuren van een webdesigner kan al snel erg duur worden. Het is goed om rekening te houden dat een tarief van ongeveer 75 euro per uur voor een webdesigner normaal is. De website van Max kostte ongeveer 5 uur om te bouwen.

Kosten van een website: design (2): Geen zin om een webdesigner in te huren? Geen zorgen, er zijn ook zat diensten waarbij je een website kunt maken met de ‘drag and drop’ methode, zoals WIX of Squarespace. Let wel, je bent in de meeste gevallen dan wel beperkt wat je met je website kan doen. De mogelijkheid om je te onderscheiden wordt dan wel minder.

Kosten van een website: domein. Er zijn verschillende plekken waar je een domeinnaam kunt kopen. Op www.wix.com/upgrade/website kun je kiezen uit vier verschillende diensten, waar de abonnementskosten uiteenlopen, van 4 euro per maand tot 30. Als je direct voor 1 of 2 jaar betaalt is het iets goedkoper. Max betaalt zo’n 150 per jaar aan domeinkosten.

Kosten van een website: onderhoud. Een website is nog niet klaar na het lanceren ervan. Afhankelijk van de manier waarop je je pagina gebruikt, ben je wekelijks tijd kwijt aan het posten van nieuw werk, persfoto’s en dergelijke dingen. Vraag aan je webdesigner hoe je je website zelf kan bijwerken, dat kost minder tijd.

Bekijk de website vanuit verschillende browsers en schermen. Websites worden niet altijd hetzelfde geladen. Sommige browsers werken iets anders dan anderen. Als je website er mooi uitziet op je desktop, betekent dat niet dat het net zo vlekkeloos werkt op je laptop of mobiel. Bekijk je website vanuit zoveel mogelijk apparaten en browsers voor je hem lanceert.

Ontneem opdrachtgevers de moeite. Wanneer je werk in een galerie wordt geëxposeerd of wanneer je op een podium een werk voordracht, zul je geregeld worden gevraagd om foto’s of een bio aan te leveren ter promotie. Zorg ervoor dat deze gemakkelijk vindbaar zijn en plaats bij de foto’s de juiste credits. Tenzij de foto van jezelf of rechtenvrij is, dan is dat niet nodig. 

De manier waarop internetgebruikers surfen, is constant in verandering. En met de komst van apps op onze telefoons, lijkt het ook steeds minder nodig om specifiek te zoeken naar websites van makers en kunstenaars. Zit iedereen niet op minstens één sociaal platform? Een website kan een uitkomst bieden, maar vraagt ook om werk en aandacht. Als je contactgegevens zichtbaar zijn op je profielen op sociale media is een website niet per se noodzakelijk. Vraag jezelf wat je website zou toevoegen aan je creatieve beroepspraktijk. Hopelijk helpt dit artikel met het doorhakken van de knoop. Wij weten nog niet of dit onze volgende stap is, maar we zien wel in hoeveel kansen er liggen. Succes! 

 

De afstudeerlichting 2020 werd in een totaal ander werkveld gegooid dan waar ze jarenlang op waren voorbereid. Hoe gaan deze alumni om met de invloed van het coronavirus op hun creatieve beroepspraktijk? Lars Meijer en Tim Bongaerts, alumni uit deze lichting, gaan in samenwerking met het ArtEZ Business Centre, op zoek naar manieren om te ondernemen in deze nieuwe wereld. Door in gesprek te gaan met vindingrijke ondernemers proberen zij erachter te komen wat het betekent om momenteel ondernemende kunstenaar te zijn.

Andere praktische artikelen van Tim en Lars:

Het belang van een businessplan: het scherpstellen van ambities

Het bewaken van je tijd: wanneer is genoeg ook echt genoeg?

Tips voor doelgericht netwerken: ‘laat de woorden vanzelf komen’

Tips tegen belangst: 'voorbereiding is alles'