Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Vladimir Pakhomov

Graphic Design
Bachelor
GD_VPakhomov_portret
Vladimir Pakhomov

Eindwerk

Titel: Debris

GD_VPakhomov_website-01

‘Debris’ is een app die de mens leert stil te staan bij de eigen gedachtegang. De app stelt daarbij vragen en gedraagt zich eigenlijk als een onderzoek-gereedschap. Door antwoorden op deze vragen te verwoorden, zie je de eigen gedachten vanuit een ander perspectief. Dat maakt nieuwe inzichten los bij de mens. ‘Debris’ begeleidt en bewaakt het proces, maar de mens levert zelf de inhoud. Hoe kan het dat...? Hoe weet je dat...? Wat zou er gebeuren als...? Dit soort vragen vormen de kern van een gedachtegang. Deze app helpt mensen ervaren hoe het is om hun eigen adviseur te zijn en leert je vraagtekens bij je eigen gedachten te zetten. Het is een hulpmiddel om een wens duidelijk te maken, je bewust te worden van iets, of een visie in kaart te brengen. Door antwoorden op gestelde vragen op te nemen en op te slaan word je verteller van je eigen leven en keuzes. Wellicht zie je dat je gedachtepatronen gaan veranderen.

GD_VPakhomov_website-03

Scriptie

INVLOED VAN DESIGN OP BESLUITVORMING

Persuasieve Design, hoe worden wij beïnvloed om bepaalde keuzes te maken?

De kern van de grafisch vormgeving is het overbrengen van informatie. Ontwerp hoort te overtuigen en soms ook te verleiden. Het moet het gedrag van de kijker/ de consument/ de mens, zo beïnvloeden dat deze zich iets meer bewust wordt en zich anders gaat gedragen of zo verleid wordt dat men het product consumeert. Met de opkomst van de nieuwe media wordt er een overvloed van informatie op mensen afgevuurd. Vooral jongeren zoeken continu nieuwe trends, vanuit de angst om iets te missen en er niet bij te horen.  

Menselijke besluitvorming is vaak minder autonoom dan we denken. Dagelijks worden we vele malen onbewust beïnvloed (door nieuws, Facebook, een krant of een buurman). Onbewuste invloeden laten sporen na in ons brein (debris) en dus kunnen we er ons ook niet tegen wapenen. Ook pikken we allerlei signalen op uit de omgeving, zonder dat we er ons bewust van zijn. Deze signalen beïnvloeden ons gedrag en de keuzes die wij maken. Dus onze zintuigen, onze perspectieven en onze ervaringen kunnen onze toegang tot de waarheid beperken en tot verkeerde conclusies leiden.

GD_VPakhomov_website-02

Visie

De huidige crisis heeft heel veel invloed gehad op de wereld. Opeens is iedereen thuis opgesloten, met televisie en internet als een raam naar het buitenwereld. Zodoende is onze kijk op de wereld binnen een half jaar heel erg veranderd. Het is een van de meest duidelijke voorbeelden van de invloed van de buitenwereld op menselijk denken en gedrag die ik kan bedenken. Tijdens mijn onderzoek naar persuasief design, ben ik erachter gekomen hoe wij informatie verwerken in onze hersenen en wat voor gevolgen dat heeft op de keuzes die wij maken. Een van de aangedragen oplossingen om hier wat aan te doen is het vermijden van technologie en nieuwe media. Mijn visie daarop is dat dit vermijdingsgedrag maar een tijdelijke oplossing is. Nieuwe technologieën, waaronder nieuwe media, zijn juist gereedschappen die mensen moeten leren gebruiken. Dat is één van de belangrijkste punten die ik wil verwerken in mijn eindwerk. Technologie neerzetten als een oplossing, in plaats van het probleem. Een inspiratiebron voor mijn project is een persoonlijke ontwikkeling met behulp van technologie. Voor mij is de essentie dat biohacking draait om het optimaliseren van je leven en lichaam, met technologie, biologie, systeemdenken en persoonlijke experimenten. In dit geval gaat het om jezelf leren kennen en weten waarom je iets doet aan de hand van technologie.

Doel

Mijn doel is om mensen te inspireren om in plaats van trends te volgen die in de media verspreid worden, eigen trends te gaan creëren. Een eigen visie te ontwikkelen en te onderzoeken waar het vandaan komt. Technologie is een gereedschap bedoeld om ons leven makkelijker te maken. Verstandig gebruik ervan kan tot verrassende ontwikkelingen leiden. Daarbij wil ik mensen inspireren om nieuwe media als een gereedschap te gebruiken en eigen, weloverwogen keuzes te maken.

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.