Ondernemerschap in het onderwijs

ArtEZ wil studenten zo breed mogelijk voorbereiden op een beroepspraktijk als kunstenaar. Ondernemersvaardigheden zijn hierbij noodzakelijk.

Projectweek bij Klassieke Muziek, foto Edwin Goed

Steeds meer kunstenaars - van modeontwerper tot musicus, van choreograaf tot architect - vestigen zich als zelfstandig ondernemer of kiezen voor een gemengde beroepsprakijk. Ook van afgestudeerden in loondienst wordt ondernemend gedrag gevraagd. 

Economische, financiële en jurisdische aspecten

Binnen het onderwijs is aandacht voor de economische, financiële en juridische aspecten van de beroepspraktijk. Bij het conservatorium worden bijvoorbeeld in het verplichte vak Musiconomie belastingzaken, samenwerkingsvormen en overeenkomsten besproken. Verdere verdieping volgt in het vak Music-management en Musiconomie. Art & Design studenten leren bij Arteconomie onder meer hoe ze een eigen onderneming opzetten, welke fiscale consequenties dit heeft en hoe ze moeten omgaan met auteursrecht.Ondernemerschap komt ook terug in diverse projecten. Zo zijn studenten betrokken bij het organiseren van eigen muziek-, dans- en theaterfestivals. Modestudenten ontwikkelen eigen collecties die verkocht worden onder de naam Collectie Arnhem.

Praktijkbedrijven

Naast eigen projecten worden binnen het onderwijs opdrachten van derden uitgevoerd. Hierbij is de educatieve waarde van de opdracht doorslaggevend. Er zijn bij diverse opleidingen praktijkbedrijven ingericht die deze opdrachten professioneel uitvoeren, onder begeleiding van een opleidingscoördinator.

Het Art Business Centre faciliteert het ondernemerschaponderwijs binnen ArtEZ en maakt de verbinding naar de arbeidsmarkt en het bedrijfsleven. Door middel van onder meer startersbegeleiding, broedplaatsen en een alumniprogramma helpt zij bij het starten van een zelfstandige onderneming.


Studenten Fashion Design ontwikkelen in het derde jaar Collectie Arnhem