naar verhaaloverzicht
20 september 2021

De route van Daan Herweg

Jazz & Pop, Zwolle

Iedere carrière in de kunsten loopt anders. De route van is de rubriek van het ArtEZ Business Centre waarin docenten vertellen over de belangrijkste sleutelmomenten in hun loopbaan. Vaak missen we tijdens de les een moment om daar met elkaar over in gesprek te gaan. Ontdek welke keuzes ze hebben gemaakt en hoe ze zijn gekomen waar ze nu zijn.

Daan Herweg doceert het hoofdvak Piano aan de opleiding Jazz & Pop in Zwolle. Als hij in het eerste jaar van zijn bachelorstudie in Amsterdam wordt gevraagd voor het Quincey kwintet, begint zijn ‘maiden voyage’ als professioneel jazzmuzikant. Een doorgewinterde muzikant wordt hij door de talloze optredens en het touren met muzikanten als Caro Emerald en Lange Frans en Baas B. Maar zijn hart ligt bij de jazz en hij ontdekt gaandeweg dat zijn talent om te creëren, componeren, produceren en arrangeren hem de mogelijkheid biedt om telkens weer terug te keren naar die passie. 

"Ik ben Daan Herweg, jazz pianist en producer/ componist. Ik heb gestudeerd aan het conservatorium van Amsterdam en tijdens een MA aan de Manhattan School Of Music in New York. Ik ben afgestudeerd in 2007. Ik heb een zeer liberale opvatting over muziek en kunst, ik houd van de meest vrije jazz en heavy klassieke muziek maar ook van hiphop, dance, pop en popcultuur. Alles voor urgente menselijke expressie in al haar vormen. Ik werk al 20 jaar succesvol in de Nederlandse muziekscene."

2001 - 2011 Ik word gevraagd voor het Quincey kwintet

"Ergens in het eerste jaar van mijn bachelorstudie Jazzpiano op het conservatorium van Amsterdam (ik moet rond de 20 zijn geweest) speelde ik op een voorspeelavond een eigen stuk. Trompettist Diederik Rijpstra hoorde mij en vroeg mij terstond bij het jazzbandje Quincey. Met het Quincey kwintet heb ik in 12 jaar tijd vier platen gemaakt met daarop talloze eigen stukken. We hebben overal in Nederland gespeeld, en deden daarnaast vele zelf georganiseerde tournees in Europa. In 2007 werden we finalist in de Dutch Jazz Competition. Quincey was mijn maiden voyage als professioneel jazzmuzikant, we waren onvermoeibaar en deden alles als jonge honden. Geld was altijd een bijzaak. We hebben wel vrij serieus zelf het management gedaan, een tijd lang was dat elke woensdagochtend vaste prik. Op een zeker moment kregen we ook een label, maar zelfmanagement bleef nog steeds nodig."

De ondernemersles: "Als je de mazzel hebt een groepje mensen te vinden van hetzelfde niveau en met liefde voor dezelfde muziek, moet je er altijd voor gaan! Onze eerste tours waren vooral roadtrips. We reden met een enorme bus met spullen naar Zuid-Europa en speelden daar de hele zomer jazz op straat. Alsof ons leven ervan afhing. Daarna sliepen we vaak op diezelfde straat. Later werden onze tours vanzelf serieuzer. We speelden in kleine clubs en bij een heel scala aan leuke contacten. Er was niet eerst een businessplan, of een begroting in Excel. Het was gewoon: gaan…!"

2002 - 2006 Meeschrijven aan grote hits van Lange Frans en Baas B daarna twee jaar touren

"Met producer en compagnon Jan van Wieringen en Bart Zeilstra (Baas B.) deed ik rond 2000 een schrijfsessie waarbij we een beat maakten voor een track over zinloos geweld. Dat werd het nummer Zinloos van Lange Frans en Baas B. Later tekende Jan ook voor het hele album Supervisie en schreef ik aan een aantal nummers mee. Het album werd een gigantisch succes met een aantal top-tiennoteringen (ook de hit Moppie is mede van mijn hand). We wonnen een Edison voor het beste Urban album en ik heb als bandleider en toetsenist twee jaar met de Lange Frans & Baas B-band langs festivals en theaters getourd. Ik speelde weliswaar geen jazz, maar door zo’n tachtig keer op te treden in stadions en op megavenues heb ik heel erg veel geleerd. Zo ben ik echt een professional geworden. Met Jan van Wieringen schreef ik in de jaren erna nog talloze tracks voor allerlei popartiesten, rappers en media. In 2004, in mijn beginjaren als componist/ producer, tekende ik bij publishing agent Pennies From Heaven."

