Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Comic Design
Menu Comic Design

Studie

Studie

Voor het maken van strips, beeldverhalen, graphic novels en kunst in het algemeen heb je initiatief, durf, flexibiliteit en vasthoudendheid nodig. Bij Comic Design leer je strips maken door te experimenteren met beeldmiddelen, materialen en technieken en vertel je verhalen vanuit jouw persoonlijke visie en betrokkenheid op de wereld.

Observatie als startpunt

Tijdens de studie ligt de focus sterk op waarneming en observatie als startpunt voor je beelden. Observatie gaat over het begrijpen en interpreteren van waar je naar kijkt. Je leert scherp en kritisch te kijken en stelt vragen over wat je ziet. Dit helpt je om verhalen te vertellen. Tekenen en schilderen naar waarneming is daarnaast van belang om herkenbare beelden te maken.

Het vermogen om verhalen te vertellen

Als je beeldverhalen wil maken, moet je het natuurlijk ook leuk vinden om verhalen te vertellen. Tijdens de bachelor Comic Design doe je veel onderzoek en oefen je om je verhalen op een authentieke manier vorm te geven. Het gaat er dus niet alleen om wát je vertelt, maar ook hóe je het vertelt. Daarnaast leer je heel precies te kijken naar de manier waarop anderen jouw verhalen interpreteren. Je leert kritisch te reflecteren op de communicatieve kwaliteiten van het verhaal.

Opbouw van de studie

  • In het eerste jaar wordt de basis gelegd voor je beeldende en reflectieve ontwikkeling. Tijdens het eerste jaar zijn werk je binnen alle beeldende vakken samen ( beeldverhaal, storytelling, visual storytelling) aan korte projecten.  Ook neem je deel aan verschillende workshops, en masterclasses met gastdocenten en alumni.

    Semester 1 Anders kijken

    Semester 1 richt zich op het opdoen van nieuwe kennis en het ontwikkelen van een onderzoekende en experimentele houding. Studenten leren waarnemen, onderzoeken en reflecteren, waarbij het proces van kijken en maken centraal staat. Beeld krijgt betekenis door het doen en het kijken. Basale vaardigheden worden geoefend en vormen de basis voor verdere groei en vernieuwing. Nieuwe perspectieven, waarneming en onderzoek, reflectie, ambacht en creativiteit, persoonlijke groei en innovatie staan centraal. 

    Semester 2 Experimenteren

    In semester 2 staat het experimenteren met binnen creërenen centraal. Studenten reflecteren op uitkomsten en formuleren hun eerste leervragen en leerdoelen. Ze leren bewuste keuzes te maken op basis van hun eigen fascinaties en gebruiken deze als uitgangspunt voor nieuw onderzoek. Oefeningen in vaardigheid en creativiteit dragen bij aan verdere ontwikkeling. Anders kijken, reflectie (leervragen en leerdoelen), inspiratie herkennen, fantasie en observatie combineren, doen en ontdekken vormen de kern. 

     In het Think-programma worden kunstgeschiedenis en filosofie met elkaar verbonden. 
     
    De technische workshops die je volgt zijn onder meer Tekenen naar de Waarneming en grafische: riso print, zeefdrukken, etsen, steendruk, letterzetten en lino’s. 

    In het najaar staat een multidisciplinaire studiereis naar Berlijn op het programma, waar alle beeldende studierichtingen in Zwolle aan meedoen. Ook is er ruimte voor een vakgerelateerde activiteit, bijvoorbeeld een studiobezoek of een presentatie van makers uit Berlijn.

  • In het tweede jaar doe je verder onderzoek naar je eigen signatuur binnen comic.

    Je volgt beeldende vakken waarbinnen je aan wat wat langere projecten werkt die op verdiepende wijze bijdragen aan je artistieke ontwikkeling en onderzoek.

    Semester 3 Onderzoeken 

    Semester 3 draait om het ontwikkelen van een kritisch onderzoeksproces. Studenten maken inhoudelijke keuzes en richten hun onderzoek op leervragen en leerdoelen. Dit proces helpt hen hun eigen interesses beter te begrijpen, vast te houden en om te vormen tot universelere waarden. In dit semeser staan, persoonlijke fascinaties onderzoeken, inspiratie toepassen, eigen initiatief tonen, de wereld ervaren/onderzoeken en in beeld brengen centraal. 

    Semester 4 Verdiepen 

    In semester 4 werken studenten vanuit persoonlijke inspiratie en kritische reflectie aan een beeldend onderzoek. Ze ontwikkelen hun identiteit als maker en verbeelden dit op authentieke wijze. De nadruk ligt op verdieping en zelfstandigheid, door toepassing van onderzoeksbevindingen, ontwikkeling van een eigen stijl, reflectie op de noodzaak van het werk, zelfstandig onderzoek, reflectie, omgevingsgerichtheid en planning spelen hierin een grote rol. 

    Daarnaast is er de module Theorie en Reflectie waar je kunstgeschiedenis en filosofie hebt.

    Verder neem je In Cross Disciplinair en Techniek deel aan vakspecifieke activiteiten zoals stripfestivals en museumbezoeken. 

