Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Overig
Menu Atelier Liberal Arts

Docenten

Docenten

Wie deelneemt aan het Artelier Liberal Arts krijgt les van een hecht en gepassioneerd docenteteam. Het docententeam van Artelier Liberal Arts bestaat uit kunstenaar Giovanni Dalessi, Janeke Wienk en kunstenaar-filosofe Wendy Janssen.

Docenten:

  • Al tijdens mijn opleiding tot beeldend kunstenaar aan de academie kwam ik in aanraking met het begrip ‘bezieling’ - niet als theoretisch concept, maar als de levende kern van mijn kunstenaarschap. Eén van mijn docenten leerde mij hoe bezieling in beeld te brengen, en nodigde mij uit om de rest van mijn leven als kunstenaar dicht bij deze kern te blijven. Zo bouwde ik als schilder een oeuvre op, waarin het menselijke een gezicht krijgt. Mijn werk is in binnen- en buitenland geëxposeerd, in bezit van musea en verzamelaars en nog altijd is een nieuw schilderij als een volgende verdiepende stap. 

    Als beeldend kunstenaar word ik steeds stiller. De laatste tijd zit ik bijvoorbeeld vaker te lezen dan dat ik schilder. Zo wordt het atelier een plek voor contemplatie, wat voelt als een verrijking.
    Verbinding en bezieling staan centraal in mijn leven, zo ook in mijn rol als docent. Ik werkte mee aan een nieuwe masteropleiding voor ArtEZ, waar een internationale groep kunstenaars de rol van kunst in de maatschappij onderzoekt. 

    Samen met Janeke Wienk ontwikkelde ik een eigen werkwijze, die we in de Minor Liberal Arts verder tot helderheid hebben gebracht. In essentie spreek ik studenten aan als kunstenaar en vertrek vanuit waar zij zijn – een proces van thuis brengen, of uitnodigen tot thuiskomen. Het is voor mij als het maken van een wandeling, het volgen van een pad. Ook mensen zonder enige ervaring ontdekken, wanneer ze zich verbinden met kunst, wie ze werkelijk zijn en waar ze zijn. 

    Het inspireert mij om mijn ervaring als kunstenaar en docent in te zetten in atelier Liberal Arts. Het programma en het team, waar ook filosofe Wendy Janssen een belangrijke rol in speelt, is voor mij de juiste bedding om het artistieke proces van ‘thuiskomen in de wereld’ verder te laten groeien.

  • Na mijn opleiding als docent tekenen en kunstgeschiedenis aan de Hogeschool voor de kunsten in Arnhem heb ik een brede ervaring opgedaan in lesgeven in kunst - iets wat ik ook na bijna 35 jaar nog met plezier, liefde en toewijding doe. De urgentie van goed onderwijs in kunst zie ik de laatste jaren alleen maar toenemen, immers: de vraag van de mens, en hoe in de wereld te zijn is actueler dan ooit. En de ruimte die kunst biedt om deze vraag wezenlijk te stellen en te beantwoorden is veelzijdiger, sterker en relevanter dan ooit.

    Na een aantal jaren op een middelbare school gewerkt te hebben, waar kunst vooral als vorm van expressie en creativiteit wordt benaderd, heb ik de afgelopen 20 jaar bij ArtEZ Hogeschool voor de kunsten een andere visie op kunst en onderwijs ontwikkeld. Kunst als waardevolle, inspirerende, existentiële bron van kennis en wijsheid over ons eigen menselijk bestaan. Ik zie het als relatief eenvoudig om deze bron aan te boren en tot goed, zinvol onderwijs te maken en ik vraag me af waarom onderwijs in kunst zo vaak over andere, minder relevante aspecten gaat. 

