Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

João Ramos Marta

Kunsteducatie
Master
Joao Ramos Marta_Header
Joao Ramos Marta_Header

Muziek met een verhaal

- Een onderzoek naar het musiceren van 4 musici, hun muziek en levensverhaal. 
 

Ik ging onderzoek doen onder ouderen die hun hele leven gemusiceerd hebben en wou daarbij graag weten wat hun persoonlijke verhaal is over de rol die muziek gespeeld heeft en nog speelt in hun leven. Is dit een rol van betekenis, is die betekenis veranderend en wat zegt dit over jezelf als mens? Kan muziek ons jouw verhaal vertellen?  
  

Achtergrond/visie

Artist educator is voor mij geëngageerd zijn met muziek en met de wereld. Muziek gaan maken zodat we de vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn om uiteindelijk te zien wat muziek maken kan!  
En de tool om je te engageren met de wereld is niet de muziek noch het instrument an sich maar de manier waarop. Die benadering is wat artist educator betekent voor mij.  

Urgentie

De urgentie van mijn onderzoek is ontstaan in een context waar klassieke muziek een steeds marginalere rol lijkt te spelen. Jongeren vinden klassieke muziek steeds minder aantrekkelijker, muziekscholen waar jongeren in aanraking komen met klassieke muziek verdwijnen meer en meer, blijkt uit onderzoek. Het aandeel op de Nederlandse conservatoria van Nederlandse studenten is steeds geringer. De oorzaak van dit probleem is niet zo eenvoudig te duiden maar er is wel iets merkwaardigs aan de hand. Wij worden aanhoudend geconfronteerd met beeld op allerlei (multi)media platforms waardoor het luisteren naar muziek niet meer zo vanzelfsprekend is, het beeld visualiseert de muziek waardoor je geest minder geprikkeld wordt om zelf tot verbeelding te komen.  

Doel

Ik heb gemerkt dat ik als AE kunst of muziek kan inzetten om een maatschappelijk probleem aan te pakken. Muziek als een vehikel om iets te veranderen. Ik zie mijn rol als artist educator ook breder dan alleen muziekdocent/ musicus. Het gaat meer om hoe ik het doe – muziek wordt dan een middel en minder een doel an sich.   
 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 27 juni 2022

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.