Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Bregt van Deursen
Bregt van Deursen

Visie

Theater en theatereducatie gaan over een het vertalen van het alledaagse naar een artistiek product. Door de vertaling wordt het universeel en daarmee worden -maker, speler, publiek of deelnemer- aan een educatief project gelijk. Educatie moet op zichzelf een artistiek product zijn en een autonome kracht hebben.

Ambitie

Ik wil theater maken, zowel voorstellingen als theatereducatie, iets wat voor mij een zelfde manier van maken of creëeren is. Ik wil maken vanuit het contact met het publiek en de deelnemer.

Voorstelling

‘Over winnen’, een ode aan Sven toen hij net iets eerder afhaakte met de piepjestest dan Ilse, Jim Bakkum, Al Gore, maar vooral aan Buzz Aldrin. Want van alle miljarden mensen die ooit geleefd hebben, was hij de tweede die voet op de maan zette. In een wereld die draait om de beste zijn, is dit een ode aan de nummer twee.

‘Herstelwerkzaamheden’, een voorstelling over avontuur, vertrouwen, Murphy’s law, Pippa Bacca en een liftreis die haar einde niet wil bereiken:

“On the road again

Goin' places that I've never been

Seein' things that I may never see again

And I can't wait to get on the road again”

Inspiratie

Daar waar mensen om elkaar heen draaien, en elkaar -en vooral zichzelf- voor de gek houden. Of het alledaagse wat de wereld theatraal maakt. En het persoonlijke dat universeel wordt. Ik maak graag theater dat het medium niet ontkent, maar juist benadrukt: waar het publiek zich voortdurend bewust blijft van de werkelijkheid die voor hun ogen geconstrueerd wordt.

"Denna dagen, ett liv."
(deze dag, een leven)

- Thomas Thorild

 

Scriptie

In ‘De kracht van het onzichtbare’ ga ik een zoektocht aan - of eigenlijk twee. Ik ga op zoek naar de magie van de verhalende podcasts (een medium waar ik door opgeslokt word). Daarnaast ga ik een zoektocht die zich in mijn eigen leven afspeelt, een mysterie waar ik een antwoord op wil. Of waar ik in ieder geval op zoek wil gaan naar dit antwoord.

Stage

Bij hetpaleis in Antwerpen het ontwikkelen en uitvoeren van educatief materiaal dat op zichzelf staat of rondom de voorstellingen van hetpaleis. Daarnaast lesgegeven in een jongerenwerking tot een voorstelling en in een schrijfworkshop aan kinderen van 8 tot 12 jaar.

Bij Tuning People, ook in Antwerpen, hier ontwikkelde ik een podcast als omkadering van de voorstelling ‘de Waarheid’. De podcast was autonoom en artistiek, en gaf tegelijkertijd context en verdieping aan de voorstelling. Luister naar de podcast

 

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Contact : redactie@artez.nl