Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Marie Verhagen

Animation Design
AN_MVerhagen01
Marie Verhagen

OFFONLINE 

 

OFFONLINE is een animatiefilm die gaat over het vinden van verbinding zowel online als offline. Over het vastzitten aan het scherm van je telefoon waardoor je ook vast komt te zitten in je eigen hoofd. Het hoofdpersonage leeft met haar hoofd in haar eigen wereld, een online wereld. Hier vindt ze het fijn, mede door haar online vriendin. Hier zou ze het liefst voor altijd blijven. De wereld buiten haar telefoon is immers donker, eng en onbekend, met angstaanjagende ogen die haar volgen bij elke stap die ze zet. Nee de wereld online is veel veiliger. Toch?

Ik ben op zoek gegaan naar hoe kunst eenzaamheid kan bestrijden door een rol te spelen in het maken van verbindingen tussen mensen. Iedereen voelt zich weleens eenzaam. Aan eenzaamheid kan je niet altijd ontsnappen, vooral in deze tijd. De mogelijkheid om fysiek en spontaan een verbinding met andere mensen te maken was dit jaar heel erg moeilijk.

 

Hoe kan kunst ons hiermee helpen?

In mijn essay bespreek ik kunst die deze kwestie omarmt. Kunst die mensen met elkaar heeft verbonden. Dit vind ik belangrijk, niet alleen om een mogelijke oplossing te bieden aan het steeds maar groeiende eenzaamheidsgevoel, maar ook om te laten zien hoeveel kunstenaars het gevecht met de eenzaamheid aangaan. Mijn hoop is dat we hiervan allemaal kunnen leren, en dat we onszelf laten inspireren. En dat we allemaal de zoektocht naar ontmoetingen aan zullen gaan.

 

Wees je bewust van de mensen om je heen, je bent niet alleen op de wereld. Kijk een ander in de ogen en maak een verbinding met een vreemde, ook al is het maar tijdelijk. En als laatste, maak iets met een ander, het maakt niet uit wat, samen kun je meer dan alleen.

 

 

via GIPHY

Naar een onderwerp voor mijn eindfilm heb ik hard moeten zoeken. Ik wou iets maken wat niet over koetjes en kalfjes ging. Het onderwerp moest me motiveren en inspireren. De twee hoofdonderwerpen in mijn film zijn uiteindelijk het "online zijn" en eenzaamheid geworden. Dit zijn persoonlijke onderwerpen voor mij, ik heb bijvoorbeeld vaak gezelschap online. Je zou zelfs kunnen zeggen dat deze onderwerpen me gevormd hebben tot wie ik ben. Dit maakte het niet altijd makkelijk om mee te werken. Hoe beeld je uit hoe jij je voelt, maar maak je dit ook toegankelijk voor anderen. Dit was een van de dingen waar ik tijdens het maakproces veel mee geworsteld heb.<

 

Voor het maken van mijn eindfilm ben ik op zoek gegaan naar een unieke werkstijl die past bij mijn visie en bij mijn maakproces. Bij de manier van traditioneel animeren voel ik me vaak niet helemaal thuis, of beter gezegd, het voelt niet als genoeg voor mij. Ik houd van experimenteren in alles wat ik doe. Daarom besloot ik om te werken met zowel traditionele 2D animatie als een digitale collagetechniek. Dit gaf me de vrijheid om tijdens het hele proces te blijven spelen met mijn werk en om mezelf te blijven verrassen. Dit houdt het voor mij als maker interessant. De combinatie van tekening en foto/film werkte ook in mijn voordeel om de contrasten in mijn verhaal te versterken. Het hoofdpersonage is in eerste instantie de enige "echte" persoon in de film.

Ik ben in mijn werk altijd op zoek naar iets nieuws. Maar houd dit ook dicht bij mijzelf. Mijn film OFFONLINE is zeker iets wat alleen ik op deze manier had kunnen maken. Het verhaal is grotendeels geïnspireerd door mijn eigen ervaringen en door de “online” esthetiek die mij aanspreekt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Hyves en de glitter plaatjes die iedereen vroeger verzamelde en deelde. Deze hebben een bijna schreeuwerig en over de top gevoel, misschien dat ik ze me daardoor ook herinner als ik denk aan het internet van vroeger. Veel van die plaatjes van 10, 15 jaar geleden hebben een nieuwe plek gekregen in mijn film. Iedereen die mijn eindwerk ziet denkt meteen “wow, dit is heel erg Marie”. Mijn werk is een extensie van mijzelf. Een beetje kitsch, heel kleurvol en soms wat vreemd en verrassend, nooit klaar met groeien en ontwikkelen.

 

Mijn tijd op ARTEZ is voor mij een zoektocht geweest. Ik ben op zoek geweest naar mijn eigen identiteit, als maker maar ook als persoon. Ik heb geleerd mijn eigen werkproces te omarmen, de highs en de lows. Deze film is een reflectie van de maker die ik ben geworden.

>

Ik ben zeker niet de enige van mijn leeftijd die zij aan zij is opgegroeid met het internet en die hier een afhankelijke soms lastige relatie aan heeft overgehouden met de wereld online. Het is voor mij altijd weer een zoektocht en strijd om een balans te vinden tussen wat ik zie als mijn online en offline leven. Zo is dit ook voor het hoofdpersonage uit mijn film. En zo zal het ook vast voor veel van mijn kijkers zijn. Voor hen hoop ik dat mijn film een openbaring kan zijn of troost kan bieden. De echte wereld is niks om bang voor te zijn en gaat prima samen met de wereld online. We hoeven hierin geen keuze te maken.

 

De wat oudere kijkers zullen dit misschien minder makkelijk begrijpen. Die zien jongeren die alleen maar op hun telefoon kijken als iets negatiefs en oppervlakkigs. Ik hoop dat deze mensen bij het kijken naar mijn film zich realiseren dat het niet zo zwart wit is. De online-wereld is voor veel jongeren een veilige plek waar ze zich thuis voelen en ze mensen kunnen ontmoeten die hen begrijpen.

 

Ik wil kunst en films blijven maken. Na mijn studie ga ik op zoek naar nieuwe verhalen en vraagstukken die me inspireren. Er is nog veel te leren en te ontdekken met animeren. Ik ben zeker nog niet klaar met de ontwikkeling van mijn eigen stijl. Waar ik hiermee terecht ga komen weet ik niet. Maar ik sta voor elke nieuwe ervaring open!>

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 11 juni 2021

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.