Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Docent Beeldende Kunst en Vormgeving deeltijd
Menu Docent Beeldende Kunst en Vormgeving deeltijd

Studie

Studie

Heb je altijd al aan de kunstacademie willen studeren en wil je docent beeldende kunst en vormgeving worden? De deeltijdopleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving in Arnhem is een gecomprimeerde versie van de voltijd bachelor. Deze opleiding is geschikt voor volwassenen, die vanuit eerdere studie- en werkervaring zelfstandiger kunnen studeren en daardoor de studie in twee dagen per week kunnen volgen. De totale studielast bedraagt gemiddeld 25-30 uur per week.

Als docent beeldende kunst en vormgeving breng je anderen in aanraking met kunst en design. Ook mensen voor wie dat niet zo vanzelfsprekend is. Je haakt aan bij persoonlijke en maatschappelijke vraagstukken en zet mensen aan tot kijken en zelf creëren. Je begeleidt hen in het maakproces en bij de ontwikkeling van hun eigen talent. Zo ervaren zij aan den lijve wat kunst teweeg kan brengen en hoe het is om uiting te geven aan wat je bezighoudt.

2

Bij de opleiding Docent Beeldende Vorming is er alle ruimte voor het ontwikkelen van je artistieke talenten, zowel voor autonome kunst als voor design, om je te kunnen ontplooien tot beeldend kunstenaar of vormgever. Maar als artist educator wordt je ook gevraagd die relatie doelbewust op te zoeken, en antwoorden te zoeken op de vragen: wat betekent beeldend werk voor mijn docentschap? En wat betekent docentschap voor mijn beeldend werk?

3a3b
Bezoek aan Motel Spatie in het kader van Graphic Design door Roos Pollman

Het werkveld waarin je na de studie terechtkomt is breed. Na het eerste basisjaar, waarin je kennismaakt met wat er allemaal te koop is, bewandel je steeds meer je eigen pad. Keuzeprogramma’s, workshops en specialisaties zorgen voor verbreding en verdieping van je kennis en kunde. Zo studeer je uiteindelijk af met een profiel dat past bij de artist educator die jij wilt worden.

Stages zijn mogelijk binnen de genoemde lesdagen en worden geregeld via het stagebureau.

4a4b
Werkbespreking bij schilderles door Roos van Haaften
Lees, kijk, verteer, frustreer whatever, maar maak! maak! maak! en ga door!
MARY, student

Wat leer je bij de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving deeltijd in Arnhem?

  • Ongeveer de helft van de tijd besteed je aan het maken en bekijken van kunst en design en aan het reflecteren op kunst en vormgeving. Je volgt zeven beeldende basisvakken: grafisch ontwerp, product design, tekenen, schilderen, fotografie, bewegend beeld en ruimtelijk. Vanaf jaar twee volg je keuzeprogramma’s die je studie een eigen profiel geven, bijvoorbeeld op het vlak van kunst & technologie.

    3a
    3b
    4b
    4a
  • In stages en projecten leer je hoe je als docent kunt werken met verschillende doelgroepen binnen en buiten het onderwijs. Je doet kennis op over leren, speciale doelgroepen en sociale psychologie, maar ook over het ontwikkelen van lessen, lesmateriaal en methodes.

    5
    Kunstdocenten op mijn middelbare scholen waren mijn voorbeelden. Dat wil ik op mijn beurt ook voor leerlingen zijn.
    RENEE, student
  • Tot slot verdiep je je in de rol en positie van kunst en design in de samenleving. Je bevraagt je eigen positie, bestudeert andere makers en verdiept je in tendensen. Ook krijg je vakken als filosofie, cultuurgeschiedenis, kunsttheorie en actualiteit.

    Interdisciplinair samenwerken wordt in deze tijd steeds belangrijker: grenzen tussen verschillende kunstvormen vervagen en disciplines werken samen om van elkaar te leren en samen verder te komen. Om je voor te bereiden op de interdisciplinaire beroepspraktijk, werk je tijdens de studie veel samen met studenten van de opleidingen Docent Theater en Docent Dans.

    6

Kosten

Wanneer je niet eerder een docentenopleiding of een opleiding in de zorg hebt gevolgd, betaal je in de meeste gevallen het wettelijke collegegeld van 2143,-. Gebruik de ArtEZ collegegeldwijzer om eenvoudig te berekenen of dit tarief op jou van toepassing is.

Houd naast het collegegeld rekening met boekengeld, materiaalkosten en geld voor excursies. Als deeltijdstudent kun je bij DUO een tegemoetkoming studiekosten lerarenopleiding aanvragen. Wanneer je al in het onderwijs werkzaam bent, kun je in aanmerking komen voor een lerarenbeurs

Raadpleeg voor mogelijke vergoedingen verder de websites van DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs), de belastingdienst en ArtEZ.

