naar verhaaloverzicht
4 juni 2020

Menno Voois, docent Theater Zwolle

Tijdcapsule
Al thuiswerkend schrijven we geschiedenis. Dus dit is het moment om een tijdcapsule te creëren en vast te leggen wat we nu doormaken. Volg het project van Menno voor het Internationaal Theater Amsterdam. Dit is zijn afstudeervoorstelling in tijden van corona. Jongeren filmen zichzelf aan de hand van opdrachten en inspiratie die Menno aanbiedt tijdens online werksessies. Er zijn inmiddels al zeven afleveringen te zien van de #CoronavirusTimeCapsule. Bekijk de afleveringen hier.

Interview met Menno
Hoe ben je op deze plek terechtgekomen? “Ik ben op dit project gestuit door mijn stage bij Het Nationale Theater (HNT) in Den Haag. De educatieafdeling van HNT was samen met de educatieafdeling van Internationaal Theater Amsterdam (ITA) aan het speculeren over het maken van een tijdcapsule in deze periode van quarantaine. Toen ik aangaf dat ik door diezelfde quarantaine mijn plannen rond mijn afstudeervoorstelling opnieuw moest gaan inrichten, boden HNT en ITA mij aan om in dit project de lead te nemen en de tijdcapsule als afstudeervoorstelling te gaan maken.”

Hoe is het idee voor dit project ontstaan?
“Het concept van ’The Coronavirus Time Capsule’ is ontstaan bij Ned Glasier van Company Three in Londen. Zijn theatergezelschap zat midden in het maakproces van hun nieuwe voorstelling. In deze voorstelling zouden ze iedere avond live met het publiek een tijdcapsule maken. Het coronavirus zorgde ervoor dat de voorstelling niet in première is gegaan. Om het concept niet verloren te laten gaan heeft hij dit concept aangepast voor de ‘online theaterwereld’ waar we nu middenin zitten. Wij doen mee met dit project omdat ‘maken’ centraal staat in de visie van HNT, juist in deze tijd.”

Hoe gaat het in zijn werk?
“Iedere week plaatst Company three een nieuw thema op hun website welke de kern vormt van de video van die week. Op basis van dat thema ga ik aan de slag met het bedenken van opdrachten en vragen waarmee de jongeren het thema kunnen onderzoeken. Vervolgens filmen ze de uitkomsten van hun onderzoek en sturen deze naar mij op. Dit materiaal monteer ik wekelijks, zodat er een korte film ontstaat.”

Wat leer jij door dit project?
“Dit project vraagt ineens best veel van je. Het bedenken van maakopdrachten is niet nieuw, maar om alles om te zetten naar het medium film is best een uitdaging. Ook het hosten van Zoom-meetings is nieuw, en dan hebben we het nog niet eens gehad over het monteren van de video’s. Een grote troost is dat ik niet de enige ben. De jongeren hebben vaak ook nog nooit hun creativiteit geuit via film. En degenen die dat wel hebben gedaan zijn dan ook als mentoren. De veelzijdigheid en creativiteit die doorstraalt in het materiaal dat ik binnenkrijg is oprecht bijzonder, net als de gesprekken die wij voeren tijdens de meetings. We hebben het over wat is het om thuis te zijn, wat verveling is, dat we steeds meer op een cactus beginnen te lijken, dat we onze schoenen maar aandoen om het gevoel te krijgen dat het ‘gewone leven’ door gaat, hoe het is om nu te moeten verhuizen en over wat het betekent om samen een tijdcapsule te maken.”

iedere week posten we een nieuwe video op de Instagram, Facebook en websites van HNT en ITA. Voor meer informatie over het project en de andere wereldwijde deelnemers, neem hier eens een kijkje.