Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Silke Horst

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Bachelor
DBKV_SHorst_01
Silke Horst

Eindwerk beeldend

Titel: Stuck in fear 02, 25, 38

Ik ben op zoek naar wat angst is en waar de grens ligt tussen realistische en onrealistische angst, zoals de angst die komt vanuit onze fantasie en de angst die we onszelf aanpraten. Het gaat over het gevangen zitten in het moment waarin het angstgevoel ons in z’n greep heeft, een constant gevoel van ‘nu gaat het gebeuren’. Dat is het monster dat we zelf creëren.

DBKV_SHorst_02

Statement beeldend werk

We creëren zelf het monster

Spanning, vrees, angst, het is een haat-liefdeverhouding die we hiermee hebben. We worden erdoor aangetrokken en afgestoten. Het jaagt ons weg en maakt ons nieuwsgierig. Spanning boeit ons en geeft ons het gevoel dat we leven. ‘Het gevoel van angst wekt genot op’ zoals de filosoof Edmund Bruke het verwoordde[1]. In het gevoel van angst heerst een constante spanning van dat er iets zou kunnen zijn wat bedreigend voor ons is. Deze spanning bouwt zich op tot een hoogtepunt, daar waar de spanning het hoogst is of de angst het grootst, dat is ‘het moment’. 

Er is een verschil tussen vrees en angst. Vrees gaat over een bepaald zijnde wat mogelijk een bedreiging is voor ons eigen zijnde. Het is een realistische vorm van angst, het is tastbaar en we hebben er een bepaalde vorm van controle over. Vrees hebben we voor iets waar we ons toe kunnen verhouden. Angst is niet zichtbaar, niet tastbaar. Het is enkel voelbaar en komt van binnenuit, het niets. Bij intense angst kunnen we het bewustzijn van het zijnde kwijtraken[2] (Heidegger, 2009, p. 58-61). Het angstgevoel bouwt zich langzaam op tot een hoogtepunt waar de spanning uit zijn voegen schiet en het zijnde even volledig is verdwenen. Relativeren wordt lastig als onze fantasie de overhand krijgt en ons laat wegkwijnen in onze gedachtes. Dan vervaagd de grens tussen het niets en het zijnde des te meer. De angst gaat een eigen leven leiden en houdt je vast in ‘het moment’.

Angst stoot ons af en trekt ons aan en kan ons op die manier een subliem gevoel geven als de balans tussen het zijnde en niets klopt. Het zijnde zorgt ervoor dat ons relativerend vermogen aan blijft maar we staan tegelijkertijd open voor het niets, dat schept sublieme ervaringen zoals Kant deze ook omschreven heeft[3].

DBKV_SHorst_03

Eindwerk educatie

Het is belangrijk dat er in het onderwijs tijd wordt besteed aan de ontwikkeling van jongeren. Sociale druk is een van de vele dingen die hieraan bij kan dragen, maar tegelijkertijd ook negatieve gevolgen met zich mee kan brengen. Ik heb onderzocht hoe kunsteducatie op middelbare scholen hierin een rol kan spelen. De uitkomst was een lesbox die ingezet kan worden als serie tijdens de reguliere kunstlessen, waarin leerlingen zich bezighouden met verschillende dilemma’s rondom sociale druk.

DBKV_SHorst_04

Visie educatie

Leren is een persoonlijk proces en iedereen doet dat op een andere manier. Om te kunnen leren is een veilige leeromgeving van groot belang en als docent ben je daar grotendeels verantwoordelijk voor, want als leerlingen op hun gemak zijn is de leerervaring het meest optimaal. Kunsteducatie heeft veel in zich met betrekking tot de persoonlijke ontwikkeling. Het vormen van een eigen mening en je zelf op een andere manier leren uitten horen hierbij. Leerlingen moeten de ruimte hebben om zelf te ontdekken en eigen keuzes te maken. Er moet oog zijn voor veranderingen en ingezien worden wat er nodig is om hierop aan te sluiten. Om te kunnen leren hebben we mensen om ons heen nodig, leren doen we samen. Leerlingen leren van mij, maar ik leer ook van mijn leerlingen, dat maakt lesgeven zo mooi.  

Ambitie

In de toekomst hoop ik nieuw werk te blijven creëren als hobby, naast een baan in het onderwijs. Wie weet rolt hier meer uit dan ik verwacht, maar het docentschap zie ik echt als een vast gegeven. Het is mijn tweede natuur om jongeren les te geven, mijn doel is om dit zo snel mogelijk op te pakken.

DBKV_SHorst_05


[1] https://www.filosofie.nl/nl/artikel/26066/het-sublieme-waarom-we-blijven-kijken-naar-wat-we-niet-willen-zien.html

[2] Heidegger, M. (2009) Wat is metafysica? Eindhoven: Uitgeverij DAMON

[3] F.R. Ankersmit, De historische ervaring. Historische Uitgeverij, Groningen 1993

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.