Lesrooster

Je volgt lessen binnen de groep van Docent Beeldende Kunst en Vormgeving deeltijd. Vanaf het tweede jaar werk je regelmatig samen met studenten van DBKV voltijd. De lesdagen en -tijden zijn (inclusief stagedagen):

  • Donderdag 9.15 – 16.30 uur of 13.15 – 20.45 uur (dit kan per kwartaal wisselen)
  • Vrijdag 9.15 – 16.30 uur

Studieopbouw

  • In het basisprogramma doe je basiskennis en -vaardigheden op in alle drie de kerndomeinen van de opleiding: beeldend, theorie en educatie. Ook vorm je je een beeld van de mogelijkheden in het werkveld. Je hebt les in een groep van ongeveer vijftien tot twintig studenten. Naast beeldende vakken volg je vakken als filosofie, cultuurgeschiedenis en ontwikkelingspsychologie en loop je je eerste stage.

    Heb je behoefte aan extra theoretische verdieping? Je kunt in het eerste jaar ook toelating doen voor het Honours Programme, als aanvulling op het theoretische programma van je eigen bacheloropleiding.

  • In de middenfase van de studie (jaar twee en drie) geef je voor een belangrijk deel zelf vorm aan je opleiding. Met specialisatie- en keuzeprogramma’s en workshops kom je gaandeweg tot een eigen invulling van de vraag hoe jij als artist educator van betekenis kunt en wilt zijn in de maatschappij. Aan het eind van de middenfase geef je in een presentatie de voorlopige keuze aan van de accenten die je wilt leggen binnen de domeinen beeldend, theorie en educatie. Wat houdt je bezig, wat wil je leren in de eindfase en waar zitten je belangrijkste uitdagingen?

    Het is heel verleidelijk om binnen je eigen bubbel, comfort zone en discipline te werken. Samenwerken met mensen van andere disciplines brengt nieuwe kennis, perspectieven, impulsen en inspiratie.
     CHEYENNE, student

    Specialisatieprogramma’s

    In het tweede en derde jaar van de studie kun je kiezen uit verschillende specialisatieprogramma's. Gedurende een dag per week werk je met een docenten-duo aan het specialisatieprogramma van je keuze. De docenten dagen je beeldend uit en reiken inhoudelijke input aan. Je gaat samen op excursie en werkt met gastdocenten.

    Beeldend keuzeprogramma

    Het beeldend keuzeprogramma in het derde leerjaar varieert van thematisch werken (bijvoorbeeld ‘verbeelden vanuit een verbaal gegeven’) tot verdieping in schilderen, fotografie, of grafisch ontwerp. Je kiest zelf welk vak je wilt volgen.

    Workshops

    Ook kun je kiezen uit een aanbod aan workshops om specifieke technische vaardigheden op te doen, denk aan zeefdrukken, grafiek, Indesign, verf en pigment, liquid plastic, of raku keramiek. Ook kun je theorieworkhops volgen, bijvoorbeeld over cultural appropriation. De workshops worden gegeven vanuit de werkplaatsen, door docenten en gastdocenten.

  • In het laatste jaar van de opleiding richt je je vooral op je individuele afstudeertraject: de eindstage, het theoretisch onderzoek en het beeldend afstudeeronderzoek waarmee je toewerkt naar je eindpresentatie op de ArtEZ finals. Welke docenten je begeleiden, hangt grotendeels af van je eigen voorkeuren en de specialisatie die je kiest.

Stages

In ieder jaar ga je op stage. Stage-ervaringen vormen een belangrijk onderdeel van je professionele vorming. In een stage komen alle competenties uit het beroepsprofiel samen en valt de kennis die je verwerft tijdens de opleiding op z’n plek: wat je hebt geleerd, kun je daadwerkelijk toepassen. Je komt erachter welke werksetting bij je past en met welke doelgroepen je wilt werken. Ook ontdek je wat voor artist educator je zou willen zijn en wat jouw eigen opvattingen zijn over onderwijs en kunsteducatie.

7
Intervisie via Zoom over stage bij kunstenaarsinitatief RUIS

In jaar een en twee loop je stage in het voortgezet onderwijs. Je onderzoekt of het onderwijs iets voor je is en oefent onder begeleiding met het geven van lessen.

In jaar drie kun je zelf kiezen of je in een binnen- of buitenschoolse setting wilt stagelopen. Binnenschoolse stages variëren van basis- en voortgezet onderwijs tot mbo; buitenschoolse stages kun je bijvoorbeeld lopen in musea, op festivals, bij uitgeverijen en kunstencentra. We hebben als opleiding veel contacten met het werkveld en kunnen daardoor goede stageplekken aanbieden.

