Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Mattias van Wijnen

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving deeltijd
Bachelor
Mattias van Wijnen, Header, Mattias van Wijnen
Mattias van Wijnen, Header, Mattias van Wijnen

Eindwerk 

De explosieve samenleving, met de dagelijkse strijd verwikkeld in mijn leven. Strijd om elk klein discours rondom grote vragenstukken van deze tijd. Mijn kunst hangt samen met de actualiteit, maatschappelijke thema’s en vraagstukken die de samenleving bezighouden. Zo is de strijd om de natuur te zien maar ook de kloof tussen de randstad en de provincie. Makerschap en ambacht staat centraal bij mijn werken. 

Visie/ Statement 

De gecreëerde sculpturen en installaties hangen samen met de hedendaagse actualiteiten en gebeurtenissen die zich afspelen in mijn wereld. Vanuit een gevoel van angst en verlangen naar een andere wereld. Een wereld zonder zorgen en onzekerheden. Als maker engageer ik mij met deze onderwerpen, die zich ontketenen in een strijd. Een pacifistische strijd om een breed bewustzijn bij de mensen om mij heen te creëren, zodat het gevaar van onwetendheid geen voet aan de grond krijgt.

Ik voer een felle strijd om de idealen en het bewustzijn van anderen te bereiken, om niet in de gebaande paden te blijven lopen. Om op deze manier meer verdraagzaamheid naar elkaar te creëren. 

Doel Ambitie.

Met mijn kunst de wereld verbeteren. Hedendaagse thema’s en vraagstukken op een manier laten zien die men nog niet kent. Om op deze manier de toeschouwer betrekken bij deze vraagstukken om hierover in gesprek te gaan. Op deze manier worden ideeën en inzichten met elkaar uitgewisseld. 

 

Mattias van Wijnen, War On Gas, 2022
Mattias van Wijnen, Ecobomb, 2022
Mattias van Wijnen, Force Of The Mirror, 2022
Mattias van Wijnen, Fighting The Invisible, 2022

Educatief afstuderen

De verbinding tussen kunstonderwijs en techniek onderwijs versterken, met name op het VMBO. Kunst is aan het veranderen, veel hedendaagse kunst heeft verbinding met vraagstukken van deze tijd rondom klimaat, ecologie, duurzaamheid etc. Leerlingen op scholen zijn de makers van de toekomst en worden belast met deze vraagstukken. Kunst speelt hierin een enorme verbindende rol, om leerlingen meer inzichten te geven. Maar ook bij het creatieve domein verder te ontwikkelen. Zo zijn mijn leerlingen aan de slag gaan met projectmatig onderwijs rondom deze vraagstukken. De grote vraag naar goed geschoold technisch personeel laat duidelijk zien dat deze leerlingen zich meer gewaardeerd moeten voelen. Kunst laat zien hoe belangrijk deze makers zijn, iets wat in mijn eigen beeldende kunst terug te zien.

 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 31 mei 2022

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.