Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Bachelor
Menu Dans

Studie

Studie

Dans is een fysiek-belichaamde, expressieve en interactieve kunstvorm, die mensen op verschillende manieren naar zichzelf, anderen en de wereld laat kijken. Het studieprogramma van de vierjarige ArtEZ opleiding voor moderne en hedendaagse dans in Arnhem is erop gericht om te ontdekken wat voor danser en dansmaker je bent en hoe jij op krachtige wijze jouw positie kan innemen in het werkveld.

Om tot die positie te komen leer je verschillende klassieke, moderne en hedendaagse danstechnieken en werk je door middel van diverse methodes aan (lichaams)bewustwording. Daarnaast besteden we veel aandacht aan onderzoek en reflectie, en staat de ontwikkeling van creativiteit en makerschap bij ons hoog in het vaandel.

Jijzelf als danser of maker staat tijdens de opleiding centraal. Er wordt gekeken naar jouw individuele en artistieke ontwikkeling, naar wat je nodig hebt om je volledige potentieel als danser of maker te benutten. Bij de invulling van het studieprogramma kijken we daarom ook naar de juiste balans tussen intensiteit en rust.

Endperformance 2020 DM4 5
Endperformance 2020:  Robert Benschop Photography

Wat leer je bij de hbo-opleiding Dans in Arnhem ?

Om als danskunstenaar je volle potentieel tot leven te laten komen en je artistieke identiteit te ontwikkelen, hechten we veel belang aan techniek, reflectief en creatief vermogen:

Techniek als basis

De kracht van techniek is dat het een basisstructuur biedt voor verdere ontwikkeling. Tijdens de gehele opleiding aan de dansacademie krijg je verschillende dans- en makerstechnieken aangeboden voor je technische ontwikkeling als danser en maker. Van klassieke, moderne en hedendaagse danstechniek tot compositie en de basistechnieken van theater en fysiek theater. Je kiest zelf telkens weer waar je het accent legt: op je ontwikkeling als danser of als maker.

Ontwikkeling van creatief vermogen

We besteden aandacht aan de ontwikkeling van het creatief vermogen. Van improvisatielessen en creatie van solo’s, duetten en groepswerk, tot aan het werken met choreografen voor het ontwikkelen van eigen methodes en/of danstaal.

Ontwikkeling van reflectief vermogen

Je krijgt veel feedback van docenten. We verwachten van je dat je hierop reflecteert en je de feedback eigen maakt, zodat je zelf richting kunt geven aan je verdere ontwikkeling.

Balans is key

Om je potentieel te ontdekken en te blijven ontwikkelen, is het van groot belang dat je eigenaarschap hebt over jezelf en je lichaam, en daarin een balans vindt tussen intensiteit en rust. Het gebruik van inzichten uit (sport)onderzoek vormt de basis. We zorgen ervoor dat je intensieve periodes waarin je ‘piekt’ afwisselt met rustigere periodes. Je warmt je op met conditietraining en kunt vervolgens in de les aan je techniek werken. Training, repetitie en uitvoering stemmen we zorgvuldig op elkaar af. Het rooster kan daardoor per maand of soms zelfs per week verschillen. Daarnaast is het nodig om tot een dieper begrip van je lichaam te komen. Hiervoor bieden we methodes aan zoals kinaesthetic awareness, process inquiry© en inner movement evolution©. Voor meer verbinding tussen lichaam en geest krijg je ook ondersteuning op somatisch vlak, bijvoorbeeld via yoga en meditatie.

Verrijking voor de geest

Om een breed perspectief te krijgen van dans en de betekenis van dans, leer je de ontwikkelingen in je vak in een context en perspectief te plaatsen. Dat doe je door je te verdiepen in literatuur, artikelen te lezen, voorstellingen en lezingen bij te wonen en te reflecteren. Ook verrijk je je geest met theorievakken zoals dramaturgie, muziek, dansgeschiedenis, filosofie, anatomie en conditieleer.