    In het najaar ga je op studiereis naar Duisburg om te tekenen in een industrieel monument. In deze nieuwe, bijzondere setting ontstaan vaak mooie samenwerkingen en connecties. Teken naar de waarneming blijft een onderdeel van de studie. Ook zijn er diverse werkplaatscursussen.

  • In het derde jaar krijg je meer de ruimte om te werken vanuit jouw persoonlijke voorkeur en ga je op zoek naar verdieping en professionalisering als maker. Je begeeft je echt in het werkveld van comic design door stage te lopen bij een stripauteur, stripcollectief, uitgeverij of festival. Je sluit de stage af met een stageverslag en een inhoudelijke voorbereiding op het afstudeerjaar. 

    Semester 5 Professionaliseren 

    Semester 5 staat in het teken van professionalisering en integratie in het werkveld. Studenten ontwikkelen een project dat zich binnen de beroepspraktijk afspeelt. Dit kan in de vorm van een stage, minor, onderzoek of ander praktijkgericht traject. Werken in de beroepspraktijk, samenwerken of werken in opdracht, en het versterken van de identiteit als maker staan centraal. 

    Semester 6 Concretiseren 

    In semester 6 geven studenten inhoud aan zelfgekozen en opgelegde thema’s op basis van observaties en onderzoek. Ze ontwikkelen een eigen toon van vertellen, verbeelden en vormgeven. Dit semester concretiseert eerdere experimenten, onderzoeken en de ervaring in het werkveld, met als doel de eigen artistieke visie te definiëren. Het initiatief en de regie liggen voor een groot deel bij de student. In dit semester staan veldonderzoek en storytelling, de positiek van de maker in de wereld, reflectie en planning, en zelfstandig initiatief nemen centraal. 

    Daarnaast is er de module Theorie en Reflectie waar je kunstgeschiedenis en filosofie hebt.

    Verder neem je In Cross Disciplinair en Techniek deel aan vakspecifieke activiteiten zoals stripfestivals en museumbezoeken. 

    In het najaar ga je op studiereis naar Duisburg om te tekenen in een industrieel monument. In deze nieuwe, bijzondere setting ontstaan vaak mooie samenwerkingen en connecties. Teken naar de waarneming blijft een onderdeel van de studie. Ook zijn er diverse werkplaatscursussen.

  • De laatste twee semesters staan in het teken van profilering als maker. Studenten werken toe naar de Meesterproef, waarin hun creërend vermogen centraal staat. Ze ontwikkelen middels het DPO en Essay een artistieke visie. Vorvolgens maken de studenten een strip, vanuit die visie, een werk wat bijdraagt aan de wereld en of het werkveld en zijn daarnaast in staat om hun werk op een professionele manier te presenteren.

    Tijdens het eindexamenjaar werk je aan de Meesterproef, een eindexamenwerk dat je persoonlijke talent en ambitie laat zien. In het vierde jaar word je begeleid door docenten beeldverhaal, storytelling, vormgeving, theorie/reflectie en professionele makers uit het werkveld.  

    ArtEZ finals 

    Alle studenten tonen hun eindwerk tijdens de ArtEZ finals in Zwolle. Een bezoek aan deze eindexamenexpositie is een aanrader als je erover denkt de studie Comic Design te gaan studeren.

    ArtEZ finals 

    Alle studenten tonen hun eindwerk tijdens de ArtEZ finals in Zwolle. Een bezoek aan deze eindexamenexpositie is een aanrader als je erover denkt de studie Comic Design te gaan studeren.

    Oud-student Anastasia maakte een vervolg op een zes pagina strip over geweld naar zwangere vrouwen toe, belicht vanuit de hulpverlening. 

Interdisciplinaire projecten

Een of twee keer per studiejaar organiseert de opleiding een artistiek interdisciplinair programma van ArtEZ University of the Arts Zwolle waarin studenten van verschillende opleidingen samenwerken met medestudenten onder leiding van artistieke professionals. Zie bijvoorbeeld: 

Studiekosten

Ieder studiejaar betaal je collegegeld. Afhankelijk van onder andere nationaliteit en eerder behaalde graden, betaal je het wettelijk of het instellingscollegegeld. Kijk hier voor meer informatie en om het tarief van je collegegeld te berekenen.

Onderzoek doen buiten je vaste lesuren

Als je studeert bij ArtEZ, maak je ook kennis met onderzoek. Denk hierbij aan theorielessen, materiaalonderzoek en maatschappelijk geëngageerd onderzoek. Binnen de opleiding is er voldoende ondersteuning en ruimte om te ontdekken wat voor soort artistieke onderzoeker jij bent. Maar ook buiten je opleiding zijn er bijzondere initiatieven, activiteiten en werkplaatsen waar je aan onderzoek kunt werken. Speciaal voor studenten die nog meer verdieping zoeken. Benieuwd? Lees dan gauw meer over de (extracurriculaire) onderzoeksactiviteiten.

Onderzoek doen buiten je vaste lesuren

Studeren in Zwolle

Zwolle is een dynamische Hanzestad, met kronkelende straatjes en veel originele winkeltjes en eettentjes. Hier weten creatieve studenten, innovatieve ondernemers en eigenwijze vrijdenkers elkaar makkelijk te vinden. 

Meer over Zwolle studentenstad