Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Ondernemer van de maand: Janneke van der Vlugt

  • Dans
  • Docentopleidingen

Elke maand selecteert het ArtEZ Business Centre in samenwerking met de opleidingen een student of alumnus als Ondernemer van de maand. Uit hun verhalen leer je vanuit actuele onderwerpen uit het werkveld wat je te wachten staat. Zit er een geheim achter cultureel succes? Moet je excelleren in je vak of draait het om jezelf verkopen? Is het een kwestie van geluk, wijsheid, hard werken of een goede strategie? Janneke vertelt over haar ondernemerschap, ambities en het oprichten van een stichting.

Ondernemer van de maand: Janneke van der Vlugt

 

Na 11 jaar voor de klas te hebben gestaan gooide ik in 2018 het roer om; ik begon aan de studie waar ik als scholier al van droomde en die mij in die jaren die volgden maar niet losliet. Ik was toegelaten op de opleiding Docent Dans van ArtEZ. Omdat ik al een hbo-docentenopleiding had afgerond, kon ik een flexibel traject volgen en heb ik deze voltijdstudie in drie, in plaats van vier jaar kunnen afronden. Weer drie jaar voltijd gaan studeren was een keuze die impact had op het leven dat ik leefde. Met een relatie die mij veel waard is en vaste lasten die betaald moeten worden, neem je een beslissing voor twee. Mijn partner steunde mij volledig en samen hebben we financieel teruggeschakeld en een strak plan opgesteld om deze kans te kunnen grijpen.


 
Wanneer iéts dat zo gewenst is op je pad komt en je kunt die weg inslaan, weet je dat het klopt. Maar waar ik na die drie jaar zou staan, vond ikzelf aan het begin nog lastig te bepalen. De weg van de dans was mijn pad. Dat wist ik zeker. Ik wist dat ik op mijn plek was in het onderwijs, of in ieder geval in de rol van docent, maar niet meer op dezelfde wijze als ik jaren gedaan had. Ik voelde een sterke drang om vanuit een creatieve en fysieke invalshoek betekenis te geven aan de ontwikkeling van mensen. Ik zag mijzelf destijds ook nog een dansschool oprichten. Tijdens mijn studie heb ik mij in de eerste anderhalf jaar breed kunnen verdiepen in dans, om mij vervolgens in de anderhalf jaar die volgden, steeds specifieker te richten op mijn profilering. De nieuwe versie van mij als docent tekende zich af. Het onderwijs en de dans bleken zich steeds meer in elkaar te verstrengelen.
 
Inmiddels ben ik tien maanden afgestudeerd en ben ik de helft van de week werkzaam als ondernemer in de dans en de andere helft werk ik in loondienstverband op basisschool ’t Holthuus in Huissen. Hier ben ik werkzaam als vakdocent dans en als groepsbegeleider. Deze combinatie maakt dat ik op een uitdagende en creatieve werkplek mijzelf betrokken voel met en op de hoogte kan blijven van de hedendaagse onderwijsontwikkelingen, mijn eigen docentschap breed door ontwikkel en vanuit de directe praktijk kan bouwen aan sterk geïntegreerd cultuuronderwijs. Ik ervaar het als een luxepositie dat ik vanuit deze situatie kan ondernemen.
 
De hoofdfocus binnen mijn ondernemerschap is de oprichting van de stichting De Dansverbinderij. Vanaf september 2021 bouw ik samen met Lynn Kosakoy, ook een ondernemer in de dans, aan deze stichting. Lynn is 5 jaar geleden afgestudeerd aan dezelfde opleiding, vervolgde deze met de Master Kunsteducatie van ArtEZ en vanuit haar afstudeerproject ontstond al tijdens mijn opleiding een krachtige samenwerking. Doordat wij beiden een redelijk stabiel inkomen uit andere werkzaamheden hebben, kunnen wij het ons dit jaar permitteren om elke week minimaal één dag samen te zitten en te bouwen aan onze stichting. Een bewust gekozen proces dat wij zelf ‘slow cooking’ noemen en waarmee we een sterk fundament hopen neer te leggen.