Interdisciplinaire projecten

De dansacademie bevindt zich in de multidisciplinaire omgeving van ArtEZ. Omdat het dansveld steeds diffuser wordt, krijg je binnen het studieprogramma interdisciplinaire vakken en projecten aangeboden, zoals:

  • een interdisciplinaire week waarin eerstejaars studenten van verschillende kunstopleidingen binnen ArtEZ de vrijheid krijgen om samen te creëren. Dit resulteert in een voorstellingsmoment open voor publiek.

  • hierbij maak je voor het ontwikkelen van creativiteit, zelfexpressie, uitvoering en groepsdynamiek gebruik van improvisatie, ontstaan uit de op beweging gebaseerde theaterpraktijk

  • een samenwerking met Cinedans met een focus op de verbinding tussen dans en camera. Je werkt in kleine groepjes gedurende een week samen en kunt daarbij kiezen tussen verschillende rollen: scenarioschrijver, cameraman/-vrouw, regisseur, maker, danser, geluidsman/-vrouw.

  • In Choco werken derdejaars makers samen met composers van het conservatorium aan meerdere opdrachten. Daarbij krijgen ze live-begeleiding van muzikanten uit orkest de ereprijs. De dansers zijn tweede- en derdejaars studenten, die - naast het doorlopen van een creatief proces - ook de rol van productieassistent in de coproductie rol op zich kunnen nemen

Opbouw van de studie

  • In het eerste jaar van de dansopleiding in Arnhem bereid je je lichaam voor op technische training. Ook krijg je ondersteuning in het ontwikkelen van een open, flexibele, sterke geest en bewustwording van je lichaam. Je gaat aan de slag met:

    • Danstechnieken: klassiek, modern (Graham & Graham today) en hedendaags (Counter-technique, Floorwork);
    • Technieken en methodes ten behoeve van lichamelijke bewustwording; kinaesthetic awareness en anatomical awareness;
    • Ondersteunende technieken: pilates en conditietraining;
    • Je persoonlijk profiel: hieraan werk je in lessen improvisatie, compositie, creatie van solo en duet, en repertoire. Ook doe je artistieke projecten zoals de module Pleasure Island, waarbij je samenwerkt met studenten van andere afdelingen binnen ArtEZ, of andere disciplines leert integreren;
    • Theorie: anatomie, muziek, dansgeschiedenis en dansanalyse. Je kunt in het eerste jaar ook toelating doen voor het Honours Programme, als aanvulling op het theoretische programma van je eigen bacheloropleiding.
  • Het tweede jaar van de dansopleiding bij ArtEZ draait om het ontwikkelen van vakmanschap en technische bekwaamheid. Ook verdiep je je nog meer in lichaamsbewustwording om verder te groeien als danskunstenaar en performer. Inhoud van het tweede jaar:

    • Klassieke, moderne (waaronder Limon), hedendaagse Floorwork, Release en partnering-technieken;
    • Technieken en methodes voor meer lichamelijke bewustwording op een dieper niveau; kinaesthetic awareness, anatomical awareness, process inquiry (essence work)©; • Net als in het eerste jaar volg je pilates en conditietraining ter ondersteuning;
    • Aan je persoonlijk profiel werk je in lessen improvisatie en physical theatre, compositie duet, repertoire en dansdramaturgie. Daarnaast oriënteer je je op het werkveld, maak je eigen werk en doe je mee aan artistieke projecten zoals Choco, waarbij compositie, choreografie en uitvoering samenkomen;
    • Je volgt op anatomie gerichte lezingen door medisch professionals. Ook verdiep je je verder in de theorievakken muziek en dansanalyse en start je met lessen filosofie.
  • Vanaf het derde jaar van de dansacademie richt je je steeds meer op het ontwikkelen van je eigen artistieke identiteit als danser of maker en leer je de vaardigheden die je hebt opgedaan integreren in een presentatie. Je krijgt daarnaast extra coaching en intervisie van een externe danser of maker. Met een persoonlijk ontwikkelingsplan bereid je je voor op de overgang naar het werkveld. Je studiejaar is gevuld met:

