Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Mick Hoogsteder

BEAR Fine Art
Bachelor's
Mick Hoogsteder portrait
Mick Hoogsteder portrait

 

2025 
 
Mijn afstudeer werk bestaat uit vier verschillende kunstwerken, ‘The Open-Endedness of Being’ zijn hele grote slingers die het kruispunt van rouw, blijdschap en viering laten zien. Het spreekt van een reis die begrijpt dat al deze dingen niet een finish line zijn maar iets wat we onderweg tegen komen. De grootte en materialiteit van dit werk zijn een van de aspecten die de kijker naar binnen trekt en hun vraagt om aandacht te geven aan de geborduurde details, en te reflecteren op hun persoonlijke ervaringen met rouw.
 
Altaren hebben een vergelijkbare nuance, het is een plek waar de bezoeker uitgenodigd wordt hun blijdschap en rouw uit te spreken, het is een plek voor bekentenissen. ‘A Devotion to Life’ is een altaar wat bestaat uit keramieken objecten en op zoek gaat naar de plek waar viering en rouw samen bestaan. Het is niet een werk wat een God vereerd maar een altaar wat betuigt van dagelijkse objecten die het leven waardig en plezierig maken. Tegelijkertijd is het ook een ode aan liefde, helden en rouw die in afbeeldingen die ik heb verzameld over de afgelopen jaren naar voren komen. Familie foto’s, schermafbeeldingen van berichten, archief foto’s van historische protesten, gedichten en mensen die ik als held zie, zijn dingen die vaak privé blijven en alleen voor persoonlijk genot zijn, maar door ze toe te voegen aan het werk stel ik de vraag waar mijn persoonlijke leven stopt en mijn kunstenaarschap begint.
 
Het werk ‘Memento’ volgt deze gedachte gang, een ode en materialisatie van mijn persoonlijke wandelstok. Waar een hulpmiddel vaak als iets beschamends wordt gezien probeer ik het te verheffen tot iets wat gevierd mag worden. Ik leen van de traditie van relikwieën, waar botten worden gedecoreerd en verheven tot een heilig object. Door mijn eigen wandelstok te bezetten met knopen, kant en zijde band creëer ik een toewijding aan een object die een getuige is van mijn dagelijkse leven en mij meer vrijheid gunt.
 
Een dienst is niet compleet zonder een plek om te zitten, en dus is er het werk ‘A Crippled Throne’. Het is een lounge stoel bezet met keramieken acupunctuur cirkels die niet alleen een prettige pijn prikkel geven, maar ook prettig voor het oog zijn door hun kleuren. 
 
Pijn en rouw gaan vaak hand in hand samen, maar ik hoop ook te betuigen van een andere manier van ervaren. Daar waar stoelen gemaakt zijn met een lichaam in gedachten wat niet de mijne is, is mijn stoel gemaakt met mijn belevingswereld in gedachten. Dit is niet alleen een uitnodiging om de kijker in mijn wereld mee te nemen maar ook een gewelddadige actie, er is maar één manier om te gaan zitten en dat is die van mijn beleving. 
 
Gewelddadigheid verwijst in mijn werk niet naar fysiek geweld, maar naar een systeem wat niet gemaakt is voor mensen van een minderheid. Door dit geweld om te draaien naar de kijker hoop ik dat er ruimte wordt gemaakt hier over na te denken, inclusiviteit is niet alleen een sociaal onderwerp maar ook een levensonderwerp waar rouw en viering samen kunnen bestaan.
 
Artist statement
Hoe we als mensen omgaan met rouw, liefde, vriendschap en de viering van het leven, ook de minder prettige gedeeltes daar van, zijn van groot belang voor mij. Dood, verdriet en pijn spelen een grote rol, niet alleen in mijn persoonlijke leven, maar ook in mijn kunstpraktijk. En vooral op de manier dat ik geloof dat ook deze pijn en rouw gevierd moet worden. Thuis kreeg ik altijd te horen dat het leven een groot feest is, maar dat je zelf de slingers op moet hangen.
 
Als kunstenaar positioneer ik mezelf op de het kruispunt van blijdschap, rouw, viering en pijn. Het gebruik van ambiguïteit in mijn werk en leven is een werkmethode die begrijpt dat alles in de wereld ontworpen is om te breken; lichamen, systemen, gevoelens en het meest belangrijke materiaal. In mijn kunst werk ik expres met materiaal die de grote hoeveelheid toewijding laat zien als een gelaagdheid die getuige is van de compliceerde puzzel van rouw en viering. Keramiek en textiel zijn hier beide voorbeelden van die goed binnen deze werk methode passen, niet alleen laten ze de hoeveelheid werk zien maar het zijn ook tactiele materialen, die net als kleur, een natuurlijke verleiding hebben.

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 7 juli 2025

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.