Ik zou iedereen die studeert dan ook met nadruk willen meegeven; zoek binnen studieopdrachten steeds weer oprecht naar de betekenis voor jou


Vanaf onze eerste samenwerking hebben wij beiden gewerkt aan elementen die nu allemaal samenkomen binnen onze stichting. Zo is vanuit Lynn het concept ‘dansant burgerschap’ met bijbehorende voorstelling tot stand gekomen. Vervolgens hebben wij in opdracht van Cultuur Oost, en samen met dansondernemer Elena Nijssen (alumna Docent Dans afstudeerjaar 2018), educatief materiaal ontwikkeld voor dit dansant burgerschap. Een handreiking voor leerkrachten in het basisonderwijs. Dit was onderdeel van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK). Vervolgens heb ik mijn afstudeeronderzoek gericht op de wijze waarop dans in het algemeen en dans vanuit het concept dansant burgerschap geïntegreerd kan worden in het curriculum van de HAN Pabo. Dit leverde ons vervolgens veel inzichten op over de kijk vanuit het werkveld op deze vorm van dansonderwijs en de behoefte die er ligt. Eigenlijk is het belangrijkste onderzoek al verricht en zijn de missie en visie al ontstaan tijdens onze studies. Ik zou iedereen die studeert dan ook met nadruk willen meegeven; zoek binnen studieopdrachten steeds weer oprecht naar de betekenis voor jou. Je stippelt je persoonlijke ondernemerspad al uit óp de opleiding. Leg jij je onderzoek of dat ene product na je studie aan de kant of bouw je erop verder omdat je hart er sneller van gaat kloppen?
 
De stichting De Dansverbinderij heeft als doel dans in het onderwijs te bevorderen en doet dat met de verbindende kracht van dans sterk in het vizier. Door middel van dans brengen we kinderen in verbinding met zichzelf en met anderen om hen heen. Binnen het creatieve proces vanuit de dans, en middels reflectiegesprekken, komen persoonsontwikkeling, groepsprocessen en de eigen plek in de groep of maatschappij aan de orde. Op deze wijze zal de stichting bijdragen aan het creëren van actief burgerschap, een belangrijk thema in onder andere het (basis)onderwijs.


 
We hebben relatief veel tijd genomen om onze koers te bepalen, ons plan op te stellen aan de hand van het Canvas Business Model, ideeën concreet uit te werken en te bepalen welke rechtsvorm het best bij onze missie past. We spraken met een adviseur van de KvK, een coach van het ArtEZ Business Centre en veel ondernemers in de eigen omgeving. Ook het bijwonen van conferenties met betrekking tot cultuureducatie, burgerschap en onderwijs maakte dat we steeds scherper kregen hoe we te werk wilden gaan. Onderschat het belang van je netwerk niet! Door zowel binnen dit netwerk als in de eigen persoonlijke kring te delen waar we mee bezig zijn, ontstonden mogelijkheden waar we erg dankbaar voor zijn. Zo ontstond zowel voor het ontwerpen van de huisstijl, als voor de website een samenwerking met zij-instromers in grafisch vormgeving en webdesign. Ons ‘slow cooking proces’ maakt dat wij de flexibiliteit voelden deze weg in te kunnen slaan, waarmee wij onze subsidieaanvragen weer op andere facetten van de opstart kunnen richten en ons project zich rustig doorontwikkelt.
 
Een gevaar is echter, te lang binnen deze comfort te blijven. Wanneer komt het gerecht op tafel? En waar ligt het keerpunt dat je als ondernemers de balans in tijd, focus en inkomen gaat herinrichten?
 
In mijn geval ligt er nog een belangrijk puzzelstukje. Ik ben zwanger en eind september 2022 verwachten wij thuis met z’n drieën te zijn. Ontzettend gewenst! Ik neem Lynn op professioneel gebied volledig mee in dit verhaal en samen kijken we al vooruit hoe de periode van verlof, en de periode daarna, ingericht kan worden. We hebben inmiddels al een netwerk van betrokken dansdocenten die zowel de voorstelling kunnen dansen als workshops vanuit ons ontwikkelde materiaal kunnen verzorgen. Dit maakt dat De Dansverbinderij en Lynn straks ook echt wel eventjes zonder mij verder kunnen.
 
Ga jij een partnerschap aan binnen je ondernemerschap? Voor mij zit de kracht hem in commitment, gelijkwaardigheid, willen investeren, elkaar echt kennen, open communicatie, afstemmen en het open blijven monitoren van beide levens- en ondernemerswegen. Afgelopen winter gingen Lynn en ik op ‘workation’ naar een Limburgs natuurhuisje. Tussen de wandelingen door werkten wij een weekend lang aan ons businessplan en kon daarnaast een creatief proces de vrije loop krijgen. In de avond aten we een heerlijk gerecht uit een zelf meegenomen tajine. De smaken waren intens en vol. Tijdens het koken was zelfs tijd voor een spelletje. We wisten dat dit het is, voor ons.

Volg Janneke