Ik sta steeds zelfverzekerder voor de klas. Waar het in het begin nog een beetje als een presentatie voelde, is het nu echt een echte les. Ik merk dat ik zelf steeds meer in de docentrol kruip. Ik help de leerlingen om zelfstandig te worden. Als ze een vraag hebben stel ik een wedervraag zodat ze zelf bij een antwoord komen en zeg ik het niet direct voor.
ESTHER, eerstejaars student
7b
Rondleiding Robot Love door Peter de Rooden
Ik realiseerde me tijdens de stage ineens dat mijn oordelen naar het reguliere onderwijs genuanceerder zijn geworden. Ik zag ook hoeveel moeite er wordt gedaan door de leraren om goed onderwijs te verzorgen.
ARVID, eerstejaars student 

Activiteiten buiten het curriculum

8
Lezing Isis Germano, how heavy is my research

De studie Docent Beeldende Kunst en Vormgeving biedt ruimte om naast de ‘vaste’ onderdelen van de studie allerlei andere activiteiten te ondernemen, georganiseerd door de opleiding en de studenten zelf. Denk aan excursies, lezingen, debatten, beroepssymposia en exposities. De focus ligt op inspelen op de actualiteit, initiatief nemen, je blik verbreden en naar buiten treden.

Met kunst leer je vanuit meerdere perspectieven naar de werkelijkheid kijken; kunst opent een heel scala van mogelijkheden.

HANNAH, student
9
Presentatie Inge Leuverink bij uitreiking van de LKCA kunsteducatieve ontwerpprijs

Studieloopbaanbegeleiding

Door een uitgebreid keuzeprogramma in de middenfase en de vrijheid in de eindfase kun je als student DBKV je eigen weg kiezen tijdens je studie. Hiermee trek je de studie naar jezelf toe en ontwikkel je je eigen specialisme. Onze studieloopbaanbegeleiders en docenten helpen je om de uitdagingen die je onderweg tegenkomt het hoofd te bieden. De studieloopbaanbegeleider ondersteunt je bij je studievoortgang en bereidt je voor op je verdere loopbaan. Hij of zij vormt het eerste aanspreekpunt wanneer je ergens tegenaan loopt. Bij persoonlijke problemen verwijst de studieloopbaanbegeleider je in overleg door naar een decaan.

Faciliteiten

De academie beschikt over goed geoutilleerde werkplaatsen. Bij alle werkplaatsen zijn werkplaatsassistenten aanwezig. 

  • Hier vind je alle machines en gereedschappen voor het werken met hout, metaal en kunststof, evenals een naaiatelier, straal- en spuitruimte en een materialenwinkel. Daarnaast is er opslag in de kelder voor de werkstukken.

    10 a CEntrale werkplaats
    Centrale werkplaats
  • Alle apparatuur en faciliteiten voor het beoefenen van de grafische technieken (etsen, lithograferen, houtsnijden etc.) zijn hier aanwezig.

  • In de werkplaats fotografie vind je alle faciliteiten (computers/printers) voor digitale fotobewerking. Je kunt hier ook een digitale camera lenen.

    10 c Werkplaats fotografie
    Werkplaats fotografie
  • In deze werkplaatsvind je diverse typen camera's, monitoren, beamers en computers voor digitale beeld- en geluidsmontage.

    10 d Werkplaats AV Technieken
    Werkplaats AV Technieken
  • Hier kun je mallen maken, gieten, boetseren, werken met gips en nog veel meer. Ook vind je hier ovens voor het bakken en glazuren van je werkstukken.

    10 e keramiek
    Werkplaats Keramiek
  • Hier kun je terecht voor zeefdrukken, groot formaat printen, transferpers, snijplotten en snijmachine, boekbinden en letterzetten.

    10f Drukkerijk
    Drukkerij
  • Hier kun je bezig met programmeren en met het automatiseren van taken binnen computerprogramma’s als Illustrator en InDesign. Ook kun je werken met allerlei elektronica, denk aan arduino, motoren en robots bouwen.

    10 g Hard en software lab
    Hard en software lab

Zelfstandig ondernemer?

Als artist educator heb je een ondernemende houding nodig: initiatief nemen, kansen zien en kansen benutten. Daaraan werk je gedurende de hele opleiding. Word je na de studie zelfstandig ondernemer, dan heb je daarnaast ook basiskennis over ondernemen nodig. Die basiskennis komt aanbod tijdens de workshops Art Economy in het vierde jaar van de deeltijdstudie DBKV.

Studeren in Arnhem

Kijk hier voor meer informatie over studeren in Arnhem.

Studiegids

Wil je nog meer weten over deze studie? Lees dan de studiegids van de opleiding. In deze gids staat alle praktische en inhoudelijke informatie van de
studie. Van missie en visie van de opleiding, tot de attitude die de opleiding bij je wil ontwikkelen. Van een inhoudelijke toelichting op alle programma’s, tot studeren met een beperking en studiepunten overzichten. 

Download de studiegids

Direct aanmelden

Weet je genoeg en wil je je aanmelden? Klik dan door naar Studielink.

Direct aanmelden via Studielink