Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Stan Frijsinger

Creative Writing
Bachelor
Foto: Stef Hulskamp
Foto: Stef Hulskamp

stelling drie

komt-ie:

je kunt niet achteloos verliefd zijn

Over Stan

Stan Frijsinger schrijft en maakt theater. Hij werkt vaak samen. In zijn werk wordt fictie werkelijkheid en vorm inhoud.

Tijdens zijn opleiding maakte hij: een acht meter lange rol papier met daarop een dialoog tussen 136 personages die niet naar elkaar luisteren; een kort verhaal dat ineens een toneeltekst wordt, die dan weer een prozatekst wordt, met als titel een vier regels tellend citaat van Mike Love over The Beach Boys; een reeks teksten over armoedebeleving en Hulk Hogan; een dansperformance over het onvermogen van linkse woede; een reeks gedichten die later bekend kwam te staan als de fascisme-cyclus; een performance van een minuut als 'de meterkastman' waarvoor hij een uur lang in enkel een onderbroek op zijn beurt zat te wachten; een doosje waarin elke mogelijke verbuiging van een paperclip zit; een programma dat beoordeelt in hoeverre kenmerken van een tekst overeenkomen met die van de BIS; een hyperpopperformance over het verlangen onzichtbaar te zijn onder het pseudoniem Niet Stan Frijsinger; een eiland met sauna op het IJ; een programmareeks over de invulling van de laatste 250 jaar Nederland; een monoloog over opzettelijke verspreiding van invasieve exoten met ecoterroristische motieven; een poëticaal essay over theateressayistiek bestaande uit één stelling en 295 addenda; een afstudeervoorstelling met de titel mag ik heel even jullie over internetverslaving, aandachtskapitalisme en woede, die een lezing werd toen hij mislukte, ware het niet dat die lezing ook mislukte, ware het niet dat dat juist de voorstelling was.

Meer volgt. Hij heeft er zin in.

Over mag ik heel even jullie

mag ik heel even jullie is geen voorstelling, want de voorstelling is niet af. Het is een slecht geschreven excuusbrief, een halfslachtig alternatief dat ook halfslachtig aangereikt wordt. Niemand zal je iets verwijten als je wegloopt. Maar wij hebben je telefoon.

mag ik heel even jullie ging in première op 30 mei 2022 in Theater a/d Rijn in Arnhem.

Concept, tekst en regie:   Stan Frijsinger
Spel:                                 Anne Meffert
Scenografie:                     Fay van Erp
Eindregie:                         Martin Rombouts
Promobeeld:                    Jesse Gunsing
Met dank aan:                  Eve Hopkins
                                         Yvonne Zeegers
                                         Stadsschouwburg Utrecht

Interesse in Stans voorstelling? Contacteer Stan via de hierbovenvermelde socials of bezoek de expositie van creative writing van 29 juni tot en met 3 juli in R.301 en R.302 in het Rietveldgebouw van ArtEZ in Arnhem. 

Foto: Martine van Lubeek

Uit mag ik heel even jullie

scene 2 - de opening van de voorstelling

er gebeurt niets. er gebeurt lang niets. hier en daar lichten telefoons op. na een hele tijd komt Anne het podium op gestormd.

what's up publiekelingen
welkom bij weer een nieuwe voorstelling van mij
leuk dat jullie er zijn
voor we beginnen
vergeet niet te abonneren op mijn nieuwsbrief
zodat je informatie
over al mijn voorstellingen
in je mailbox krijgt
vergeet niet na afloop
vijf sterren te geven
in het klanttevredenheidsonderzoek
van dit theater
en als je wat je hier vandaag ziet vet vindt
overweeg dan na afloop te klappen
mocht je deze show echt heel tof vinden
dan kun je me zelfs heel erg helpen
door op te staan als je klapt
dat zorgt ervoor dat weer meer mensen
na deze voorstelling
opstaan om te klappen
en dat geeft mij weer een goed gevoel
maar nu
without further gedoe
een voorstelling over
internetverslaving
aandachtskapitalisme
en woede
klaar voor?
mooi
let's go

Anne eindigt met een power pose die ze lang vasthoudt, zelfs rekt.

scene 3 - tot hier

tot hier

tot hier is de voorstelling

het was namelijk de bedoeling dat Stan
de regisseur
een voorstelling zou maken
ik sta ook in het decor
van een voorstelling
maar het is niet gelukt
het decor wel
lekker gedaan Fay
maar de voorstelling niet

de eerste keer
dat ik een eerste versie van de tekst
in mijn handen kreeg
was eergisteren
en dat was niet eens de tekst
voor een voorstelling

dus

Anne haalt een katheder en een groot pak aantekeningen van achter het decor vandaan.

Foto: Martine van Lubeek

scene 4 - de opening van de lezing

Anne bladert wat door de papieren, besluit er het beste van te maken. tegen zichzelf:

fok it, ik doe het gewoon

tegen het publiek:

hallo allemaal
de eenentwintigste eeuw draait om geld
grote techbedrijven hebben veel geld
en willen veel geld 

als YouTube geld verdient met advertenties
gaat het erom zoveel mogelijk mensen
die advertenties te laten zien
en daarom gaat het erom
een platform te bouwen
waarop mensen blijven hangen
en waarop mensen blijven kijken
en waarop mensen blijven klikken

een voorbeeld daarvan is de autoplay-functie
als je die niet uitzet blijft YouTube automatisch
nieuwe video's draaien
het gaat erom
een wereld te creëren waarin iemand wil zijn
en wil blijven
maar ook een wereld die een beetje
los van de tijd voelt
of misschien is het andersom
omdat het platform gemaakt is om je
zo lang mogelijk daar te houden
voelt het los van de tijd                                                                            
in elk geval blijf ik kijken
blijf je kijken
sorry

uhm
ja                                                            

het gaat dus
om aandacht
het managen van aandacht
en zo veel mogelijk van die aandacht
bij advertenties houden

althans
dat zou je zeggen
je zou zeggen dat het zo werkt
dat het om advertenties gaat 

ik zal later uitleggen
waarom dat niet helemaal klopt
dan gaan we het over data hebben
maar dat komt later

wat is aandacht?

Foto: Martine van Lubeek



 

 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 2 juni 2022

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.