Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Renske Leeuw

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Bachelor
Renske Leeuw IMG_0847 kopie
Renske Leeuw

Eindwerk beeldend

Statement:

Het gebruik van geheime ruimtes is een constante factor in het werk van Renske Leeuw. Het verbeelden van het verlangen naar zo’n verborgen wereld door de toegang naar die geheime ruimte vorm te geven is de kern van haar werk. De beschouwer wordt uitgenodigd de blik voorbij de passage te richten en zo een andere wereld te ontdekken.

Daarbij wil zij de ruimte zelf niet volledig onthullen, want door het geheim niet prijs te geven kan het verlangen blijven bestaan. Want is dat verlangen niet de motor van het leven?

Educatief afstudeerproject

Een leerling heeft volgens neuroloog Dr. Jelle Jolles vier soorten prikkels nodig om zijn hersenen volledig tot ontwikkeling te kunnen laten komen. Dat zijn sociale, cognitieve, emotionele en zintuigelijke prikkels. Volgens Jolles is een mens pas volgroeid wanneer hij zich op al deze vier vlakken heeft kunnen ontwikkelen en dat duurt ongeveer tot het 24e levensjaar.

Als ik die soorten prikkels vertaal naar de drie hoofddoelen van het onderwijs, kwalificatie, maatschappelijke vorming en persoonsvorming, dan komen de zintuiglijke prikkels er bekaaid vanaf. Mijn voorstel is om in het onderwijs meer ruimte te maken voor een zintuigelijke manier van leren en naast theoretisch en digitaal onderwijs praktisch onderwijs een even groot deel te laten zijn van de leeromgeving in zowel basis- voortgezet- als vervolgonderwijs op alle niveaus.

Onze hersenen zijn geen afzonderlijke delen van ons lichaam, het is ons lichaam en via ons lichaam, via onze zintuigen leren wij.

Wij zijn één onlosmakelijk geheel, als een eenheid die niet te splitsen is in hardware en software of lichaam en geest. Wij zijn allen opgegroeid in een tijd dat werken met je handen grotendeels tegenovergesteld staat aan werken met je hoofd en het hele onderwijssysteem is al meer dan een eeuw op die manier ingericht. Het is meestal niet én praktijk én theorie, het is vaak de klemtoon op theorie of op praktijk, het één of het ander. Ik denk dat het hoog tijd is voor een harmonieuze en gelijkwaardige samenwerking tussen deze twee eenheden die, net zoals wij, niet deelbaar zijn.

Renske Leeuw IMG_0853

Visie educatie

Ik pleit voor meer praktisch onderwijs op alle niveaus omdat de mens leert door middel van de zintuigen en niet met het hoofd alleen. Mijn voorstel is om in het onderwijs meer ruimte te maken voor een zintuigelijke manier van leren en naast theoretisch en digitaal onderwijs praktisch onderwijs een even groot deel te laten zijn van de leeromgeving in zowel basis- voortgezet- als hbo- en universitair onderwijs op alle niveaus. Nu doen we onze hersenen tekort door te weinig met onze handen bezig te zijn.

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.