naar verhaaloverzicht
5 september 2024

Van nachtwerk naar bijna full-time illustrator. Met hard werken jaagt Amber haar droom na

Haar herkenbare stijl is een feest van kleur met een vleugje koppigheid, net zoals Amber Hyacinth zelf (26) is. Ze studeerde in 2022 af aan de opleiding Illustration Design aan de ArtEZ Academie voor Art & Design in Zwolle, en timmert sindsdien aan de weg als illustrator. "Ik werkte 's nachts, zodat ik overdag creatieve dingen kon doen." 

Als er iemand vastberaden is om van haar passie haar werk te maken, dan is het Amber Hyacinth. Direct na haar afstuderen dook ze in het werkende leven en had ze verschillende bijbaantjes om rond te komen. “Terwijl ik nachtdiensten draaide bij PostNL, was ik overdag bezig illustreren en een portfolio opbouwen”, vertelt Amber. “Als ik terugkijk op die tijd, dan denk ik weleens: wat was ik eigenlijk aan het doen?”

Tien projecten tegelijk 

Ambers harde werk heeft zijn vruchten afgeworpen. Onlangs stopte ze met haar bijbaan als barista om meer tijd te hebben voor freelance illustratiewerk. Amber: “Nu werk ik nog twee dagen in een keramiekwinkel, en de rest van de tijd richt ik me volledig op het zelfstandig ondernemerschap.” Het is druk, geeft ze toe. “Vooral het vinden van een balans is soms lastig. Soms ben ik met tien projecten tegelijk bezig en denk ik eraan om mijn laatste bijbaan ook op te zeggen. Maar als het rustiger is, wil ik wel mijn huur kunnen betalen.” De combinatie van werken en freelancen is ook sociaal gezien uitdagend. Amber: “Dan werk ik ’s avonds tot 22.00 uur aan een opdracht, terwijl ik ook tijd wil doorbrengen met vrienden. Maar ik klaag niet. Ik vind mijn werk superleuk en bouw graag een buffer op, zodat ik na een drukke periode bijvoorbeeld een maandje vrij kan nemen.” 

Overijssels slavernijverleden  

Op ArtEZ leerde Amber veel over het experimenteren met verschillende materialen en stijlen. “Vroeger tekende ik altijd netjes en vooral met stiften,” legt Amber uit. “Tijdens mijn studie heb ik geleerd om meer te experimenteren en mijn materialen af te stemmen op de opdracht.” Op dit moment werkt Amber onder andere aan een wandtapijt, gebaseerd op het slavernijverleden in Overijssel. “Ik mag hier het ontwerp voor aanleveren en samen met andere makers uitwerken. Echt superleuk.” Ze heeft ook opdrachten gedaan voor onder andere de VPRO gids en Theaterkrant Magazine. “Juist die afwisseling vind ik top. Als illustrator in loondienst ben je toch vaak bezig met hetzelfde. Ook prima, als je dat niet erg vindt. Maar ik werk graag aan verschillende projecten.”

Ambers werk in Theaterkrant Magazine en de VPRO gids

Zichtbaar blijven als illustrator 

Hoe profileer je jezelf in de wereld van illustratie? Amber: “Ik ben vrij eigenzinnig en doe altijd mijn eigen ding. Dat is heel belangrijk voor je herkenbaarheid. Verder vind ik netwerken eigenlijk vreselijk, maar het hoort er wel een beetje bij.” Tijdens de coronaperiode postte Amber regelmatig video’s op TikTok, en ook nu blijft ze actief op social media. “Stages kunnen ook helpen om zichtbaarder te worden”, vult ze aan. “Ik heb bijvoorbeeld stagegelopen bij een illustratieambassade. Daar werd ik regelmatig meegenomen naar plekken en events op het gebied van illustratie. Dat was echt top. Een goeie manier om weer andere mensen uit dit wereldje te leren kennen.” 

Soms kregen we aan het einde van de dag een artikel opgestuurd waar we de volgende dag schetsen voor moesten inleveren. Maar zo gaat het in het echte leven ook, dat merk je nu pas.” 

Authentiek vs. commercieel 

Over haar tijd op ArtEZ zegt Amber: “De eerste coronajaren waren lastig omdat we minder op de academie konden zijn. Het eerste jaar verliep nog normaal en vond ik ontzettend leuk. Vooral omdat je bent omringd met leeftijdsgenoten die allemaal hetzelfde meemaken. Soms was het onderwijs wel streng, geeft ze toe. “Je moet alles wat je maakt goed uitleggen. En soms kregen we aan het einde van de dag een artikel opgestuurd, waarover we de volgende dag schetsen moesten inleveren. Maar zo gaat het in het echte leven ook, dat merk je pas als je aan het werk gaat.” Docenten hebben veel ervaring en weten wat werkt in de illustratiewereld, vindt Amber. Maar het is ook belangrijk om trouw te blijven aan jezelf. “Je authenticiteit gaat je veel opleveren. Maar als illustrator mag je ook best commercieel denken. Kijk gewoon wat bij jou past.” 

Amber werkt ook veel met keramiek

Fonds aanschrijven om eigen werk te kunnen maken 

Ook raadt Amber aan om al tijdens de opleiding een netwerk op te bouwen, bijvoorbeeld door naar events te gaan. “Dat heb ik destijds echt te weinig gedaan, maar ik zou het zeker adviseren.” Ze voelt zich naast illustrator ook autonoom kunstenaar en droomt ervan om ooit iets groots voor zichzelf neer te zetten. “Ik werk nu in opdracht van anderen, maar iets voor mezelf zou ook supertof zijn. Even helemaal uit mijn hoofd. Dat kost natuurlijk tijd en geld, dus misschien dat ik binnenkort een fonds ga aanschrijven om me hiermee te helpen. Superspannend!” 

 Meer informatie over de bachelor Illustration Design 

Volg Amber