Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Geen begin, midden of einde

  • Theater
  • Docentopleidingen

Jente Poiesz raakt geïnspireerd door niet-klassieke theaterstructuren. Haar eindvoorstelling voor de opleiding Docent Theater in Arnhem heeft dan ook geen begin, midden of einde. Het is geïnspireerd door het rizoom-denken van Franse filosoof Gilles Deleuze. In de video hieronder vertelt Jente er alles over.

Geen begin, midden of einde

“Mijn eindvoorstelling is een performance-installatie waarin we vanuit het rizoom zijn begonnen. Een rizoom symboliseert dat alles voortvloeit uit alles. Er is dus geen begin, midden of eind. De voorstelling heeft geen duidelijk eind, omdat het publiek dan na de voorstelling kan doordenken.” Jente is ook geïnteresseerd in het multidisciplinair werken. Zo zien we samenwerkingen tussen verschillende disciplines in haar eindvoorstelling waardoor deze verschillende vormen heeft, zoals dans en gebruik van tekst. “Ik hoop dat het publiek geïnspireerd naar huis gaat.”

Lesgeven is maken en maken is lesgeven

Tijdens de opleiding heeft Jente geleerd dat maken ook in het lesgeven kan zitten en andersom. “Toen ik aan de opleiding begon, had ik nog nooit wat gemaakt. Ik wilde heel graag leren maken. Maar ik kwam erachter dat maken ook in het lesgeven kan zitten. Zo ben je bijvoorbeeld tijdens het maken bezig met spelbegeleiding.”

Tijdens de opleiding heeft Jente ook kritisch leren nadenken over haar onderzoek. “Ik heb geleerd meer helder te formuleren wat ik doe en waarom ik iets doe. Hierdoor is het me ook duidelijker geworden wat ik wil als maker.”

Voor Jente was ArtEZ een plek is om haar eigen visie te onderzoeken en vorm te geven. “Ik ga alle techniek, ruimtes en creatieve mensen missen.” Jente zal straks in haar werk op zoek gaan naar nieuwe samenwerkingen en op die manier kunst blijven creëren.

Docent Theater Arnhem

Tijdens de bacheloropleiding Docent Theater Arnhem word je niet tot een traditionele theaterdocent opgeleid, maar tot artist educator in theatre. Want na de opleiding kan je aan de slag gaan als niet alleen theatermaker of theaterdocent binnen het onderwijs, maar ook als onder andere zelfstandig cultureel ondernemer en/of regisseur in het theater. In plaats van dat je losse vakken volgt, werk je vanuit projecten. Tijdens trainingslessen werk je aan vaktechnische vaardigheden, in seminars ga je aan de slag met theorie, je volgt schrijflessen, krijgt feedbacklessen en je wordt begeleid door verschillende docenten, zoals een scenograaf en dramaturg.

Ontdek deze opleiding