Ṣayọ Cadmus
Naam: Ṣayọ Cadmus
Geboortedatum: 12/09/2000
Website: https://www.acteursbelangen.nl/acteur/sayo-cadmus/
Social media accounts: @sayocadmus (Instagram)
E-mail: cadmussayo@gmail.com
Stages: De grote ik heb hier geen zin in show – Theater Artemis – Regie: Jetse Batenlaan
Het Nationale Theater – Antigone – Regie: Nina Spijkers
Afstudeervoorstelling: De Brakke Hond speelt Antonius & Cleopatra
Wie ben je als maker/kunstenaar?
Speelsheid is een groot thema in mijn werk. Ik vind speelsheid, ofwel het belichamen van de spelende mens, essentieel om te kunnen omgaan met de moeilijkheden van het leven. In die zin zie ik het theater als een plek waar je leert te trainen voor het leven. Theater is een plek waar je als acteur én publiek hopelijk veel meemaakt, en waar je je weerbaarheid kunt trainen om op een veilig- en microniveau om te gaan met deze gevoelens en situaties, die in je eigen leven ongetwijfeld ook ooit aan de orde van de dag zullen komen. In deze ontwapening en speelsheid, vind ik het ook erg belangrijk om een intersectionele en representatieve weergave te schetsen van de maatschappij. Ik vind het belangrijk dat mensen van kleur niet alleen als een stille dienstbode in rollen worden weergegeven, maar ook als rationele, slimme mensen die door bijvoorbeeld een echtscheiding heen gaan. Of gewoon heel simpel kauwgom onder hun schoen vandaan proberen te krijgen en dáár een issue mee hebben in plaats van met hun huidskleur. Want een trauma wat in verbinding staat met je huidskleur of sekse, is iets dat is wat we veel zien. Deze verhalen zijn nodig om te zien en te horen, maar ik wil ook gewoon personages en in situaties spelen die in thematiek niet altijd verbonden zijn aan mijn positie als vrouw van kleur. Via speelsheid pleit ik voor intersectionaliteit.
Wat heb je geleerd in je opleiding waardoor je dit werk hebt kunnen maken?
De basis van hoe te spelen. Alles wat ik hier op school heb geleerd over techniek betreffende vorm en inhoud van spelen, fungeert als draagkracht om te kunnen maken wat je wilt.
Kun je iets vertellen over je stage/afstudeervoorstelling?
De Brakke Hond speelt Antonius en Cleopatra is een voorstelling die ik samen met mijn lieve klasgenoot Mike Zanting heb gemaakt. Mike en ik hadden de behoefte om te werken met klassiek toneelrepertoire. Dit vinden we superleuk, maar dit klassieke repertoire gaat voornamelijk over witte mannen, en áls er al een vrouwelijk personage in zit, is dat eigenlijk altijd een rol met weinig tekst en weinig belang in het hele toneelstuk. Het is een personage wat zich vooral vastklampt aan de mannelijke protagonist, zonder veel persoonlijke inhoud. Mike en ik wilden opzoek gaan naar hoe te spelen met deze ouderwetse stereotypes, en hoe die oude en mooie teksten op een speelse manier, intersectioneler te maken.
Wat zijn je ambities en toekomstplannen?
In de toekomst heb ik vooral zin om van alles uit te proberen! Ik wil veel spelen en daarmee onderzoeken wat het meeste bij mij past.
Waar haal je je inspiratie uit?
Tijdens een maakproces refereer ik veel terug aan kunstwerken, films, gesprekken en momenten in het dagelijks leven die me zijn bijgebleven. In die memorabele momenten denk ik dat er vaak een thema naar bovendrijft wat gaat over menselijkheid. Over de ontwapening van mensen. De inspiratie die ik heb, deel ik ook graag met iedereen om me heen, ik vind altijd wel iets nieuws om aan anderen aan te raden. Of dat nou een podcast is over vergeten toneelstukken uit de 17e eeuw van vrouwelijke schrijvers, of dat het over een film gaat waar specifiek het kleurgebruik mij van aanspreekt.
Waarom ben jij van waarde voor het werkveld?
Ik vind dit een moeilijke vraag, maar misschien dus om intersectionalieit middels speelsheid op de kaart te zetten en aan te vliegen?
Favoriete quote
Reculer pour mieux sauter – mijn opa Jan
(een stap terugnemen om verder te kunnen springen)
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 1 juli 2024
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.