    In een nieuw, internationaal masterprogramma van ArtEZ ontmoette ik enkele jaren geleden kunstenaar Giovanni Dalessi, met wie ik sindsdien een vruchtbare samenwerking heb opgebouwd. Giovanni bracht mijn eigen kunstenaarschap weer meer in beeld, en samen ontwikkelen we verfrissend en verrassend sterk onderwijs, als natuurlijk verlengstuk van ons eigen kunstenaarschap – en bovenal, van ons eigen mens zijn. In het minorprogramma Liberal Arts is een driestemmige samenwerking ontstaan: kunstenaar filosofe Wendy Janssen verrijkt en verdiept de artistiek-existentiële benadering vanuit de filosofie. Gebaseerd op dit minorprogramma hebben we in 2020 het concept voor atelier Liberal Arts ontwikkeld, een programma voor volwassen professionals die verlangen naar ruimte voor wezenlijke vragen, voeding en verdieping. Kunst biedt die ruimte.

    Terugkijkend op mijn lesgeven in de verschillende tijden en contexten, ervaart ik het als een groot geluk met dit team te kunnen samenwerken in het atelier Liberal Arts. De essentie van wat kunst voor mij persoonlijk betekent verbindt zich hier als vanzelf met mijn maatschappelijke missie om goed, wezenlijk onderwijs te verzorgen – onderwijs dat bijdraagt aan een wereld waar de kernwaarden van mens-zijn centraal staan.

  • Ik ben opgeleid als docent beeldende kunst en vormgeving in Arnhem. Omdat ik behoefte aan theoretische verdieping had, heb ik vervolgens een studie filosofie gedaan aan de universiteit in Utrecht. Daar ben ik afgestudeerd op politieke en sociale filosofie. 

    Op de universiteit vond ik filosofie te abstract en tijdens de studie aan de academie had ik behoefte om over het concrete na te denken. Daarom doe ik graag beide, en deel ik dat ook op die manier in het onderwijs. Janeke en Giovanni zijn belangrijke inspiratiebronnen voor mij. Wanneer we samen aan atelier Liberal Arts werken word ik telkens uitgedaagd om na te denken over wat onderwijs kan zijn. Hoe je een betekenisvolle tijd kan hebben samen. De ontwikkelingsgerichtheid en de flexibiliteit daarin is bijzonder. Daarin is ons kunstenaarschap ook zichtbaar.

    In de wereld van de kunst en van de filosofie voel ik me thuis en daarom vind ik het heel fijn om mensen daar uit te nodigen. Zo zie ik onderwijs. Ik laat mijn thuis zien, zodat iemand daar ook een thuis kan vinden of een interessante tijd kan hebben. Als docent beeldende kunst en filosofie heb ik gewerkt op de middelbare school, in het speciaal onderwijs en in het hoger kunstonderwijs. En in het schrijven probeer ik te laten zien hoe kunst en filosofie elkaar kunnen verrijken. In 2016 publiceerde ik samen met filosoof Onno Zijlstra het boek Reflecties, 25 kunstwerken en 24 filosofen, een uitgave waar ik soms ook in mijn lessen naar verwijs. (https://www.damon.nl/book/reflecties)

    Ik zie ernaar uit om een groep mensen binnen atelier Liberal Arts mee te nemen in een wereld waar vragen stellen mogelijk is zonder je direct te richten op het eerste antwoord. Gewoon, omdat de vragen zo mooi en zo rijk zijn. Zelf ‘dans’ ik graag om die vragen heen met behulp van filosofen die dan even met me meedansen. Op die manier zijn de ideeën van denkers uit andere tijden, van andere plaatsten, een soort danspartners die mij helpen te bewegen in mijn denken. In mijn kunstenaarschap zie ik mijzelf hetzelfde doen, maar dan met materiaal, met ruimte. Daar kan ik dichter bij een wereld komen die moeilijk in woorden te vatten is.

Net zoals een duiker gewichten nodig heeft om tot diepte te komen. Zo heb je voor diepte in het leven ook gewichten nodig, die reiken wij je aan.

Janeke Wienk, hoofd programma Liberal Arts