De ondernemersles: "Wie schrijft die blijft. Als je het talent hebt om te creëren, componeren, produceren en te arrangeren, dan is dat een zeer natuurlijk complementair bestaan naast dat van uitvoerend musicus, het versterkt elkaar enorm."

2005 - 2007 Terug naar de Jazz: MA uitwisseling met de Manhattan School of Music in New York

"Na twee jaar volle bak touren met Lange Frans, terwijl ik tegelijkertijd een conservatoriumstudie afrondde, realiseerde ik me dat ik moest stoppen met de Lange Frans & Baas B-band en de bijbehorende comfortabele leefstijl. Het was in 2005 toen ik ergens backstage op een Yamaha CP 80 aan het oefenen was dat ik besloot om weer hardcore piano te gaan studeren. Ik deed een MA uitwisseling met de Manhattan School of Music in New York om weer terug te keren naar de Jazz. In New York studeerde ik soms wel 8 uur per dag en liep ik alle sessies af."

De ondernemersles: "Het was een bevrijding om ‘gewoon’ student te zijn en om even niet te hoeven deelnemen aan de onophoudelijke schnabbel en muziek-economie. Soms gaat het leven niet over geld, maar over compromisloos zijn; het is een balans. Ergens heel erg goed in worden is zakelijk per definitie een goed idee."

2006 - Interview met de legendarische Sal Mosca

"In New York deed ik een MA onderzoek naar jazzpianisten en hun overwegend autodidactisch ontwikkelde techniek, ik heb hiervoor talloze grote jazzpianisten geïnterviewd. Het meest staat me mijn interview met de stokoude Sal Mosca bij. Eén van de laatste levende oud-leerlingen van Lennie Tristano. Ik zocht hem op in Westchester waar hij in een soort loods woonde met alleen een vleugel, het was een mystieke ervaring."

De ondernemersles: "Door serieus onderzoek te doen en je te verdiepen in brede zin (al dan niet tijdens je studie) geef je inhoud en intellectuele waarde aan je ambacht. Het maakt je muziek dieper en als het goed is ook daardoor meer verhalend en invoelbaar. Muziek is abstract. Soms, als je het talig kan maken en kan verbinden met de wereld om je heen, dan is het makkelijker aan de man te brengen. Dit moet wel een oprecht verhaal zijn, geen geconstrueerd ‘fake’ concept, anders word je ongelukkig."

2007 - 2008 Touren met Pete Philly en Perquisite

"Terug in Nederland rondde ik mijn MA examen af en ging ik touren met Pete Philly en Perquisite. Het bleek een slechte ervaring om allerlei redenen, zowel persoonlijk als muzikaal. Wel heb ik er zeer veel van geleerd, bijvoorbeeld waar mijn grenzen liggen in muzikale samenwerkingen, en dat je niet met iedereen hoeft te kunnen samenwerken."

De ondernemersles: "Leer in wat voor omgeving en specifieke omstandigheden jij het beste tot je recht komt. Werk hard maar je mag ook (al dan niet stilzwijgend) voorwaarden stellen aan je werkomgeving en je medemuzikanten. Je hoeft niet met iedereen samen te kunnen werken."

2010 - Start Caro Emerald band

"Rond 2009 schreven Jan van Wieringen en ik zeer veel pop demo's en muziek voor media. Ik vroeg Caroline van der Leeuw (Caro Emerald) erbij als demozangeres. Ik ken Caro van mijn allereerste middelbare-schoolbandje Blue Smoke uit Amsterdam. We gingen daarna allebei naar het conservatorium en hebben heel veel schnabbels gedaan. Later voegde ook David Schreurs zich bij dit productieclubje. Uit deze samenwerking groeide de Caro Emerald band. Dit was het allergrootste popsucces uit de Nederlandse muziekgeschiedenis. Met sextuple platinum en een veelvoud aan prijzen, waaronder de popprijs met bijbehorende bierdouche op Noorderslag."

