Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Ruben Sinkeldam

Kunsteducatie
MKE_RSinkeldam02
Ruben Sinkeldam

Eindwerk

‘Wil je een foto van me maken?'

MKE_RSinkeldam01

Scriptie

Ik ben in 1989 afgestudeerd kunstenaar aan de AKI en werk 20 jaar in het hbo-onderwijs waarvan 10 jaar als studieloopbaanbegeleider. Ik heb bij studenten die ik begeleid onderzocht hoe ze mij beoordelen als SLB’er.
Gedurende het onderzoek heb ik aan mijn studenten gevraagd een foto van me te maken. Deze artistieke ingreep heeft een vorm van onbewuste communicatie tussen mij en mijn studenten geïnitieerd welke een relatie heeft met de invloed van intuïtie op het gevoel van vertrouwen. Een van de belangrijke uitkomsten van het onderzoek is dat de vertrouwensrelatie tussen student en docent het belangrijkste bijdrage levert aan studieresultaten van studenten.
Ik heb het onderzoek aangepakt als bij het maken van een kunstwerk. Door mijn intuïtieve werkwijze zijn de resultaten niet wetenschappelijk valide en betrouwbaar. Echter, ze zijn voor mij zeer waardevol gebleken en bieden aanleiding voor vervolgonderzoek naar de vertrouwensrelatie tussen student en docent.

MKE_RSinkeldam03

Visie

Sinds ik in het hbo werk gebruik ik kunst of kunst-gerelateerde aspecten in het onderwijs dat ik ontwikkel. Ik ben vooral geïnteresseerd in persoonlijke ontwikkeling van studenten. Ik heb workshops ontwikkeld waarbij ik gebruik maak van het kunstzinnige proces om bij studenten een proces op gang te brengen dat bijdraagt aan hun persoonlijke ontwikkeling. Ik heb gedurende de master onderzocht welke aspecten van het kunstzinnig proces van belang zijn en hoe deze bijdragen aan persoonlijke ontwikkeling. Ik heb deze methode ‘Shanghai Experience’ genoemd omdat er een parallel te trekken is met een ervaring die ik heb gehad toen ik in Shanghai een treinkaartje moest kopen op een station, zo groot als een vliegveld, waar alles in het Chinees gecommuniceerd werd.

Deze methode is de basis geweest voor mijn afstudeeronderzoek aan de master.

Doel/ambitie

De resultaten van mijn afstudeeronderzoek maken me enthousiast om verder onderzoek te doen naar welke competenties van een docent belangrijk zijn voor toekomstbestendig onderwijs. Wat draagt bij aan een goede vertrouwensrelatie tussen docent en student. Door gebruik te maken van de ‘Shanghai Experience’ methode hoop ik tot nieuwe inzichten te komen en vooral collega’s te inspireren om onderzoek te gaan doen naar de (vertrouwens) relatie met hun studenten.

 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 29 september 2020

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Contact : redactie@artez.nl