Go to the main content Arrow right icon

Daniela Klooster

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Bachelor
Daniela Klooster
Daniela Klooster

Scriptie

Mijn scriptie heeft als titel ‘Diversiteit in het kunstonderwijs’. Tijdens het derde jaar van de opleiding Fine Art te ArtEZ Enschede liep ik stage op Curaçao. Ik heb toen verschillende kunstwerken gezien van lokale kunstenaars. Dat was het moment waarop ik in aanraking kwam met Caribisch-Nederlandse kunst en ik voelde mij begrepen. Dit was voor mij van grote betekenis, omdat ik mij thuis voelde; alles was herkenbaar. Dit pad wilde ik als onderzoeker verder onderzoeken. Curaçao heeft een sterke band met zijn buureilanden die vroeger ook onderdeel waren van de Nederlandse Antillen. 

Visie

De aritstieke context van mijn werk is het vertellen van de geschiedenis van Curacao en van mijzelf. Ik ben geboren en getogen op Curacao en dit speelt een groot rol in mijn identiteit. Tijdens het onderzoeken naar de kunstgeschiedenis van Aruba, Bonaire en Curaçao besefte ik dat de slavernij een grootte rol speelde. Als men over de slavernij van de eilanden praat, komt meteen een naam op en dat is ‘Tula’. Tula was een slaaf die bij Landhuis Knip werkte in de 18de eeuw.  Op 17 juli 1795 nam hij de leiding een weigerde samen met honderden slaven om aan het werk te gaan.  
Mijn werk genaamd ‘Looking to the future trough the past’ is een zicht vanuit het balkon van Landhuis Knip die omcirkeld is met taal. Woorden in het Papiamento. Daarnaast heb ik een zelfportret geschilderd die als symbool staat van mijn persoonlijke identeit. Tenslotte mijn werk genaamd ‘Immigration’. Er is daarbij een kolibrie en een tulp te zien. De kolibrie is een vogel die te zien is in tropische landen.1 De tulp is een bloem die las symboliek staat voor Nederland. Alhoewel de tulp niet afkomstig is van Nederland, zijn de tulpen de nationale bloem van Nederland  

Doel

Mijn doel is om op basis van de lessen serie over Caribisch Nederlandse kunst een bijdrage geven als docent BKV op de kennis van de leerlingen op niet-westerse kunst. Meer in het gebied van een actieve rol nemen in de culturele diversiteit in het kunstonderwijs. 

Ambitie 

Mijn plan is om mijn lesbrief verder bij meerdere scholen uit te proberen. Het doel is om volgend jaar de lessen verder uit te proberen en een stevige basis op te bouwen. Na volgend schooljaar streef ik ernaar een netwerk te hebben om als ZZP’er de lesbrief aan de scholen aan te bieden. Ik sta ook open om trainingen aan de docenten zelf aan te bieden, zodat ze zelf de lessen op een verantwoorde manier kunnen geven.

Statement

Ik ben op Curaçao geboren en getogen met twee verschillende achtergronden. Mijn moeder komt uit de Dominicaanse Republiek en mijn vader vanuit Curaçao. Ik ben vanaf mijn vierde alleen met mijn moeder opgegroeid op Curaçao. Ik ben vanaf die moment op mijn eigen eilandje opgegroeid, maar met andere gewoontes. De Curaçaose cultuur kreeg ik op school en van familieleden van mijn vaderskant. De felle kleuren van Curacao zijn in mijn werk duidelijk te zien, alhoewel ik al tien jaar tussen de sombere kleuren van Nederland woon. De melancholie, vervreemding en eenzaamheid vormt ook deel van mijn schilderijen. Ik voel mij altijd een buitenstander. Het maakt niet uit op welk land ik woon. Uitendelijk ben ik technisch gezien honderd procent niks. Naar aanleiding hiervan ben ik mijn eigen geschiedenis(sen) aan het zoeken en door middel van mijn werk dit een plek geven.  
Slavernij, “white washing” en immigratie horen bij mijn geschiedenis en de geschiedenis van mijn land. Dit is allemaal te bekijken in mijn nieuwe serie genaamd “Identiteit”. De garen/draden dienen als een communicatiemiddel tussen de schilderijen en de foto’s. Toch is er van een afstand chaos. Dit staat voor de verwarring die kan ontstaan bij een ingewikkelde achtergrond. Alles een plek geven en de verbindingen opzoeken van elk element is hierbij afgebeeld. De kleuren van de garen staan voor de grote verschil van mijn twee achtergronden.  De witte garen staan voor mijn Dominicaanse afkomst. Daar geldt de schoonheidsnorm hoe lichter je huisdkleur, hoe beter. Deze norm kwam voornamelijk toen de dictator Rafael Trujillo aan de macht was. De zwarte garen staan voor mijn Curacaose afkomst. Op Curacao wordt sinds de rellen van 30 mei 1969 meer trost op de afrikaanse afkomst. Ik combineer daarnaast mythische jeugdfiguren met iconen uit de Caribische gebied, waarmee ik een directe maar ook indirecte verwijzing naar mijn eigen afkomst maak. Lokaliteit is een belangrijk thema in mijn omgeving waar ik me als buitenstander nooit helemaal thuis voel.  

Immigration, 2020, 70 x 90 cm

 

Reflection, 2021, 40 x 40 cm

 

Looking to the future trough the past, 2020, 110 x 100 cm

 

 

 

 

This page was last updated on June 22, 2021