De ondernemersles: "Als je een project meehelpt opzetten, met (potentieel) veel succes en waar je ook extreem veel uren voor maakt, voor aanvankelijk weinig: zorg dan dat je op zijn minst voor een deel eigenaar van het concept bent en een goed contract maakt." 

2010 - kerstshow in de HMH te Amsterdam met Caro Emerald 

"In december 2010 was ik Music Director en arrangeur van een enorme kerstshow in de Heineken Music Hall te Amsterdam met Caro en een heel live orkest. Dit is nog altijd één van de grootste en meest waanzinnige dingen die ik heb gedaan. Ik heb een uur aan muziek geschreven en gearrangeerd voor die show. Ik hield me ook bezig met de aankleding, het decor en de choreografie en er is een DVD van uitgekomen. Na deze show, in januari 2011, kwam mijn samenwerking met Caro Emerald en Jan van Wieringen, na twee van de meest intensieve jaren van mijn leven, heel plotseling en op onvoorziene wijze tot een einde. Caro en Jan besloten in één klap, bijna hun hele team te vernieuwen. Een veel voorkomend fenomeen in projecten die ineens extreem succes hebben."

De ondernemersles: "De verhouding tussen mij als bandleider en Music Director enerzijds en de lead artiest en de producenten anderzijds, was een complexe werkrelatie. Ik had de zaken duidelijker moeten communiceren, zowel zakelijk als creatief niet alles maar moeten laten gebeuren. Een regelmatig werkoverleg waarin over alles open kaart wordt gespeeld, kan dan helpen."

2011 - Start eigen productiebedrijf Studio Key Element Music

"Eind november 2011 heb ik in een risicovolle impuls en zonder businessplan een enorme studioruimte gehuurd in Bos en Lommer, Amsterdam. Dat bleek goed gegokt, vooral toen mijn compagnon en engineer Ralph Verdult aan boord kwam. In deze studio is sinds jaar en dag mijn eigen productiebedrijf en Studio Key Element Music gevestigd. Dit bedrijf fungeert als een kapstok voor al mijn activiteiten als songwriter, componist en producer. Talloze jazz- en popplaten zijn daar (al dan niet met mij als producer) opgenomen: een aantal van mijn eigen muzikale projecten waar ik door de jaren heen mee heb getourd: Anne Chris, Teus Nobel, Henk Kraaijeveld. Maar ook een steady flow aan mediamuziek voor reclame en documentaires."

De ondernemersles: "Gewoon je onderbuik volgen. Altijd."

2013 - Eigen trio plaat Lucid Musings uitgebracht

"In 2013 (eigenlijk tien jaar later dan gepland) heb ik mijn eigen trio plaat Lucid Musings uitgebracht met Tuur Moens op drums en Pat Cleaver op bas; voor mij als jazzpianist-in-de-basis een heuse creatieve catharsis. Geen pop dit keer, maar een hoogst eigen moderne jazzplaat. Sindsdien ben ik actief met mijn trio in wisselende bezetting."

De ondernemersles: "In eerste instantie lijkt een eigen conceptloze en compromisloze plaat - met alleen maar noten waar je gewoon zin in hebt - misschien niet het beste zakelijke idee. Maar uiteindelijk is het dat juist wel, want je bouwt aan je profiel. Jij bent jij en dat is onbetaalbaar."

2019 - Tournee door China

"Recent, in 2019, ben ik op tournee geweest door China met een mede door mij geproduceerd project met zanger Henk Kraaijeveld. We tourden van Beijing en Shanghai naar Taiwan, om daar uiteindelijk op het Taichung Jazzfestival een show te doen voor 100.000 man met het staatssymfonieorkest van Taiwan. Daarvoor had ik twee enorme symfonische werken gearrangeerd. Een echte jongensdroom die uit zou komen, maar een dag voordat we naar Taiwan vlogen, stierf mijn moeder. Ik moest alles afbreken en keerde halsoverkop terug naar Amsterdam. Ik was er dus uiteindelijk zelf niet bij. Het leven blijkt maar moeilijk te sturen."

De ondernemersles: "Als je de kans hebt met getalenteerde mensen te werken aan muziek die uit het hart komt, dan moet je dat altijd doen. Meestal pakt dat op de lange termijn zakelijk goed, uit en sta je ineens aan de andere kant van de wereld met je eigen muziek."

 

Volg Daan

De sleutelmomenten van andere ArtEZ-docenten, vind je op onze pagina Docenten en hun beroepspraktijk