Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Carlyn maakt illustraties om bij te filosoferen

  • Vormgeving

Finals student Carlyn Westerink experimenteerde tijdens haar opleiding Illustration Design volop. Ze omschrijft de afgelopen jaren bij de ArtEZ Academie voor Art & Design in Zwolle dan ook als speelplaats waarin je een eigen stijl leert ontwikkelen. “Het vak omvat veel meer dan illustreren, het gaat om verhalen vertellen en bewustzijn creëren door beeld.”

Carlyn maakt illustraties om bij te filosoferen

Carlyn kijkt terug op een ontzettend leuke studietijd waarin ze werd uitgedaagd om vooral veel uit te proberen en haar blik op de wereld te ontwikkelen. “De docenten reiken je daarvoor tools aan en begeleiden je op jouw weg. Ik heb mezelf enorm ontwikkeld.”

Samenleven met de natuur

Het resultaat na vier jaar studeren is Carlyns finalswerk. “Dat bestaat onder andere uit een boek gebaseerd op de theorie van mijn onderzoek: ‘De symbiose met de inhumane wereld’. Het gaat over de kloof tussen mens en natuur, maar het is geen wegwijzer naar een verbeterde wereld.” In het boek zit een dwaalplattegrond, waarmee de lezer al dwalend en bladerend, een ander perspectief krijgt op het samenleven met de natuur. “Het is een soort filosofisch spel dat tot denken aanzet en het bewustzijn prikkelt.”

“Mijn werk zet de kijker op een wispelturig pad.”

Maar voordat ze startte met Illustration Design, rondde Carlyn een opleiding aan de Cibap Vakschool voor verbeelding af. “Een toffe opleiding waarbij ik stageliep bij grote filmbedrijven, maar ik miste het menselijke contact. Op het mbo was het vooral veel editen.” Na een tussenjaar zat Carlyn bij Illustration Design op haar plek. “Ik houd van filosoferen over het systeem waarin wij leven. In mijn werk sla ik altijd een brug naar een maatschappelijke context, waarbij de toeschouwer aan het denken wordt gezet. Toen ik startte, dacht ik dat ik richting het docentschap zou willen gaan, maar ik ben allereerst echt een goede illustrator geworden.”

Losbreken uit oude patronen

Docenten motiveerden Carlyn om los te breken uit haar oude patronen. “Daar ben ik dankbaar voor, want het was nodig om los te komen van wat ik op mijn vorige opleiding had geleerd. Het was een ongeregeld proces. Ik schilderde veel portretten met bonte kleuren en gebruikte collageachtige technieken. Tot corona kwam. Ineens zat ik thuis zonder inspiratie van buiten, de muren kwamen op me af. Ik werd gedwongen om te experimenteren met de objecten tussen die vier muren. Omdat ik thuis geen ruimte had om alles op te hangen, zag ik het geheel van mijn werken pas na een tijdje, tijdens een fysieke werkschouw op de academie. Ik schrok van mijn stijlverandering. Wat had covid met me gedaan?”

“Ik wil het dwalen in de mens stimuleren.”

En toch, juist de lockdown zorgde voor een duidelijke richting in het werk van Carlyn. “Mijn werk werd heel gelaagd. Ik ontdekte dat ik graag met grafiet en lithografie – steendruk - werk. Ik houd van de veelzijdigheid in mijn werk en gebruik veel subtiele contrasten. Ik voelde verbinding met het materiaal, waardoor ik me weer vrij voelde. Ik kan echt uren aan een illustratie werken. Het brengt me terug naar mijn kindertijd waarin ik huisjes tekende en daar hele verhalen bij verzon. Met mijn werk wil ik het dwalen in de mens stimuleren."

De intelligentie van mos

Ik hoop dat we als mens meer filosoferend in plaats van rationeel gaan nadenken en dat we buiten ons eigen systeem durven kijken. Het gaat me om het filosofische aspect. Dat mensen diepzinniger proberen na te denken en dat ze met elkaar in gesprek gaan. Dat ze het spontane opzoeken in henzelf en in de natuur en zich weer kunnen verbazen over het grassprietje in hun achtertuin.” De conclusie van Carlyns scriptie is dat de kloof tussen mens en natuur niet te overbruggen is. “Ons brein doet ons geloven dat wij de slimste op aarde zijn. Maar als je kijkt naar de intelligentie van mos, een plant die zich altijd aanpast zonder het landschap te domineren… Daar kunnen wij als mens veel van leren.”

Interdisciplinair samenwerken

Carlyns werk blijft niet onopgemerkt. Wobby, een magazineplatform, heeft haar benaderd om haar werk te publiceren. Na het afstuderen wil Carlyn veel interdisciplinaire samenwerkingen aangaan. “Samen met de stadsdichter van Zwolle en een componist richtte ik het Wervel Collectief op. Er ging een wereld voor me open na onze eerste samenwerking, het is zó verrijkend om met verschillende disciplines samen te werken. We maakten al een voorstelling over de toekomst van waardesystemen in samenwerking met Museum de Fundatie en Biobased Creations, en een installatie over vrijheid voor het Bevrijdingsfestival.” Na de zomer verhuist Carlyn naar Amsterdam voor een master Kunsteducatie of de deeltijdopleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving. “Word ik toch óók docent.” 

Bekijk Carlyns werk van 1 t/m 10 juli tijdens de finalsexpo

Meer info over de opleiding Illustration Design

Volg Carlyn