    • Verder werken aan technieken: klassiek, modern en hedendaags;
    • Ondersteunende technieken en methodes: kinaesthetic Awareness, pilates en conditietraining;
    • Werken aan je persoonlijk profiel met behulp van lessen improvisatie, release, inner movement evolution, repertoire en process inquiry©. Ook doe je mee aan een artistiek project, waarin je - binnen het repertoire van een choreograaf en onder zijn of haar begeleiding - theorie en methodieken onderzoekt en danst;
    • Modules Artistic Research (individueel), als je je wilt specialiseren in uitvoerend of choreografie;
    • Daarnaast is er ruimte, die je afhankelijk van je ambities en toekomstplannen kunt invullen met bijvoorbeeld projecten en auditieworkshops.
  • Het vierde jaar van de hbo dansopleiding in Arnhem staat in het teken van stage en/of het oppakken van projecten in Nederland of in het buitenland. Met ondersteuning van een mentor bepaal je een eigen afstudeerprogramma. Dat programma kun je invullen met bijvoorbeeld een stage bij een gezelschap, het ontwikkelen van een eigen methode, het opzetten van een project of het zelf maken van een dansproductie. Je staat in dit afstudeerjaar dus met één been in de dansacademie en met het andere in het werkveld. In overleg met je mentor is een alternatief programma ook mogelijk. Dat kan een programma binnen de dansacademie zijn, maar ook een reeks workshops buiten school. |

    Onze studenten deden mee aan projecten in onder meer Milaan, Porto, Wenen, Brussel, Mainz, Aken, Kopenhagen, Lissabon, Reykjavik, Tel Aviv, Jersey, Linz, Sienna, New York en Bern. Ze liepen bijvoorbeeld stage of deden projecten bij:

    • Club Guy & Roni
    •  Ann van den Broek
    • Introdans
    • De Stilte
    • David Middendorp
    • NB Projects
    • Keren Levi
    • Scapino Ballet
    • Generale Oost
    • Dansateliers
    • Jan Martens
    • Cullberg Ballet
    • Nordans
    • National Dance Company Wales
    • Tanz Mainz

Studiebegeleiding

Tijdens de opleiding tot danser of maker word je intensief begeleid door mentoren, docenten en een transitiebegeleider (die je helpt terugkomen na een blessure). In het vierde jaar krijg je vanuit de Circle of Guides individuele begeleiding van een professional uit het werkveld . Er is dus veel tijd en ruimte voor individuele ondersteuning.

We begeleiden je in je fysieke en danstechnische ontwikkeling, maar ook in je persoonlijke artistieke ontwikkeling. Daarbij leggen we je geen visie of toekomstbeeld op, maar nodigen we je uit om zelf te ontdekken welke plek jij wilt innemen in het dansveld en hoe je dit kunt belichamen.

Duet Trisha Johnston DM
Duet Trisha Johnston:  Robert Benschop Photography

Faciliteiten

Onze dansopleiding beschikt over diverse moderne, ruime studio’s, theaterzalen, theorielokalen en een mediatheek. Je kunt als student zelf studio’s reserveren.

Zelfstandig ondernemer?

In het derde jaar geven experts workshops over allerlei aspecten van ondernemerschap. Daarnaast komen dansers en choreografen uit het werkveld vertellen over hun ervaringen.

Studeren in Arnhem

Arnhem staat voor groen, creatief en ondernemend. Als studiestad biedt het letterlijk ruimte voor allerlei initiatieven.

Kijk hier voor meer informatie over studeren in Arnhem.

 

Direct aanmelden

Weet je genoeg en wil je je aanmelden? Klik dan door naar Studielink

Direct aanmelden bij Studielink