Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Lotte Bijl
Lotte Bijl

Lotte Bijl (1997) kent de kaart van Midden-aarde beter dan die van Nederland. Ze schrijft fantasy en sciencefiction, van theater tot aan korte verhalen. Haar afstudeerwerk HELIX is een dataoverzicht van een robot uit 2368 dat gelezen kan worden als hoorspel. Eerder publiceerde ze op Notulen van het Onzichtbare en was ze te horen in Perdu. Ze is editor van YouTube-kanaal Poëzie & Pils. Na haar studie hoopt ze eindelijk up-to-date te raken met One Piece. 

Ik vind het groteske van sciencefiction heel vet. Met grotesk bedoel ik alle dingen die we als mensen eigenlijk niet kunnen begrijpen, zoals het heelal, en robots. Isaac Asimov was dé grote schrijver als het ging om robots. Hij stelde de Drie Wetten van de Robotica op, een drietal regels die ervoor moet zorgen dat robots onder controle blijven, maar wel hun werk doen. Asimov onderzocht in zijn verhalen de tegenstrijdigheid en de moeilijkheid van die regels, en de manieren waarop een robot deze regels zou kunnen interpreteren, soms op een bijna menselijk manier. 

In mijn hoorspel probeer ik in het begin veel de robot te verkennen, maar een verhaal over een robot is niets zonder mensen. Dat geldt voor alle sciencefiction, denk ik. Het zijn verhalen over alles wat we niet kunnen begrijpen en niet kunnen controleren, en over hoe we daar als mens mee omgaan. Dingen die je niet kunt begrijpen, dat is de vervreemding die ik vet vind.  

In fantasy is dit minder. Schrijvers bedenken graag (magie)systemen waarin alles werkt. In sciencefiction het meer ‘wow, alles gaat zo snel, ik snap niet meer wat er aan de hand is.’  

Dit is de eerste keer dat ik iets maak over robots, met dystopieën ben ik wel eerder bezig geweest. Een dystopie is, uiteraard, het tegenovergestelde van een utopie; alles wat mis kan gaan, gaat mis. Ik ben echter meer geïnteresseerd in de periode nadat alles is misgegaan. Vroeger was ik héél erg fan van The Walking Dead, maar niet om de zombies. Ik wilde zien hoe de mensen overleefden. In dystopische verhalen gaat alles mis en alles is naar, maar het zijn vaak verhalen van hoop, want de mensen zijn er nog. Ik vind dat ook wel iets moois. 

OPNAME #43017

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 1 september 2020

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.