Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Henk Alferink

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Bachelor
DBKV_HAlferink_01.jpg
Henk Alferink

Eindwerk beeldend

Tubeway

DBKV_HAlferink_02.jpg

Met mijn werk wil ik de beschouwer de mogelijkheid bieden om niet alleen naar kunst te kijken, maar ook om er mee te spelen. Mijn werk bestaat uit sculpturen die op zich los kunnen staan en als zelfstandige kunstobjecten beschouwd kunnen worden. Ze zijn vervaardigd van alledaags materiaal dat normaal gesproken weggegooid zou worden. Het geeft de beschouwer een andere kijk op alledaagse objecten. Door ermee te spelen ontstaat er een dynamiek tussen het werk en de beschouwer en komt het object tot leven.

De beschouwer is nodig om het spelen in mijn werk te initiëren. De afstand tussen het object en de beschouwer verdwijnt en het ermee spelen wordt onderdeel van het werk. Het biedt de beschouwer de mogelijkheid om zelf weer op zoek te gaan naar de zintuigelijke drift en om los te komen van het redelijke.

DBKV_HAlferink_03.jpg

Educatief afstudeerproject

Crea-vaardig

Creatieve vaardigheden. Wat zijn dat eigenlijk? Waarom zijn ze belangrijk? Waar kun je ze voor gebruiken?

Met deze vragen ben ik aan de slag gegaan bij het Zone.college in Zwolle, met als doel om creatieve vaardigheden voor de leerling inzichtelijk te maken.

Wanneer deze vaardigheden voor de leerling inzichtelijk zijn, kan de ontwikkeling hierin ook worden gevolgd. Ik heb de leerlingen van het begin af aan betrokken bij het onderzoek door middel van vragen stellen, gesprekken voeren en korte opdrachten. In samenwerking met docenten van het Zone.college, heb ik een overzichtelijke sheet ontworpen die vijf verschillende creatieve vaardigheden vertaalt naar praktische handelingen. Op een laagdrempelige manier en in begrijpelijke taal, helpt dit hulpmiddel de leerling met het ontwikkelen van zijn/haar eigen creatieve vaardigheden.

Visie Educatie

Bij creatieve vaardigheden gaat het niet alleen om het mooi kunnen tekenen en schilderen. Het zijn vaardigheden die toegepast kunnen worden in alledaagse situaties; hoe bijvoorbeeld om te gaan met obstakels. Ik vind het een mooi educatief streven om leerlingen in te laten zien, dat ze meer creatieve vaardigheden bezitten dan ze zelf beseffen.

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.